5G wchodzi do lotnictwa. Zrewolucjonizuje systemy komunikacji, a tym samym poprawi bezpieczeństwo [DEPESZA]
Wraz z postępującą informatyzacją i automatyzacją przemysłu lotniczego konieczne stało się wdrożenie nowych metod komunikacji bezprzewodowej, które pozwolą szybciej i sprawniej komunikować się w ramach sieci urządzeń połączonych. Projekt FACT ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony, wydajności i odporności przyszłej komunikacji w ruchu lotniczym na całym świecie. Do unijnego programu badawczego dołączą eksperci z firm Nokia oraz Honeywell International.
Future All Aviation CNS Technology (FACT) to unijny projekt, w ramach którego opracowywane są innowacyjne technologie na potrzeby rynku lotniczego.
– Projekt FACT to ambitne przedsięwzięcie, które ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony, wydajności i odporności przyszłej komunikacji w ruchu lotniczym na całym świecie poprzez opracowanie zintegrowanej architektury CNS (Communication, Navigation, Surveillance – przyp. red.) nowej generacji – wskazuje Mervyn Harris, szef zarządzania ruchem lotniczym w firmie Nokia.
Nokia została wytypowana jako partner strategiczny Projektu FACT i będzie odpowiedzialna za wdrożenie, rozwój oraz nadzór merytoryczny nad infrastrukturą nowej generacji, w tym implementacji technologii 4G oraz 5G na potrzeby europejskiego sektora lotniczego. Celem projektu jest wyposażenie dotychczasowej architektury CNS w technologie usprawniające komunikację pomiędzy wieżą kontroli lotów oraz pilotami. Centrum nowego systemu wymiany informacji mają być wysokoprzesyłowe sieci, które w przyszłości mogą zostać wykorzystane do zintegrowania usług z sektora U-Space. Dzięki temu możliwe stanie się zintegrowanie ruchu dronów oraz innych zdalnych pojazdów latających z europejskim systemem kontroli lotów.
– Przy obecnej komunikacji mobilnej z kokpitem samolotu przy użyciu technologii o ograniczonej przepustowości istnieje potrzeba transformacji na bardziej solidną i skalowalną technologię opartą na protokole IP, zdolną do obsługi dużych prędkości przy niewielkich opóźnieniach. Projekt FACT może pomóc w przekształceniu CNS, przy czym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i wsparcia migracji starszych usług – podkreśla Mervyn Harris.
Pierwsze testy laboratoryjne nowych systemów komunikacji lotniczej od Nokii rozpoczną się latem 2021 roku. Z kolei do czerwca 2022 roku firma planuje rozpocząć testy terenowe.
Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku technologii 5G do 2025 roku wzrośnie do 251 mld dol. W najbliższych latach ma się on rozwijać w tempie blisko 97 proc. w skali roku.
Czytaj także
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-07-30: Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy
Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.