Newsy

Czujniki laserowe nowej generacji zmieniają oblicze autonomicznych pojazdów. Wyposażone w nie robotaksówki już wkrótce wyjadą na ulice [DEPESZA]

2021-05-12  |  06:00
Wszystkie newsy
Źródło: Pony.ai / Luminar Technologies

To przełom w ewolucji konstrukcji pojazdów autonomicznych. Technologia LiDAR, czyli czujnik laserowy, który wysyła miliony punktów na sekundę i mierzy czas potrzebny do odbicia od przeszkody, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju autonomicznej jazdy. Niedawno firma Pony.ai ogłosiła, że w 2023 roku wdroży w pełni autonomiczne floty robotaksówek, które dzięki nowej generacji technologii lidarowej nie będą się wiele różnić od tradycyjnych aut. Możliwości mapowania 3D chcą też wykorzystać producenci helikopterów oraz marka Volvo w swoim nowym SUV-ie.

Chiński start-up pojazdów autonomicznych Pony.ai, we współpracy z Luminar Technologies, przedstawił właśnie nowo zaprojektowaną platformę czujników laserowych. LiDAR wysyła miliony punktów laserowych na sekundę i mierzy czas potrzebny do odbicia od przeszkody. Technologia ma kluczowe znaczenie w autonomicznej jeździe. Pony.ai użyje w swoich samochodach czterech czujników Luminar Iris, dwóch na dachu i dwóch z każdej strony pojazdu, aby wygenerować obraz o wysokiej rozdzielczości. W 2023 roku w czujniki nowej generacji ma być już wyposażona cała flota robotaksówek.

– Budujemy platformę nowej generacji i przygotowujemy się do produkcji seryjnej na dużą skalę, a współpraca z Luminar jest do tego kluczowa – wskazuje James Peng, dyrektor generalny i założyciel Pony.ai. – Luminar gra w swojej własnej lidze, jeśli chodzi o technologię lidarową. Do tego podziela nasze przekonanie, że globalne dostarczanie autonomicznej mobilności zapewni bezpieczną i zrównoważoną przyszłość.

Chiński start-up uruchomił już usługę Robotaxi w pięciu miastach w Chinach oraz USA (firma otrzymała niedawno zezwolenie na testowanie swoich w pełni autonomicznych pojazdów na drogach publicznych w Kalifornii). To jedyna firma, która udostępnia samochody na tak dużą skalę i dysponuje flotą ponad 200 autonomicznych pojazdów.

– Wizja Pony.ai stworzenia dynamicznego, niezależnego od pojazdu systemu autonomicznej jazdy jest imponująca. Już udowodnili, że są liderem w zakresie rozwoju robotaksówek zarówno w Chinach, jak i poza nimi – przekonuje Austin Russell, założyciel i dyrektor generalny Luminar.

Pony.ai zmienia oblicze linii dachu dla swojej następnej generacji autonomicznych taksówek. W ramach partnerstwa z producentem czujników autonomicznych pojazdów Luminar robototaksówki będą wyposażone w płaski dach z niezbędnymi kamerami, radarem i czujnikami LiDAR, które wykorzystują światło do pomiaru odległości między obiektami, aby samochód sam mógł „widzieć”.

– Wykorzystujemy pełny zakres technologii i naszych dotychczasowych, wieloletnich prac rozwojowych nad produktami, wdrażając je bezpośrednio do platformy i floty Pony.ai. Nasza współpraca jest  krokiem milowym w kierunku realizacji bezpiecznych, autonomicznych usług robotaksówek w nadchodzących latach – podkreśla Austin Russell.

Typowe czujniki LiDAR, takie jak Velodyne, Mobileye firmy Intel czy Laser Bear Honeycomb firmy Waymo, mają głównie kształt stożka, aby pomóc uzyskać pełny 360-stopniowy widok z góry i wokół samochodu. System Iris LiDAR opiera się na wielu czujnikach, aby uchwycić ten sam 360-stopniowy punkt obserwacyjny. Cieńszy system czujników „widzi” 500 m przed siebie i wyświetla obraz o rozdzielczości zbliżonej do kamery. Cała jednostka dachowa ma tylko ok. 10 cm wysokości i jest zintegrowana z samochodem zamiast dodawana jako bagażnik dachowy. Pony.ai rozpocznie testy z czujnikami Iris w przyszłym roku.

– Dzisiaj w końcu obserwujemy zacieranie się granicy między designem pięknego samochodu konsumenckiego a wyglądem robotaksówki – wskazuje Jason Wojack, wiceprezes ds. rozwoju produktów w Luminar. – To prawdziwy przełom w ewolucji konstrukcji i innowacyjności pojazdów.

Czujniki laserowe nowej generacji Iris LiDAR znajdą zastosowanie nie tylko w autonomicznych taksówkach. Airbus chce wykorzystać możliwości mapowania 3D w helikopterach. Współpraca Luminara z Airbusem będzie się mieścić w ramach dwóch innowacyjnych projektów producenta samolotów: spółki UpNext i Flightlab, w których testowane są nowe koncepcje. Wprowadzenie czujników do helikopterów ma pomóc zmniejszyć liczbę wypadków, która od kilku lat systematycznie rośnie.

Wiadomo też, że czujniki Iris LiDAR do swoich samochodów wprowadzi Volvo. Firma zapowiada wprowadzenie funkcji autonomicznej jazdy autostradowej Highway Pilot jako część kolejnej dużej aktualizacji platformy Scalable Product Architecture (SPA2). Ta pojawi się wraz z nowej generacji SUV-em XC90 w 2022 roku. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Problemy społeczne

Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.

Medycyna

Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej

Zespół polskich naukowców rozwija technologię hodowania bionicznej trzustki, którą będzie można wszczepiać pacjentom kwalifikowanym obecnie do przeszczepu od zmarłego dawcy. Taka procedura jest stosowana w najcięższych przypadkach cukrzycy typu 1, a niekiedy również w cukrzycy typu 2. Badacze, tworząc innowacyjną metodę leczenia dołożyli starań, by rozwiązać ryzyko najgroźniejszego powikłania, jakim jest odrzucenie wszczepianego narządu poprzez wykrzepianie. Do zbudowania narządu będą wykorzystywane komórki pacjenta, więc układ immunologiczny nie powinien odczytywać go jako obcy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.