Opracowano elastyczne opony z tytanu niewymagające napełniania powietrzem. Mają także pamięć kształtu i się nie zużywają [DEPESZA]
Start-up The SMART Tire Company we współpracy z naukowcami NASA opracowuje opony ze stopu innowacyjnego materiału z pamięcią kształtu. Opona rowerowa nie wymaga napełniania powietrzem. Ma być miękka jak guma, ale jednocześnie zachowuje odporność i trwałość charakterystyczną dla tytanu. Dzięki temu, że praktycznie się nie zużywa, może też być przyjazna dla środowiska. Kosmiczna technologia, pierwotnie wykorzystana w łazikach marsjańskich, może zrewolucjonizować transport. Dzięki niej będzie można znacznie obniżyć masę rowerów. Docelowo opona ma znaleźć zastosowanie również w rowerach i skuterach elektrycznych.
– METL to bardzo fajnie wyglądające kosmiczne opony, które się nie przebijają – podkreśla Earl Cole, dyrektor generalny The SMART Tire Company.
Amerykański start-up wraz z agencją kosmiczną NASA opracował zupełnie nowy typ opon. Opona METL ma być wykonana z materiału o nazwie NiTinol+. To metalowy stop z tytanu i niklu, który może być poddawany odkształceniom na poziomie nawet do 10 proc. bez ryzyka trwałych odkształceń. W przypadku innych materiałów o podobnej charakterystyce, takich jak kompozyty czy stal sprężynowa, maksymalne odkształcenia mogą sięgać zaledwie 0,3–0,5 proc. W efekcie opona stworzona przez amerykański start-up i agencję kosmiczną NASA łączy w sobie elastyczność gumy i odporność tytanu.
– Stopy z pamięcią kształtu są niezwykle obiecujące dla całego przemysłu opon naziemnych. A to tylko wierzchołek góry lodowej – wskazuje dr Santo Padula, inżynier materiałoznawstwa w NASA.
Pierwotnie tego typu opony stosowane były w łazikach marsjańskich. Oznacza to, że są w stanie pracować w ekstremalnych warunkach, zarówno termicznych, jak i związanych z ukształtowaniem terenu. Podstawowym przeznaczeniem opony METL mają być rowery poruszające się zarówno po szosach asfaltowych, jak i żwirze czy szutrze. Docelowo mają też trafiać do skuterów elektrycznych. Co ważne, opony te praktycznie się nie zużywają, co oznacza, że w trakcie eksploatacji pojazdu nie zajdzie potrzeba ich wymiany.
– Unikatowe połączenie zaawansowanych materiałów z przyjazną dla środowiska konstrukcją nowej generacji tworzy rewolucyjny produkt – twierdzi Earl Cole, założyciel The SMART Tire Company.
Start-up na razie nie podaje informacji na temat dostępności ani ceny opon METL. Wiadomo natomiast, że opracowano już prototypy urządzeń, co może wskazywać na dość szybki debiut rynkowy.
Według Reports and Data światowy rynek opon rowerowych do 2026 roku osiągnie wartość 8,6 mld dol.
Czytaj także
- 2025-06-04: Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-23: Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.