5G wchodzi do lotnictwa. Zrewolucjonizuje systemy komunikacji, a tym samym poprawi bezpieczeństwo [DEPESZA]
Wraz z postępującą informatyzacją i automatyzacją przemysłu lotniczego konieczne stało się wdrożenie nowych metod komunikacji bezprzewodowej, które pozwolą szybciej i sprawniej komunikować się w ramach sieci urządzeń połączonych. Projekt FACT ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony, wydajności i odporności przyszłej komunikacji w ruchu lotniczym na całym świecie. Do unijnego programu badawczego dołączą eksperci z firm Nokia oraz Honeywell International.
Future All Aviation CNS Technology (FACT) to unijny projekt, w ramach którego opracowywane są innowacyjne technologie na potrzeby rynku lotniczego.
– Projekt FACT to ambitne przedsięwzięcie, które ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony, wydajności i odporności przyszłej komunikacji w ruchu lotniczym na całym świecie poprzez opracowanie zintegrowanej architektury CNS (Communication, Navigation, Surveillance – przyp. red.) nowej generacji – wskazuje Mervyn Harris, szef zarządzania ruchem lotniczym w firmie Nokia.
Nokia została wytypowana jako partner strategiczny Projektu FACT i będzie odpowiedzialna za wdrożenie, rozwój oraz nadzór merytoryczny nad infrastrukturą nowej generacji, w tym implementacji technologii 4G oraz 5G na potrzeby europejskiego sektora lotniczego. Celem projektu jest wyposażenie dotychczasowej architektury CNS w technologie usprawniające komunikację pomiędzy wieżą kontroli lotów oraz pilotami. Centrum nowego systemu wymiany informacji mają być wysokoprzesyłowe sieci, które w przyszłości mogą zostać wykorzystane do zintegrowania usług z sektora U-Space. Dzięki temu możliwe stanie się zintegrowanie ruchu dronów oraz innych zdalnych pojazdów latających z europejskim systemem kontroli lotów.
– Przy obecnej komunikacji mobilnej z kokpitem samolotu przy użyciu technologii o ograniczonej przepustowości istnieje potrzeba transformacji na bardziej solidną i skalowalną technologię opartą na protokole IP, zdolną do obsługi dużych prędkości przy niewielkich opóźnieniach. Projekt FACT może pomóc w przekształceniu CNS, przy czym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i wsparcia migracji starszych usług – podkreśla Mervyn Harris.
Pierwsze testy laboratoryjne nowych systemów komunikacji lotniczej od Nokii rozpoczną się latem 2021 roku. Z kolei do czerwca 2022 roku firma planuje rozpocząć testy terenowe.
Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku technologii 5G do 2025 roku wzrośnie do 251 mld dol. W najbliższych latach ma się on rozwijać w tempie blisko 97 proc. w skali roku.
Czytaj także
- 2024-01-16: Sarkazm może być cennym narzędziem w komunikacji. Pomaga odbiorcy otworzyć się na perspektywę nadawcy [DEPESZA]
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
- 2024-01-11: Transport szuka alternatywy dla paliw kopalnych. Najbardziej perspektywiczny jest wodór, a rozwój biopaliw przebiega wolniej od oczekiwań
- 2023-10-31: Publikowanie wizerunku dzieci może łamać ich prawo do prywatności. Potrzebne są zmiany
- 2023-11-02: Transport zbiorowy w miastach coraz droższy, ale i lepszy. Całkowita rezygnacja z samochodów w praktyce może się okazać niemożliwa
- 2023-08-08: ESA chce zapewnić Europie najbezpieczniejszy na świecie system komunikacji. Pomogą w tym polskie firmy
- 2023-07-05: Dobrze opowiedziane historie są jednym z najskuteczniejszych narzędzi wpływu. Storytelling wykorzystywany jest w reklamie, polityce czy komunikacji
- 2023-07-14: Niemieckojęzyczni użytkownicy Twittera częściej niż anglojęzyczni obwiniali NATO za eskalację wojny w Ukrainie. Za to rzadziej wskazywali na rolę rozjemczą sojuszu
- 2023-07-18: Gry psychologiczne wyniesione z dzieciństwa mogą powodować trudności komunikacyjne w dorosłym życiu. Wpływa to na relacje w pracy i życiu prywatnym
- 2023-04-19: Wyjazdy służbowe stanowią 15–20 proc. wszystkich podróży lotniczych. Zdecydowana większość firm nie uwzględnia ich wpływu na klimat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.
Konsument
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.
Konsument
Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
Studenci, którzy postrzegają siebie jako autentycznych w mediach społecznościowych, są mniej zestresowani i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym, niż ci, którzy na platformach posługują się wizerunkiem wykreowanym. Autentyczność w rzeczywistym świecie nie ma jednak takiego wpływu na dobrostan psychiczny. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z USA we współpracy z polskimi i niemieckimi kolegami. Badacze przyjrzeli się też różnicom między tymi zależnościami badanymi u pokolenia Z i pokoleń wcześniejszych. Z ich obserwacji wynika, że „zetki” uważają siebie za bardziej autentycznych w mediach społecznościowych niż starsi uczestnicy badania.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.