Newsy

Przełom w transporcie coraz bliżej. Już w 2030 roku mogą wystartować pierwsze komercyjne kapsuły hyperloop

2020-07-28  |  06:00
Wszystkie newsy

Superszybkie pociągi, a raczej pociski lewitujące ponad torami, mogą już wkrótce stać się rzeczywistością. Firma Virgin Hyperloop One podpisała umowę z rządem Arabii Saudyjskiej na budowę toru testowego dla swojej futurystycznej koncepcji transportu, która obejmuje kapsułę ciśnieniową z pojazdem przewożącym pasażerów do 10 razy szybciej niż obecna kolej. W efekcie podróż z Rijadu do Jeddah, zamiast 10 godzin, skróci się do 76 minut. – To posunięcie, które przybliża systemy Hyperloop do rzeczywistości – ocenia Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World.

To może być przełom we wprowadzeniu na rynek innowacyjnego transportu. Saudyjskie Ministerstwo Transportu (MoT) ogłosiło zawarcie umowy z Virgin Hyperloop One (VHO). VHO przeprowadzi wstępne studium wykonalności dotyczące wykorzystania technologii hyperloop do transportu pasażerów i ładunków, kładąc podwaliny pod sieć tras hyperloop. Pierwsze kapsuły mają wystartować w 2030 roku.

Transport hyperloop odbywa się w niewielkich kapsułach z elektrycznymi silnikami. Poruszają się dzięki magnetycznej lewitacji w tunelach o zredukowanym ciśnieniu. Związane z tym mniejsze opory powietrza, zredukowana siła tarcia pozwalają na osiągnięcie prędkości nawet 1100 km/h.

– Cieszymy się, że ta rewolucyjna wizja stanie się częścią przyszłości transportu. Jesteśmy przekonani, że Virgin Hyperloop zrobi krok naprzód i dostarczy rozwiązanie transportowe XXI wieku. Decyzja jest ogromnym wotum zaufania, że wszyscy jesteśmy po właściwej stronie historii. To posunięcie, które przybliża systemy hyperloop do rzeczywistości, potwierdza naszą decyzję o poważnym potraktowaniu tej technologii i wsparciu tej innowacji – wskazuje Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World, firmy logistycznej operującej w 40 krajach na sześciu kontynentach.

Już w 2019 roku firma Virgin Hyperloop One podpisała umowę z rządem Arabii Saudyjskiej na budowę toru testowego dla swojej futurystycznej koncepcji transportu. Tor o długości 35 km miał powstać na północ od Jeddah, obok ośrodka badawczo-rozwojowego i zakładu produkcyjnego. Virgin Hyperloop One twierdzi, że technologia może skrócić podróż z Rijadu do Jeddah z 10 godzin do zaledwie 76 minut.

Tor testowy hyperloop działa już też w Las Vegas. Firma Elona Muska, The Boring Company, testuje już połączenia na odległości 1200 m, wykorzystując do tego elektryczne samochody Tesla. Tymczasem amerykańska Izba Reprezentantów przyjęła ustawę wzywającą do wprowadzenia ram regulacyjnych dla bezpiecznego użytkowania systemów hyperloop. Rada Nietradycyjnych i Powstających Technologii Transportowych (NETT) w USA wyda wytyczne prawdopodobnie w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Jednocześnie Virgin Hyperloop przeprowadziła rozmowy z rządami Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej i Indii. W marcu Arabia Saudyjska wydała Virgin Hyperloop One licencję handlową po przeprowadzeniu ogólnokrajowego studium wykonalności wykorzystania tej technologii do transportu ludzi i towarów.

– Dążymy do zrewolucjonizowania regionalnych sektorów transportu i handlu poprzez system hyperloop dla pasażerów i ładunków, oparty na sztucznej inteligencji – tłumaczy bin Sulayem. – Naszym celem jest bycie katalizatorem globalnej adaptacji i ekspansji tego nowego środka transportu, który będzie szybszy, bezpieczniejszy, tańszy i bardziej zrównoważony niż inne istniejące środki transportu.

Kapsuły hyperloop mogą całkowicie zmienić transport, a przy tym – co istotne w dobie pandemii koronawirusa – zapewniają odpowiedni dystans między pasażerami.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł

Infrastruktura

PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku

Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.

Polityka

P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności

Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.