Newsy

Czujniki laserowe nowej generacji zmieniają oblicze autonomicznych pojazdów. Wyposażone w nie robotaksówki już wkrótce wyjadą na ulice [DEPESZA]

2021-05-12  |  06:00
Wszystkie newsy
Źródło: Pony.ai / Luminar Technologies

To przełom w ewolucji konstrukcji pojazdów autonomicznych. Technologia LiDAR, czyli czujnik laserowy, który wysyła miliony punktów na sekundę i mierzy czas potrzebny do odbicia od przeszkody, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju autonomicznej jazdy. Niedawno firma Pony.ai ogłosiła, że w 2023 roku wdroży w pełni autonomiczne floty robotaksówek, które dzięki nowej generacji technologii lidarowej nie będą się wiele różnić od tradycyjnych aut. Możliwości mapowania 3D chcą też wykorzystać producenci helikopterów oraz marka Volvo w swoim nowym SUV-ie.

Chiński start-up pojazdów autonomicznych Pony.ai, we współpracy z Luminar Technologies, przedstawił właśnie nowo zaprojektowaną platformę czujników laserowych. LiDAR wysyła miliony punktów laserowych na sekundę i mierzy czas potrzebny do odbicia od przeszkody. Technologia ma kluczowe znaczenie w autonomicznej jeździe. Pony.ai użyje w swoich samochodach czterech czujników Luminar Iris, dwóch na dachu i dwóch z każdej strony pojazdu, aby wygenerować obraz o wysokiej rozdzielczości. W 2023 roku w czujniki nowej generacji ma być już wyposażona cała flota robotaksówek.

– Budujemy platformę nowej generacji i przygotowujemy się do produkcji seryjnej na dużą skalę, a współpraca z Luminar jest do tego kluczowa – wskazuje James Peng, dyrektor generalny i założyciel Pony.ai. – Luminar gra w swojej własnej lidze, jeśli chodzi o technologię lidarową. Do tego podziela nasze przekonanie, że globalne dostarczanie autonomicznej mobilności zapewni bezpieczną i zrównoważoną przyszłość.

Chiński start-up uruchomił już usługę Robotaxi w pięciu miastach w Chinach oraz USA (firma otrzymała niedawno zezwolenie na testowanie swoich w pełni autonomicznych pojazdów na drogach publicznych w Kalifornii). To jedyna firma, która udostępnia samochody na tak dużą skalę i dysponuje flotą ponad 200 autonomicznych pojazdów.

– Wizja Pony.ai stworzenia dynamicznego, niezależnego od pojazdu systemu autonomicznej jazdy jest imponująca. Już udowodnili, że są liderem w zakresie rozwoju robotaksówek zarówno w Chinach, jak i poza nimi – przekonuje Austin Russell, założyciel i dyrektor generalny Luminar.

Pony.ai zmienia oblicze linii dachu dla swojej następnej generacji autonomicznych taksówek. W ramach partnerstwa z producentem czujników autonomicznych pojazdów Luminar robototaksówki będą wyposażone w płaski dach z niezbędnymi kamerami, radarem i czujnikami LiDAR, które wykorzystują światło do pomiaru odległości między obiektami, aby samochód sam mógł „widzieć”.

– Wykorzystujemy pełny zakres technologii i naszych dotychczasowych, wieloletnich prac rozwojowych nad produktami, wdrażając je bezpośrednio do platformy i floty Pony.ai. Nasza współpraca jest  krokiem milowym w kierunku realizacji bezpiecznych, autonomicznych usług robotaksówek w nadchodzących latach – podkreśla Austin Russell.

Typowe czujniki LiDAR, takie jak Velodyne, Mobileye firmy Intel czy Laser Bear Honeycomb firmy Waymo, mają głównie kształt stożka, aby pomóc uzyskać pełny 360-stopniowy widok z góry i wokół samochodu. System Iris LiDAR opiera się na wielu czujnikach, aby uchwycić ten sam 360-stopniowy punkt obserwacyjny. Cieńszy system czujników „widzi” 500 m przed siebie i wyświetla obraz o rozdzielczości zbliżonej do kamery. Cała jednostka dachowa ma tylko ok. 10 cm wysokości i jest zintegrowana z samochodem zamiast dodawana jako bagażnik dachowy. Pony.ai rozpocznie testy z czujnikami Iris w przyszłym roku.

– Dzisiaj w końcu obserwujemy zacieranie się granicy między designem pięknego samochodu konsumenckiego a wyglądem robotaksówki – wskazuje Jason Wojack, wiceprezes ds. rozwoju produktów w Luminar. – To prawdziwy przełom w ewolucji konstrukcji i innowacyjności pojazdów.

Czujniki laserowe nowej generacji Iris LiDAR znajdą zastosowanie nie tylko w autonomicznych taksówkach. Airbus chce wykorzystać możliwości mapowania 3D w helikopterach. Współpraca Luminara z Airbusem będzie się mieścić w ramach dwóch innowacyjnych projektów producenta samolotów: spółki UpNext i Flightlab, w których testowane są nowe koncepcje. Wprowadzenie czujników do helikopterów ma pomóc zmniejszyć liczbę wypadków, która od kilku lat systematycznie rośnie.

Wiadomo też, że czujniki Iris LiDAR do swoich samochodów wprowadzi Volvo. Firma zapowiada wprowadzenie funkcji autonomicznej jazdy autostradowej Highway Pilot jako część kolejnej dużej aktualizacji platformy Scalable Product Architecture (SPA2). Ta pojawi się wraz z nowej generacji SUV-em XC90 w 2022 roku. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.