Newsy

W ciągu pięciu lat w 5G zainwestuje ponad 70 proc. firm. Nowa technologia staje się kluczowa zwłaszcza w czasie pandemii [DEPESZA]

2020-10-16  |  06:00
Wszystkie newsy

Prace wdrożeniowe technologii 5G wkraczają w kluczową fazę. Dynamiczne inwestycje w infrastrukturę sieciową nowej generacji przyczynią się do gwałtownego wzrostu globalnego produktu krajowego brutto i napędzą cały sektor nowych technologii. W popularyzacji nowej infrastruktury może pomóc obecna sytuacja epidemiczna – w dobie pandemii koronawirusa wiele firm oraz organizacji państwowych inwestuje w rozwiązania z zakresu automatyki pracy, które do niezawodnego działania wymagają szybkiego i niezawodnego połączenia internetowego.

– Miasta, szpitale i fabryki przyszłości zależą od 5G i możliwości przenoszenia, przetwarzania i przechowywania ogromnych ilości danych. Ponadto wykorzystując dane i technologie bazujące na 5G, będzie można lepiej stawić czoła największym wyzwaniom, przed którymi stoi cała ludzkość – od zmian klimatycznych po pandemię – podkreśla Gabriela Styf Sjöman, dyrektor ds. strategii w firmie Nokia.

Z raportu 5G Business Readiness Report opracowanego przez analityków firmy Nokia wynika, że w wyniku globalnych restrykcji pandemicznych rynek rozwiązań z zakresu technologii 5G będzie rozwijał się z wysoką dynamiką. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat aż 72 proc korporacji zainwestuje w ten sektor gospodarki. Dzięki temu rozwiązania z zakresu 5G do 2030 roku powiększą globalny produkt krajowy brutto o 8 bln dol.

Firma zwraca także uwagę na niepodważalny związek inwestowania w technologię 5G z wydajnością sektora biznesowego. Szacuje się, że przedsiębiorstwa aktywnie inwestujące w nową infrastrukturę sieciową notują 10-proc. wzrost produktywności w czasie pandemii. Co więcej, jako jedyne są w stanie utrzymać bądź zwiększyć zaangażowanie klientów w tym trudnym czasie.

– Organizacje na całym świecie coraz szybciej wdrażają technologie obsługujące 5G. Liderzy chcący wykorzystać potencjał sieci nowej generacji nie mogą sobie pozwolić na tracenie więcej czasu. Aby wykorzystać ogromne możliwości 5G, organizacje muszą rozpocząć lub zintensyfikować swoje plany już teraz i przyspieszyć innowacje modeli biznesowych, aby pozostać konkurencyjnymi w szybko digitalizującej się gospodarce światowej. Oprócz inwestycji w samą technologię będzie to wymagało cyfryzacji operacji, procesów i sposobów pracy, aby wykorzystać pełny potencjał 5G – wskazuje Gabriela Styf Sjöman.

Eksperci odpowiedzialni za opracowanie raportu Nokii wskazali także pięć głównych barier, które należy pokonać, aby przyspieszyć implementację sieci 5G na szeroką skalę. Za kluczowe wyzwanie uważa się brak dostępu do strategicznej infrastruktury telekomunikacyjnej, która według 28 proc. ankietowanych silnie rozwinęła się wyłącznie na terenach zurbanizowanych. 22 proc. respondentów nie uważa 5G za technologię, w którą firma powinna inwestować w pierwszej kolejności, 15 proc. twierdzi, że firma nie dysponuje środkami na jej wdrożenie, a 34 proc. ma obawy związane z bezpieczeństwem 5G. Z kolei aż  17 proc. uważa, że osoby decyzyjne w firmie nie rozumieją, na czym polega 5G.

– Technologia 5G napędza sukces biznesowy, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Organizacje, które wdrożyły nową generację sieci, mogą skorzystać z zalet wykraczających daleko poza szybsze, wydajniejsze i niezawodne usługi sieciowe. Ponieważ 5G umożliwia przedsiębiorstwom transformację, przyspieszy również szersze trendy technologiczne i gospodarcze, dając niewyobrażalne możliwości dla globalnych gospodarek i społeczeństw – przekonuje dyrektor ds. strategii w firmie Nokia.

Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku technologii 5G do 2025 roku wzrośnie do 251 mld dol. W najbliższych latach ma się on rozwijać w tempie blisko 97 proc. w skali roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.

Ochrona środowiska

Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo

Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.