Mówi: | Marek Najmajer |
Funkcja: | dyrektor ds. sprzedaży |
Firma: | Linux Polska |
1/3 Polaków doświadczyła naruszenia prawa do prywatności. Nowe rozporządzenie o danych osobowych wyzwaniem zwłaszcza dla dużych firm
Co trzeci Polak przynajmniej raz w życiu doświadczył naruszenia prawa do prywatności. Często wystarczy jedno włamanie w niezabezpieczonym systemie, aby wyciekły wszystkie dane osobowe o klientach. Najczęściej dotyczy to dużych instytucji finansowych. Firmy i organizacje będą zmuszone wdrożyć takie rozwiązania techniczne i organizacyjne, które zagwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa informacji o ich klientach.
– Rozporządzenie RODO daje nam większą ochronę co do wykorzystania naszych danych. W stosunku do poprzednich rozwiązań ta ochrona idzie o wiele dalej. Przykładem może być profilowanie, czyli wyszukiwanie klientów pod kątem danego produktu lub rozwiązania. Wcześniej nie mówiło o tym żadne prawo, teraz ta usługa będzie objęta ochroną, czyli należy informować podmiot, o którym zbieramy dane, o tym, że mamy te dane i na życzenie, po ustaniu zobowiązań np. związanych z usługą, którą dla niego świadczymy, może zażądać usunięcia danych osobowych – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Najmajer, dyrektor ds. sprzedaży w Linux Polska.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) wejdzie w życie 25 maja 2018 roku. Narzuci ono szereg nowych obowiązków na podmioty, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Coraz częściej stosowane profilowanie nie będzie zabronione, ale osoby, których dane są gromadzone, będą musiały zostać poinformowane nie tylko o tym fakcie, lecz także o wynikających z tego konsekwencjach. To o tyle istotny przepis, że duża grupa osób nie wie, że udostępniane przez nie dane, mogą być wykorzystywane. Ważne będzie także odpowiednie zabezpieczanie danych klientów.
– W dobie globalizacji i handlu elektronicznego, takie dane bardzo łatwo wyciekają. Jedna instytucja może mieć dane o 10 milionach klientów, wystarczy jedno włamanie w niezbyt dobrze zabezpieczonym systemie, aby wyciekły wszystkie dane osobowe o klientach. Najczęściej dotyczy to dużych instytucji finansowych, gdy elektronizacja usług medycznych będzie bardziej posunięta, często pojawią się wycieki danych medycznych, o wiele bardziej wrażliwych niż finansowe – podkreśla Najmajer.
Firmy będą musiały nie tylko każdorazowo uzyskiwać zgodę swoich klientów na przetwarzanie ich danych osobowych, lecz także raportować każdy wyciek danych i nieautoryzowany dostęp. Zgodnie z przepisami każdy potencjalny wyciek danych osobowych firma będzie musiała zgłaszać w ciągu 72 godzin. Kary administracyjne będą mogły sięgnąć 20 mln euro lub 4 proc. światowego obrotu.
– Nie da się do końca ograniczyć wycieku danych, bo jest to cały czas walka dobra ze złem, jedni wymyślają coraz lepsze ochrony, natomiast hakerzy wymyślają coraz lepsze formy ataku. To rozporządzenie podchodzi też bardziej logicznie niż poprzednie do nakładania kar. Wszystko oparte jest na analizie ryzyka, jeżeli np. instytucja finansowa dobrze zanalizuje to ryzyko i wykona wszelkie związane z dobrą praktyką metody ograniczenia tego ryzyka, to jest w stanie ochronić się przed maksymalnym wymiarem kary – ocenia ekspert.
Jak wynika z badań BIK, co piąty Polak doświadczył negatywnych konsekwencji związanych z ryzykiem naruszenia danych. Z kolei raport Fundacji Wiedza to Bezpieczeństwo „Co wiemy o ochronie danych 2017” pokazuje, że Polacy są świadomi zagrożeń związanych z naruszeniem danych osobowych, ale nie do końca wiedzą, jak się przed nimi bronić i jak reagować w przypadku takich incydentów. Co trzeci badany przynajmniej raz w życiu doświadczył naruszenia prawa do prywatności, ale tylko 10 proc. zgłosiło to odpowiedniej instytucji.
– Rozporządzenie ustala pewne środowisko działania, trzeba podejść procesowo, na każdym etapie przetwarzania danych. Chodzi nie tylko o systemy informatyczne, lecz także papierowe przechowywanie danych, procesy biznesowe, to w jaki sposób świadczymy usługi, w którym momencie pobieramy dane, czy klient rozumie, jakie dane udostępnia, i czy wie, co dalej będzie z nimi robione – wymienia przedstawiciel Linux Polska.
Z raportu Fundacji Wiedza to Bezpieczeństwo wynika, że w ponad połowie firm już wprowadzono zmiany w procedurach przetwarzania danych osobowych w związku ze zmianą przepisów o ochronie danych osobowych.
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-17: UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.