Newsy

Rośnie rynek systemów ogrzewania postojowego pojazdów. Wzrost przyspiesza rosnąca popularność samochodów elektrycznych

2017-09-13  |  06:15
Mówi:Kamil Kleczewski
Funkcja:dyrektor handlowy, dyrektor ds. marketingu
Firma:Webasto Petemar
  • MP4
  • W latach 2017–2021 rynek systemów ogrzewania postojowego pojazdów będzie rósł o blisko 4 proc. rocznie, wynika z raportu „Global Automotive Parking Heater Market 2017-2021”. Jednak ze względu na rosnącą popularność samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym, a także ograniczenia administracyjne, jakie dotykają pojazdy z silnikami spalinowymi, również tę kategorię urządzeń czeka prawdziwa rewolucja.

    Według raportu „Global EV outlook 2017” agencji International Energy Agency w 2016 r. padł rekord rejestracji samochodów elektrycznych. Sprzedano wówczas 750 tysięcy sztuk na całym świecie. Łącznie po ulicach jeździ już ponad 2 mln pojazdów z napędem elektrycznym. Największym rynkiem są Chiny, w których sprzedaje się ponad 40 proc. spośród wszystkich sprzedawanych samochodów elektrycznych.

    – W najbliższym czasie technologia ogrzewania postojowego pójdzie w kierunku pojazdów elektrycznych. Jak mówią przeglądy rynku motoryzacyjnego, niektóre kraje już zapowiadają, że samochody napędzane silnikiem diesla czy benzynowym będą wypierane przez samochody elektryczne, a nawet będzie zakaz ich stosowania, stąd nasze agregaty grzewcze przechodzą z zasilania paliwem na zasilanie elektryczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Kamil Kleczewski, ‎Sales and Marketing Director w firmie Webasto.

    Globalny rynek systemów ogrzewania postojowego ma rosnąć w latach 2017–2021 średnio 3,72 proc. rocznie, by w 2021 r. osiągnąć poziom 25 mln sprzedanych egzemplarzy, wynika z raportu „Global Automotive Parking Heater Market 2017–2021”, sporządzonego przez firmę badawczą Technavio. Technologia ogrzewania postojowego coraz mocniej odchodzi od rozwiązań opartych na silnikach spalinowych, idąc w kierunku wymagań, jakie stawiają pojazdy z napędem elektrycznym.

    – Ogrzewanie postojowe jest cały czas produktem konsumenckim do zapewnienia komfortu w pojazdach, natomiast elektromobilność wpływa na to, że pojawiają się nowe rozwiązania. Nowe agregaty elektryczne zasilane z gniazdka 230V bądź agregaty wysokonapięciowe to rozwiązania typowe dla pojazdów elektrycznych, które oprócz tego, że pozwalają na zapewnienie komfortu w pojeździe, to mają dodatkowo funkcje technologiczne, chociażby podgrzewanie akumulatorów, które w pojazdach elektrycznych muszą być wykorzystywane w specjalnych warunkach – tłumaczy Kamil Kleczewski.

    W niektórych krajach, np. skandynawskich, tego typu instalacje montowane są już fabrycznie, a na rynku można znaleźć też wiele niezależnych zakładów, które specjalizują się w tego typu usługach. Montaż pełnej, tradycyjnej instalacji ogrzewania postojowego to z reguły koszt ok. 3–5 tys. zł, natomiast samochody z napędem elektrycznym wymagają zastosowania zupełnie innych technologii. Ich popularność jednak błyskawicznie rośnie.

    – W przypadku pojazdów w 100 proc. elektrycznych Webasto zapewnia ogrzewanie poprzez wysokonapięciowe agregaty HVH. Produkcja wzrasta logarytmicznie, dostarczamy to ogrzewanie do Volvo, do Toyoty, jesteśmy zmuszeni budować kolejne fabryki, aby sprostać zapotrzebowaniu – twierdzi przedstawiciel Webasto.

    Jedną z barier korzystania z samochodów elektrycznych jest stosunkowo nieduża liczba stacji do ładowania takich pojazdów. Jednak jak wynika z analizy firmy Nissan, w Japonii liczba punktów do ładowania aut elektrycznych już przewyższyła liczbę tradycyjnych stacji benzynowych, a w Wielkiej Brytanii ma przewyższyć do 2020 r.

    – Webasto współpracowało z firmami, które rozwijały technologię elektromobilności, i w tej chwili jest w stanie zaoferować również stacje ładujące pojazdy elektryczne według standardów, które można zastosować w domu czy w komercyjnym biznesie, wybudować stacje ładowania na parkingach publicznych – zapewnia Kamil Kleczewski.

    W 2016 r. 55 proc. systemów ogrzewania postojowego instalowanych było w Ameryce – wynika z raportu Technavio. Spowodowane jest to przede wszystkim ekstremalnymi warunkami klimatycznymi w tym regionie. W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) rynek systemów ogrzewania postojowego – według przewidywań Technavio – osiągnie w 2021 r. liczbę 9,5 mln zainstalowanych egzemplarzy. Najszybciej rozwijać się będzie jednak rynek azjatycki – przewidywany wzrost dla tego rynku do 2021 r. ma wynieść 14 proc. Z danych sprzedaży firmy Webasto wynika, że już w 2016 roku Chiny były największym odbiorcą jej rozwiązań ogrzewania postojowego z aż 31-proc. udziałem w rynku. Drugim rynkiem były Niemcy z 19-proc. udziału. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Konsument

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.