Komunikaty PR

Zrównoważone miasto przyszłości — rola mikromobilności w urbanistyce

2024-09-30  |  16:20
Biuro prasowe
Kontakt

Monika Bielkiewicz
Good One PR

Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
monika.bielkiewicz|goodonepr.pl| |monika.bielkiewicz|goodonepr.pl
+48 881 575 502
https://goodonepr.prowly.com/
Do pobrania 09 ( 0.07 MB )

Współczesne miasta stoją przed wieloma wyzwaniami urbanistycznymi i transportowymi. Wzrost liczby ludności, kongestia (zbyt duża liczba pojazdów), a co za tym idzie korki na głównych arteriach miasta, zanieczyszczenia powietrza oraz rosnące oczekiwania mieszkańców dotyczące mobilności. Wszystkie te kwestie wymagają przemyślanych rozwiązań. Jak powinny wyglądać zrównoważone miasta przyszłości i jaką rolę w niezbędnych zmianach mogą odegrać nowoczesne środki transportu?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu miasta były rozwijane z myślą o zupełnie innych potrzebach mieszkańców. Samochodów prywatnych było niewiele, przeważał transport zbiorowy, a na krótkich dystansach ludzie przemieszczali się zazwyczaj pieszo. Aktualnie większość ośrodków miejskich wymaga gruntownego przeprojektowania, aby lepiej odpowiadać na zmieniające się oczekiwania mieszkańców. Różnice w sposobach podróżowania, częstotliwości i rodzajach środków transportu wskazują, że tradycyjne podejście do urbanistyki jest nieefektywne.

Kierunki zmian

Ponad 70% obywateli UE mieszka na obszarach miejskich, które generują 23% wszystkich emisji gazów cieplarnianych w transporcie[1]. Zanieczyszczenie powietrza to jedno z największych wyzwań, z jakimi mierzą się społeczeństwa na całym świecie. W odpowiedzi na nie Komisja Europejska zaproponowała Dyrektywę Fit for 55, która ma na celu zredukowanie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu do poziomów z 1990 roku. Ponadto dokument zakłada także inwestycje w infrastrukturę transportową, która jest przyjazna dla środowiska: elektryfikację środków transportu, zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej oraz zachęcanie do korzystania z alternatywnych form mobilności, takich jak mikromobilność.

– Postęp technologiczny oraz innowacyjne podejście w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej mają kluczowe znaczenie dla efektywnego wykorzystania zasobów, takich jak energia, paliwa, woda i przestrzeń miejska, a także dla poprawy zdrowia publicznego i podniesienia efektywności gospodarczej. Również dzięki regulacjom unijnym, miasta mają szansę na zrewolucjonizowanie swojego podejścia do transportu, dostosowując infrastrukturę do potrzeb mieszkańców i podnosząc jakość życia w aglomeracjach – tłumaczy Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

Autorzy raportu[2] opracowanego przez Politechnikę Mediolańską, który bada przyszłość zrównoważonej mobilności miejskiej, z perspektywą do roku 2035, oceniają, że nowe technologie oraz zmieniające się nawyki wymuszą transformację w kierunku bardziej zrównoważonych modeli transportu. Jednym z kluczowych, poza inteligentnymi i multimodalnymi systemami komunikacji miejskiej i ograniczeniu korzystania z prywatnych pojazdów na rzecz transportu jako usługi (Mobility as a Service), jest rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Miasta będą musiały zainwestować w rozwój dedykowanych dróg i stref dla mikromobilności, które zapewnią bezpieczeństwo użytkowników oraz usprawnią poruszanie się po mieście.

Mikromobilność jako odpowiedź na miejskie wyzwania

Małe pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe oferują alternatywę dla tradycyjnych samochodów osobowych, które często przyczyniają się do korków i zanieczyszczeń powietrza. Według raportu McKinsey & Company integracja mikromobilności w infrastrukturę miejską może znacząco zmniejszyć liczbę pojazdów na drogach oraz emisję gazów cieplarnianych. Tego rodzaju rozwiązania mogą być wykorzystywane do przemieszczania się na krótkich dystansach, co czyni je idealnym środkiem transportu w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Analiza[3] McKinsey pokazuje, że globalny rynek mikromobilności w 2023 r. był wart około 180 miliardów dolarów, a wartość ta może wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2030 r. i osiągnąć około 440 miliardów dolarów.

– Mikromobilność, obejmująca małe pojazdy elektryczne oraz mikrocary, ma potencjał, aby stać się jednym z głównych elementów transformacji miejskiego transportu. Jak pokazują raporty McKinsey i BCG, mikromobilność może zaspokoić znaczną część potrzeb transportowych w miastach, co znacząco zredukowałoby liczbę samochodów osobowych na drogach. Już teraz 32% użytkowników korzysta z jakiejś formy mikromobilności zamiast samochodu prywatnego. Dzięki tym zmianom możliwe będzie zmniejszenie emisji CO2 i poprawa jakości powietrza. W miastach, gdzie mieszkańcy pokonują krótkie dystanse, mikromobilność staje się praktycznym i ekologicznym rozwiązaniem – wyjaśnia Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

 

Mikromobilność, w szczególności poprzez wykorzystanie małych pojazdów trzy- i czterokołowych oraz microcarów, ma potencjał, aby stać się kluczowym elementem zrównoważonych miast przyszłości. Wdrożenie odpowiednich zmian urbanistycznych, takich jak rozwój infrastruktury, integracja z transportem publicznym oraz polityka europejska, są niezbędne, aby maksymalnie wykorzystać zalety mikromobilności. W obliczu rosnących wyzwań związanych z urbanizacją, inwestycje w te innowacyjne rozwiązania mogą przynieść znaczące korzyści dla mieszkańców miast.

 


[1] https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/urban-transport/sustainable-urban-mobility_en

[2] https://www.foresight.polimi.it/mobility/download/Mobility_ExtendedReport_EN.pdf

[3] https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/the-future-of-mobility-mobility-evolves

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Energia słoneczna a zimowa pora. Czy fotowoltaika jest opłacalna przez cały rok? Biuro prasowe
2024-12-23 | 12:00

Energia słoneczna a zimowa pora. Czy fotowoltaika jest opłacalna przez cały rok?

Na pierwszy rzut oka inwestowanie w farmy fotowoltaiczne może wydawać się mniej opłacalne zimą. Mniejsze nasłonecznienie, krótsze dni i często zachmurzone niebo w naszej szerokości
Infrastruktura BERGER Bau zmodernizuje drogi gminne w Podolszu i Zatorze
2024-12-13 | 09:00

BERGER Bau zmodernizuje drogi gminne w Podolszu i Zatorze

Gmina Zator postawiła na kompleksowe usprawnienie dróg lokalnych w Podolszu i Zatorze. 10 września 2024 roku wykonawcą inwestycji na ulicach Nad Sakwą oraz Starowiejskiej wybrana
Infrastruktura Sztuka przekracza bariery dzięki potędze obrazu
2024-11-18 | 01:00

Sztuka przekracza bariery dzięki potędze obrazu

Wystawa „World Unseen”, którą już w grudniu będzie można oglądać w Warszawie, pozwala osobom niewidomym i słabowidzącym poznawać świat wizualny za pomocą dotyku i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.