Mówi: | Monika Kania |
Funkcja: | założycielka, dyrektor generalna |
Firma: | xchanger.io |
Co piąty Polak korzysta z e-kantorów. Roczne obroty branży szacowane są na 30 mld złotych i dynamicznie rosną
Polacy coraz chętniej wymieniają waluty online. Szacuje się, że ponad 20 proc. takich transakcji odbywa się w internecie, a wartość obrotów w e-kantorach przekroczyła 30 mld zł. Rynek wymiany walut rozwija się coraz dynamiczniej, więc pojawiają się także porównywarki kantorów online pomagające dodatkowo oszczędzić podczas wymiany walut i transferów.
– Wymiana walut w kantorach online daje przede wszystkim szybkość wykonania transakcji i bezpieczeństwo, bo nie ma fizycznego przechowania gotówki czy kontaktu z kantorem. Poza tym transparentność informacji – podajemy dane, które są związane z realizacją transakcji, i możemy szybko otrzymać pieniądze, które chcemy wymienić na potrzeby własne albo beneficjenta – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Monika Kania, założycielka i dyrektor generalna xchanger.io, porównywarki kantorów online i społecznościowych platform walutowych.
Polacy szybko przekonują się do wymiany walut online. Wedle raportu dotyczącego branży kantorów internetowych portalu Interaktywnie.com, wartość wymiany walut w sieci stanowi około jedną piątą wszystkich usług tego typu, a zatem większość pieniędzy Polacy nadal wymieniają w tradycyjnych placówkach. Roczne obroty branży e-kantorów szacowane są już jednak na ok. 30 mld zł i dynamicznie rosną. Na rynku przybywa internetowych kantorów, a tym samym także portali, które pozwalają porównać koszty wymiany walut.
– Pomagamy kantorom znajdować klientów, a właściwie klientom znajdować kantory. Na xchanger.io skupiamy oferty najbardziej wiarygodnych, najbardziej elastycznych kantorów, które działają na rynku polskim i międzynarodowym. Prezentujemy użytkownikom ich oferty, które są w tym momencie sprofilowane pod kątem tego, jaką walutę chce wymienić, na jakiego rodzaju konto bankowe, do jakiego kraju chcą przesłać pieniądze. Pokazujemy najlepsze oferty, które mamy w ramach naszej współpracy partnerskiej z kantorami online – tłumaczy Monika Kania.
Oferty kantorów różnią się nie tylko wysokością kursów walut, lecz także opłatami dodatkowymi, takimi jak koszty przelewu czy marże. Xchanger.io pozwala porównać oferty i znaleźć tę, w której transakcja będzie dla klienta najkorzystniejsza. To dobre rozwiązanie nie tylko dla tych, którzy wymieniają walutę przed wyjazdem zagranicznym, lecz także dla osób spłacających raty kredytu w obcych walutach, emigrantów przesyłających pieniądze do kraju czy firm nastawiających się na działalność poza granicami Polski.
– Rynek platform działających międzynarodowo i umożliwiających przesyłanie transferu do Polski jest bardzo konkurencyjny. Z partnerów działających na naszej stronie xchanger.io możemy wybrać kilku, którzy dadzą nam najlepsze oferty – podkreśla założycielka porównywarki kantorów i platform walutowych.
Obecnie xchanger.io obsługuje 103 waluty i niemal 200 krajów. Co istotne, zwłaszcza dla firm wchodzących na nowe rynki, współpracuje też z 30 globalnymi operatorami.
– Obsługujemy zarówno rynek polski, jak i Europy Środkowej i Wschodniej, nawet takie odległe rejony, jak Ameryka Południowa. Jesteśmy w stanie na każdy kraj Ameryki Południowej zapewnić 30 operatorów walutowych – wymienia Monika Kania.
Z analiz xchanger.io wynika, że przy spłacie kredytu hipotecznego w obcej walucie można zaoszczędzić nawet 100 zł miesięcznie. Firmy odbierające przelewy w euro są w stanie zaoszczędzić nawet kilkaset euro. Dlatego firma zapowiada, że w dużej mierze zamierza się skupić właśnie na takich klientach, zwłaszcza że globalna wartość przelewów firmowych sięga 30 mld dolarów rocznie.
– Budujemy produkt, który będzie zapewniał kompleksową automatyczną obsługę klienta firmowego, czyli firmy, która jest importerem, eksporterem, działa międzynarodowo. Właściwie większość polskich start-upów, które mają ambicje międzynarodowe, to nasi potencjalni klienci. To wszyscy, którzy wymieniają walutę, mają potrzebę oszczędzania i widzą, jak dużo tracą na tradycyjnej wymianie walut w bankach albo kantorach stacjonarnych – przekonuje właścicielka start-upu.
Jak zapowiada dyrektor generalna xchanger.io, docelowo platforma ma być nie tylko porównywarką. Trwają przygotowania do wprowadzenia produktu, który uprości cały proces wymiany walut.
– Do premiery produktu pozostało ok. 2 miesiące. Skrócimy proces rejestracji logowania w każdym z kantorów oddzielnie. Produkt, który tworzymy, będzie umożliwiał jedną rejestrację, jedno logowanie do najlepszych ofert na rynku z kantorów działających międzynarodowo – obiecuje założycielka xchanger.io.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-07-17: Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
- 2025-07-21: Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.