Znaczenie automatycznej identyfikacji w świecie logistyki
Gdy chcemy sprawdzić cenę produktu sklepowego, odruchowo zaczynamy szukać na nim kodu kreskowego. Nie wyobrażamy sobie nawet, że mogłoby go tam nie być. Systemy automatycznej identyfikacji zawładnęły obrotem towarów. Wkradły się też do świata usług. Skąd tak duża popularność rozwiązań AutoID?
Czym jest automatyczna identyfikacja?
Automatyczna identyfikacja kojarzona jest głównie z pozyskiwaniem danych do systemów komputerowych przy wykorzystaniu kodów kreskowych. Warto jednak wiedzieć, że obejmuje też rozwiązania oparte na technologii RFID i systemach wizyjnych. Stanowi nieocenione ułatwienie w procesach planowania, realizowania oraz kontrolowania sprawnego przepływu surowców, materiałów i wyrobów gotowych, a więc we wszystkim, co określane jest w skrócie jako logistyka.
Jak działają systemy automatycznej identyfikacji? Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem systemu mamy konkretnie do czynienia. Najnowsze systemy umożliwiają nawet zdalną identyfikację produktów, a wiele opartych jest na technologii obrazowania lub głosowej.
Korzyści z używania automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych
Korzyści z automatycznej identyfikacji jest tak wiele, jak wiele jest celów jej stosowania. Przede wszystkim, systemy tego typu ułatwiają utrzymanie nad wszystkim kontroli. Nie musimy na bieżąco kontrolować stanów magazynowych, gdyż w systemie mamy podgląd do wszystkich danych na temat ilości czy lokalizacji konkretnego produktu. Ograniczamy też ryzyko kradzieży lub zagubienia produktów czy przesyłek. Automatyczna identyfikacja coraz śmielej wkracza na rynek, przynosząc korzyści nie tylko w przemyśle, ale też w branży kurierskiej czy w działalności takich podmiotów jak biblioteka czy instytucje.
Automatyczna identyfikacja w magazynie czy hali produkcyjnej ułatwia wiele procesów. Z tym ułatwieniem wiąże się oszczędność czasu, który pracownicy mogą przeznaczyć na ważniejsze czynności niż przeszukiwanie magazynu w celu odnalezienie paczki czy innego towaru. Znacznie ograniczona zostaje też liczba pomyłek w kompletacji, gdyż z wielu procesów wyeliminowany zostaje udział człowieka, który jest ich głównym sprawcą. – mówi Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w Dziale Rozwoju Produktu w firmie Etisoft.
Jaką rolę mogą pełnić urządzania Auto ID w przyszłości?
Już teraz widać, że wszelkie procesy realizowane w magazynach czy halach produkcyjnych nastawione są na automatyzację. W najbliższych latach z całą pewnością trend ten będzie przybierał na sile, przy czym automatyzacja nie będzie sprowadzała się do ułatwienia pracy ludziom pracującym w tym miejscach, ale do ich zastąpienia. Coraz popularniejsze stają się tzw. roboty mobilne, czyli urządzenia zdolne do przenoszenia ładunków z punktu A do punktu B. Zintegrowanie ich z systemami automatycznej identyfikacji może sprawić, że cały proces kompletacji towaru będą w stanie wykonać za nas roboty.
Systemy automatycznej identyfikacji to coś, czego na pewno nie zabraknie w logistyce przyszłości. To rozwiązanie, które już teraz dostarcza wiele korzyści, a wciąż odkrywane są jego nowe zastosowania. Automatyczna identyfikacja w połączeniu z innymi, prężnie rozwijającymi się technologiami, może zrewolucjonizować wiele procesów i wyłączyć z nich całkowicie udział człowieka” – mówi specjalista z firmy Etisoft.
Ponadto, zdaniem Marka Gawła: - Automatyczna identyfikacja będzie podążała także w kierunku udoskonalania jakości. Mowa tutaj o zaawansowanych rozwiązaniach, w których systemy identyfikacji połączone będą z czujnikami temperatury, wstrząsów czy wilgotności. Dzięki temu, że system na bieżąco będzie dostarczał tego typu informacje, w większej mierze możliwe będzie zapewnienie produktom właściwych warunków transportu czy przechowywania, a te są przecież kluczowe dla jakości produktów.
Aplikacja Escapecity wyróżniona w konkursie ODYS 2024
Zalety poleasingowych laptopów biznesowych dla małych firm
Xtreme Fitness Gyms stawia na innowacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.