Złote Cyborgi 2024: Najlepsi w teleinformatyce uhonorowani w Poznaniu
- Przyznawana od 26 lat nagroda „Złote Cyborgi” to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w polskiej telekomunikacji i teleinformatyce. Wręczana za wybitne osiągnięcia naukowe, badawcze oraz wdrożeniowe, stanowi wyjątkowy symbol uznania dla osób i instytucji rozwijających polski rynek.
- Tegoroczne statuetki otrzymali prof. dr hab. inż. Bożena Kostek, mgr inż. Witold Krawczyk oraz mgr inż. Ryszard Dyrga. Laureaci zostali wyróżnieni za znaczące innowacje technologiczne i wkład w rozwój społeczeństwa cyfrowego. Ich praca obejmuje zarówno działalność naukową, jak i praktyczne wdrażanie nowoczesnych technologii.
- Pomysłodawcą i sponsorem nagrody jest jeden z polskich pionierów technologicznych, firma Sprint S.A., a Kapituła nagrody Złotego Cyborga działa pod patronatem Sekcji Telekomunikacji Komitetu Elektroniki i Telekomunikacji Polskiej Akademii Nauk.
We wrześniu, podczas uroczystego bankietu towarzyszącego II Konferencji Radiokomunikacji i Teleinformatyki (KRiT), wręczono Złote Cyborgi – jedne z kluczowych wyróżnień w polskiej branży teleinformatycznej. Nagrody te, przyznawane od 1998 roku pod patronatem Sekcji Telekomunikacji Komitetu Elektroniki i Telekomunikacji Polskiej Akademii Nauk, honorują osoby i instytucje, które swoim działaniem znacząco przyczyniają się do rozwoju telekomunikacji oraz teleinformatyki w Polsce.
Tegoroczni laureaci Złotych Cyborgów to liderzy, którzy wyróżniają się nie tylko na polskim, ale i międzynarodowym rynku. Statuetki otrzymali:
- prof. dr hab. inż. Bożena Kostek, Kierownik Laboratorium Akustyki Fonicznej Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, za wybitne osiągnięcia naukowe oraz promocję kadr w zakresie przetwarzania sygnałów, inżynierii dźwięku i obrazu.
- mgr inż. Witold Krawczyk, Prezes Zarządu TOYA Sp. z o.o., za wybitny wkład w rozwój szerokopasmowych systemów komunikacji elektronicznej oraz wzorcową działalność na rzecz promocji kultury i dziedzictwa narodowego.
- mgr inż. Ryszard Dyrga, Prezes Zarządu Intel Technology Poland, za konsekwentne rozwijanie centrów badawczo–rozwojowych firmy Intel w Polsce i przyczynienie się do wytworzenia wielu innowacyjnych rozwiązań w teleinformatyce.
Przyznawanie nagród liderom teleinformatyki zostało zainicjowane w 1998 roku przez Henryka Kamińskiego, współzałożyciela firmy Sprint S.A. Nagroda Złotego Cyborga jest nam szczególnie bliska i od trzech dekad stanowi symbol uznania dla osób, które odważnie wkraczają w przyszłość cyfrową i wpływają na rozwój teleinformatyki w Polsce. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać te działania, które są także dowodem na siłę współpracy środowiska naukowego i biznesowego i zaangażowania w rozwój nowoczesnych technologii – mówi Sławomir Wojtacki, Prezes Zarządu Sprint S.A.
Wydarzenie, będące kontynuacją tradycji Krajowego Sympozjum Telekomunikacji i Teleinformatyki (KSTiT) oraz Krajowej Konferencji Radiokomunikacji, Radiofonii i Telewizji (KKRRiT), przyciąga co roku czołowych przedstawicieli świata akademickiego, przedsiębiorców oraz młodych naukowców, oferując unikalne możliwości nawiązania kontaktów i współpracy. Środowisko akademickie prezentuje wyniki najnowszych badań naukowych, a przedstawiciele biznesu omawiają aktualne wyzwania i trendy rynkowe. Ważnym elementem wydarzenia są również wystawy i sesje firmowe, prezentujące innowacyjne technologie. Podczas ceremonii, która odbyła się w ramach KRiT, miała miejsce także uroczystość powołania Waldemara Matukiewicza i Sławomira Wojtackiego z firmy Sprint S.A. na ekspertów Sekcji Telekomunikacji KEiT Polskiej Akademii Nauk w kadencji 2024–2027.
Na zdjęciu - od prawej: Waldemar Matukiewicz (wiceprezes zarządu Sprint SA), prof. dr hab. inż. Bożena Kostek, mgr inż. Ryszard Dyrga, mgr inż. Witold Krawczyk, prof. dr hab. inż. Józef Modelski (Politechnika Warszawska, członek rzeczywisty PAN, przewodniczący Komitetu EiT PAN), prof. dr hab. inż. Jacek Stefański (Politechnika Gdańska, przewodniczący Sekcji Telekomuikacji, przewodniczący Kapituły Złotego Cyborga).
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Zrównoważone oświetlenie przyszłością polskich samorządów
Dyrektywa NIS2 – edukacja firm MŚP kluczem do sukcesu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.