Sektor finansowy na wojnie z fałszerzami pieniędzy. Inwestuje w coraz bardziej innowacyjne technologie druku [DEPESZA]
Przedstawiciele sektora finansowego prowadzą nieustanną wojnę z fałszerzami pieniędzy. Banki inwestują w coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne, które uniemożliwią bądź znacząco utrudnią wyprodukowanie banknotów poza wyspecjalizowanymi mennicami. Innowacyjne rozwiązania z branży druku zabezpieczonego obejmują wykorzystanie technologii druku przestrzennego oraz nowatorskich materiałów. Nanotech opracowało technologię drukowania trójwymiarowych nadruków, które zmieniają wygląd w zależności od kąta patrzenia.
– Wiele możliwości zastosowań, zastrzeżone i opatentowane techniki nanoprodukcji, wysoka widoczność i interaktywność sprawiają, że technologia KolourDepth jest idealnym zabezpieczeniem banknotów przed fałszowaniem – przekonuje Troy Bullock, dyrektor generalny i prezes Nanotech.
Pomimo coraz większej popularności transakcji bezgotówkowych nie słabnie zapotrzebowanie na nowoczesne technologie zabezpieczające banknoty. Modernizację systemu monetarnego przeprowadzają m.in. władze Wielkiej Brytanii. Pod koniec lutego 2020 roku Bank of England wyemitował nową odsłonę 20-funtowego banknotu, który wydrukowano na trudniejszym do podrobienia materiale polimerowym. Wprowadzono do nich także dwa przeźroczyste okna oraz dwubarwną folię zabezpieczającą. To trzeci – po pięcio- i dziesięciofuntowym – banknot tego typu wprowadzony do obiegu przez Bank of England. W 2021 roku w obiegu pojawi się zaś czwarty, 50-funtowy banknot polimerowy przeznaczony na brytyjski rynek.
Rozwiązanie wypracowane przez firmę Nanotech zakłada wykorzystanie w procesie produkcji banknotów technologii plazmonicznych materiałów barwnych. Dzięki nim mennice będą w stanie wydrukować wielokolorowe, trójwymiarowe nadruki zmieniające swój wygląd w zależności od kąta patrzenia. Sfałszowanie takich zabezpieczeń jest niezwykle trudne, gdyż w procesie produkcji folii ochronnych wykorzystuje się autorskie algorytmy oraz opatentowane techniki nanofabrykacji.
Nowoczesne systemy zabezpieczeń wdrażane są także przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, która przy okazji emisji jubileuszowego, 19-złotowego banknotu zaprezentowała autorskie zabezpieczenie Umbra4Note. Jest to forma druku w technice stalorytu, która umożliwia uzyskanie efektu kątowego, podobnego do technologii wykorzystywanej przez Nanotech.
– Technologia KolourDepth jest łatwa do uruchomienia i oferuje dużą swobodę projektowania i dostosowywania. Tego rodzaju innowacje wykorzystujące nowatorskie technologie, takie jak nanooptyka, są dokładnie tym, czego obecnie potrzebuje przemysł – wskazuje Donald Scholz, dyrektor zarządzający Banknote Industry News, firmy analizującej rynek pieniężny.
Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku druku zabezpieczonego do 2023 roku wzrośnie do 14,8 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 5,5 proc.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Będzie ubywać mięsa na stołach Polaków. Eksperci radzą ograniczyć spożycie nawet o dwie trzecie
Produkcja zwierzęca nie zniknie, ale będzie musiała zostać ograniczona – oceniają eksperci rynku żywności i podkreślają, że przemawiają za tym zarówno względy zdrowotne, jak i środowiskowe. Obecnie przeciętny Polak zjada ok. 75 kg mięsa rocznie, a wskazywana przez dietetyków zdrowa granica to ok. 20–25 kg.
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.