Newsy

Unia Europejska przed USA i Chinami. Walka z koronawirusem napędza poziom innowacyjności [DEPESZA]

2020-06-25  |  06:00
Wszystkie newsy

Innowacyjność zwiększa konkurencyjność i wydajność. Chroni bezpieczeństwo narodowe i może pomóc w rozwiązywaniu problemów społecznych. To istotne, zwłaszcza w czasie pandemii. Nowe technologie pomogą opracować rozwiązania do skutecznej walki z COVID-19. Wyniki Unii Europejskiej w zakresie innowacji stale rosną, od 2012 roku wydajność innowacyjna wzrosła o niemal 9 proc. – UE przoduje w wychodzeniu z kryzysu związanego z koronawirusem – przekonuje Mariya Gabriel, komisarz ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży.

Najnowsza Europejska Tablica Innowacji wskazuje, że choć krajom UE nieco brakuje do wyników Korei Południowej, Japonii czy Australii, to w wyścigu innowacyjności prześcigamy m.in. USA i Chiny. Średnio wydajność innowacyjna UE wzrosła od 2012 roku o 8,9 proc. Liderem innowacji w Europie jest Szwecja, przed Finlandią, Danią i Holandią.

– Tegoroczna tablica wyników pokazuje, że Unia Europejska już jest dobrym miejscem do rozwijania innowacyjności, ale musimy jeszcze bardziej zintensyfikować wysiłki w całej UE, aby znaleźć globalne rozwiązania w celu opanowania koronawirusa i jednocześnie pomóc Europie w wyjściu z kryzysu. Bardziej niż kiedykolwiek istotne znaczenie ma innowacyjność, ponieważ jest ona podstawą naszych wysiłków na rzecz pokonania pandemii koronawirusa – podkreśla Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego.

Pandemia koronawirusa wstrząsnęła gospodarką i systemami opieki społecznej. UE wykorzystuje jednak wszystkie dostępne narzędzia do zachowania jednolitego rynku i wspierania gospodarki europejskiej. Badania i innowacje są istotną częścią skoordynowanej reakcji Unii na kryzys. Za blisko 60 proc. wzrostu gospodarczego Europy w ciągu ostatnich dziesięcioleci odpowiadają właśnie innowacje. Badania i innowacje zwiększają konkurencyjność krajowych gospodarek oraz cyfrową i ekologiczną transformację społeczeństwa. Tym samym przyczyniają się do skutecznej walki z koronawirusem.

Widać to m.in. po wydatkach na badania nad szczepionką na SARS-CoV-2 czy lekami skutecznie pomagającymi w chorobie. Blisko 140 mln euro trafiło na opracowanie szczepionek, nowych metod leczenia i  testów diagnostycznych, 72 mln euro na leczenie i diagnostykę za pośrednictwem Inicjatywy Leków Innowacyjnych (IMI). Na wzmocnienie zdolności do produkcji i wdrażania rozwiązań oraz na lepsze zrozumienie pandemii przeznaczono ponad 120 mln euro. Z kolei 314 mln euro trafiło do MŚP i start-upów na innowacyjne rozwiązania, które mają na celu rozwiązanie pandemii SARS-CoV-2 poprzez program akceleracyjny Europejskiej Rady Innowacji.

– UE przoduje w wychodzeniu z kryzysu związanego z koronawirusem poprzez zwiększanie wsparcia dla wysiłków badawczych i łączenie różnych podmiotów działających w ekosystemach innowacji, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego, które mogą przekształcić nowe idee w rzeczywistość i poprawić jakość życia obywateli – wskazuje Mariya Gabriel, komisarz ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.