Newsy

Wirtualna rzeczywistość pomoże walczyć z autyzmem. Opracowywane przez polski start-up narzędzie pozwoli lepiej zrozumieć dzieci z tą chorobą

2020-02-05  |  06:00

Technologia VR zyskuje na popularności wśród terapeutów oraz opiekunów osób autystycznych. Wirtualne środowisko sprawdza się w roli bezpiecznego narzędzia do przełamywania barier, nauki oraz rozwijania umiejętności personalnych i społecznych. Wykorzystywane jest zarówno w roli narzędzia terapeutycznego dla pacjentów, jak i opiekunów, którzy dzięki wirtualnej rzeczywistości mogą lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania swoich podopiecznych.

– Nasz projekt to aplikacja VR-owa przeznaczona dla dzieci autystycznych, które borykają się z problemami natury nadwrażliwości sensorycznej. Chcemy stworzyć im w wirtualnej rzeczywistości bezpieczną przestrzeń, bez tych wszystkich dystraktorów, bez ostrych świateł, bez dźwięków, w której będą one mogły spokojnie się rozwijać, przechodzić zadania terapeutyczne i rozwijać swoje umiejętności personalne i społeczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jakub Kreft z Unicorn VR World.

W skład narzędzia terapeutycznego Unicorn VR World wchodzą dwie niezależne aplikacje przeznaczone dla dziecka oraz jego opiekuna i terapeuty. Aplikacja VR pozwala dziecku przenieść się do wirtualnego świata, w którym w rolę terapeuty wciela się jednorożec Niki pomagający w realizacji kolejnych ćwiczeń. Z kolei opiekunowie i terapeuci mogą za pośrednictwem zewnętrznej aplikacji śledzić postępy podopiecznego i w razie konieczności wesprzeć go w wykonywaniu zadań.

Nie jest to odosobniony przypadek wykorzystania VR jako narzędzia terapeutycznego przeznaczonego dla osób autystycznych. Na podobnej zasadzie działa projekt Floreo. Program powstał we współpracy specjalistów z Center for Autism Research at Children’s Hospital of Philadelphia oraz National Institutes of Health i ma zapewnić tym osobom immersyjne narzędzie do nauki umiejętności komunikacyjnych. Dzieci autystyczne mogą wykorzystać Floreo, aby w wirtualnym środowisku nauczyć się poruszania się po mieście, korzystania z gestów czy nawiązywania więzi społecznych.

Po technologię VR sięgnęli też nauczyciele z brytyjskiej szkoły Prior’s Court w Berkshire. Aby pomóc autystycznym dzieciom, pedagodzy wykorzystują gogle ClassVR w roli narzędzia do aklimatyzowania się w nowym środowisku. Wirtualna rzeczywistość pozwala podopiecznym zwiedzić nieznane miejsca w kontrolowany sposób, co pozwala przygotować je np. na wizytę w centrum handlowym czy na lotnisku pełnym ludzi. Gogle pozwalają także na chwilę odciąć się od klasowego zgiełku i wyciszyć się w bezpiecznej wirtualnej przestrzeni.

– Dzieci autystyczne uczęszczają do szkół specjalistycznych, które pomagają im się uczyć i doskonalić umiejętności, a po zajęciach często chodzą do terapeutów, co dla rodziców wiąże się z czasem i kosztami podróżowania oraz kosztami samej terapii. Unicorn VR World pozwala przeprowadzić terapię częściowo w domu, pod okiem terapeuty, który nadzoruje wszystko u siebie w gabinecie – tłumaczy ekspert.

Warto zauważyć, że gogle ClassVR sprawdzą się nie tylko w rękach osób autystycznych, mogą posłużyć także w roli narzędzia edukacyjnego dla rodziców i terapeutów. Sprzęt pozwala uruchomić doświadczenie symulujące odczucia, jakie towarzyszą osobie autystycznej np. podczas wybuchu gniewu bądź w starciu z nieznaną przestrzenią. Dzięki temu opiekunowie mają szansę zrozumieć, w jaki sposób osoby autystyczne postrzegają świat.

– Dla terapeutów dzieci autystyczne są często trudne w pracy z powodu ataków paniki i agresji. Chcemy ułatwić im pracę i uczynić ją trochę prostszą technicznie. I im wcześniej zaczniemy pomagać dziecku z objawami autyzmu, tym lepsze rezultaty możemy osiągnąć. Można im pomóc, by pełniły bardziej znaczącą rolę w społeczeństwie i stały się jego częścią. Z dorosłymi jest trochę trudniej, aczkolwiek często borykają się oni z podobnymi problemami natury sensorycznej, dlatego planujemy na dalszym etapie rozwoju pomagać również im – wyjaśnia Jakub Kreft.

Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku wirtualnej rzeczywistości w 2018 roku wyniosła 7,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie ona do 55,7 dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 33,5 proc.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Polityka

Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.