Zrobotyzowane stanowisko wyszkoli pilotów
Firma AKTW Automation sp. z o. o., przy wykorzystaniu produktów Omron, zakończyła wdrażanie prac B+R nad prototypem zrobotyzowanego systemu symulacji lotniczych. Zadaniem konstruktorów i badaczy było stworzenie warunków symulacyjnych jak najbardziej zbliżonych do tych, które mogą występować podczas obsługi maszyn lotniczych.
Wirtualna rzeczywistość, realne korzyści
Firma AKTW Automation w ramach środków pozyskanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju, przy wykorzystaniu produktów i rozwiązań Omron, zaprojektowała urządzenie pozwalające na prowadzenie szkoleń dla pilotów w środowisku zbliżonym do rzeczywistego. Maszyna współpracuje z technologią VR jak również jest w stanie wykorzystywać standardowe metody wyświetlania i rzucania obrazów wykorzystanych do wizualizacji świata virtualnego. Oprócz realnych efektów w postaci wysokiej jakości wizualizacji, system wyposażony jest w tzw. Active Desktop, który umożliwia interakcje ze środowiskiem symulacyjnym. Dzięki temu osoby odbywające szkolenie nabywają wiedzę dotyczącą obsługi symulowanych pojazdów oraz poznają warunki fizyczne, jakie występują podczas np. lotów helikopterem.
Klatka pod kontrolą
System umożliwia przemieszczanie przy pomocy potężnego ramienia we wszystkich osiach specjalnej klatki, symulującej kabinę statku powietrznego, w której znajdują się piloci. Kontrolowany jest przez jednostkę nadrzędną PLC, układającą algorytm pracy urządzenia na podstawie zebranych informacji.
Wykorzystano tutaj model sterownika OMRON NJ, który w połączeniu z serwonapędami 1S stanowi idealnie rozwiązanie pozwalające uzyskać założone rezultaty.
Kontrolę nad bezpieczeństwem sprawuje najnowszy sprzęt, w tym laserowe skanery otoczenia oraz przekaźniki rozłączające. W przypadku nagłych zatrzymań silniki przerywają pracę dzięki hamulcom elektromagnetycznym.
Do różnych środowisk
Urządzenie działa w dowolnym środowisku sieciowym i potrafi współpracować z innymi urządzeniami umożliwiającymi symulacje. Dzięki standardom TCP/ IP jest wszechstronne i pozwala na wprowadzanie szybkich zmian. Wbudowany edytor zapewnia również opcję symulowania różnych scenariuszy.
Firma AKTW Automation wykorzystała produkty Omron w projekcie o nazwie „Kompleksowe prace B+R nad prototypem zrobotyzowanego systemu symulacji lotniczych”, który był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach 1 Osi priorytetowej „Badania, Rozwój i Komercjalizacja Wiedzy” Działania I.2.2 „Projekty B+R Przedsiębiorstw”. Więcej informacji na stronie www.aktw.pl.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Medycyna
Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny

Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge opracowali inteligentną piżamę, której zadaniem jest monitorowanie w warunkach domowych wzorców oddechu podczas snu i wykrywanie jego zaburzeń takich jak bezdech senny, chrapanie czy bruksizm. Jest to możliwe dzięki znajdującym się w materiale zaawansowanym grafenowym czujnikom tensometrycznym. Urządzenie może stać się alternatywą dla często niekomfortowej dla pacjentów diagnostyki w warunkach szpitalnych lub z wykorzystaniem nieporęcznego sprzętu.
Infrastruktura
Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć

Zgodnie z założeniami strategii planu REPowerEU do 2030 roku na terenie państw członkowskich ma zostać zainstalowanych niemal 600 GW mocy fotowoltaiki słonecznej. Organizacje takie jak SolarPower Europe walczą o to, aby do tego czasu fotowoltaika stała się głównym źródłem energii elektrycznej. O ile w ostatnich latach odnotowano dynamiczne tempo wzrostu produkcji energii słonecznej, o tyle w kolejnych latach na drodze do realizacji planu może stanąć nienadążająca za tempem rozwoju infrastruktura.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.