Newsy

Branża farmaceutyczna stawia na innowacyjność. Farmaceutyczni giganci skupiają się na chorobach serca i nowotworach

2020-01-03  |  06:00
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Opracowywane są coraz bardziej innowacyjne metody leczenia ciężkich chorób. Trendem jest łączenie najnowszych technologii – produktów drobnocząsteczkowych, sztucznej inteligencji oraz cyfryzacji. Leczenie nowotworów odbywa się już coraz częściej z wykorzystaniem genetycznie modyfikowanych komórek pozyskiwanych z organizmu chorych, a najnowsze leki swoim działaniem nie są już wymierzone w konkretnie umiejscowiony nowotwór, ale w komórki o cechach nowotworowych. Wprowadzenie na rynek nowego leku jest jednak niezwykle kosztowne i długotrwałe.

    – Jednym z wyzwań dla medycyny jest starzenie się i ciągły wzrost liczebności populacji. W związku z tym będziemy potrzebować innowacyjnych leków do leczenia chorób, na które nie wynaleziono jeszcze leków. W sektorze opieki zdrowotnej możemy się spodziewać pewnej liczby innowacyjnych rozwiązań. Będą one związane przede wszystkim z leczeniem chorób serca oraz nowotworów – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Markus Baltzer, prezes firmy Bayer w Polsce.

    W 2020 roku większe grono pacjentów zostanie prawdopodobnie poddanych immunoterapii CAR-T, która jest obecnie najnowocześniejszą spersonalizowaną metodą leczenia agresywnych nowotworów krwi i szpiku kości. Terapia opiera się na pracy zmodyfikowanych genetycznie limfocytów T, które są w stanie rozpoznawać cechy komórki nowotworowej odróżniające ją od komórki zdrowej. Dzięki temu są zdolne do jej zniszczenia. W Polsce dwaj pierwsi pacjenci zostali poddani tej terapii pod koniec 2019 roku.

    We wrześniu 2019 roku do obrotu w Europie został dopuszczony rewolucyjny lek na raka. Larotrectinib nie jest preparatem, którego działanie wymierzone jest w konkretny rodzaj nowotworu, ale w czynnik genetyczny nowotworu. Larotrectinib wykazał w badaniach 75-proc. skuteczność. Stosowany był w leczeniu m.in. mięsaka tkanki miękkiej, a także nowotworu tarczycy oraz płuc.

    – Onkologia należy do obszarów, w których cała branża farmaceutyczna ma jeszcze dużo do zrobienia. W nim też koncentrują się nasze wysiłki. Opracowanie nowego leku jest jednak niezwykle kosztowne, mówimy tu nawet o kwotach rzędu 12 mld euro, a zatem pokrycie kosztów wprowadzenia na rynek nowego specyfiku stanowi nie lada wyzwanie pod względem finansowym – zaznacza prezes firmy Bayer w Polsce.

    Wprowadzenie na rynek nowego leku jest nie tylko kosztowne, lecz także czasochłonne. Drogę do pełnego zastosowania wydłuża dodatkowo czas potrzebny na objęcie leku procedurą refundacyjną. Przykładem może być lek Gazyvaro stosowany w leczeniu przewlekłej białaczki limfocytowej (PBL), która jest najczęstszym typem białaczki występującym w Europie. Lek został zarejestrowany przez Europejską Agencję Leków w 2014 roku. W polskim programie lekowym leczenia chłoniaków złośliwych pojawił się dopiero w 2020 roku.

    Mimo tego na rynku farmaceutycznym pojawia się coraz więcej innowacji.

    – Trendem jest łączenie technologii – produktów drobnocząsteczkowych, sztucznej inteligencji oraz cyfryzacji. Będzie to dla nas wyzwanie na kolejną dekadę, ponieważ w tym czasie będziemy mieli do czynienia z bardziej świadomymi pacjentami, posiadającymi większą wiedzę na temat swoich schorzeń i bardziej zaangażowanymi w proces leczenia. Do tego czasu udostępnimy technologie, które będą pomagały ludziom w poprawianiu ich stanu zdrowia – mówi Markus Baltzer.

    Według Allied Market Research światowy rynek leków onkologicznych i przeciwnowotworowych został wyceniony na 97,4 mld dol. w 2017 r., a do 2025 r. osiągnie wartość 176,5 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu osiągnie poziom 7,6 proc.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm

    Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.

    Telekomunikacja

    Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

    44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.

    Transport

    W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji

    Mercedes-Benz wprowadza na rynek nowy model CLA. Określany jest jako najbardziej inteligentny samochód wyprodukowany kiedykolwiek w fabrykach koncernu dzięki nowemu systemowi operacyjnemu. To też pierwszy model z całkiem nowej rodziny samochodów dostępnych zarówno z napędem elektrycznym, jak i zaawansowanym technicznie napędem hybrydowym. Jako pierwszy na rynku zadebiutował całkowicie elektryczny CLA. To krok w kierunku dalszej dekarbonizacji produkcji. Do 2039 roku firma chce osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć