Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich
Dynamiczny rozwój e-commerce zwiększa zapotrzebowanie na usługi logistyczne, szczególnie w zakresie dostaw na tzw. ostatniej mili. Wzmożona sprzedaż online, zwłaszcza podczas Black Week i przedświątecznych szczytów, wymaga od firm logistycznych odpowiednich przygotowań. Kluczowe jest prognozowanie wolumenów przesyłek, zarządzanie zasobami i integracja z przewoźnikami. Te działania są podstawą skutecznej logistyki, która odpowiada na rosnące oczekiwania klientów i zapewnia wysoką jakość obsługi.
Znaczenie dostaw na ostatniej mili w logistyce e-commerce
Dostawy ostatniej mili, czyli na etapie doręczenia przesyłki bezpośrednio do odbiorcy, są kluczowym elementem logistyki w handlu elektronicznym. Stanowią one ostatni, ale często najtrudniejszy i najkosztowniejszy odcinek procesu dostawy. To właśnie na tym etapie pojawia się najwięcej wyzwań, takich jak konieczność obsługi dużej liczby zamówień w krótkim czasie, problemy z dostępnością odbiorców czy zarządzanie opóźnieniami. Inwestycje w ten obszar stają się więc niezbędne dla firm, które chcą utrzymać konkurencyjność na dynamicznie rozwijającym się rynku. Odcinek ten stanowi jednocześnie najbardziej widoczną wizytówkę jakości, zarówno firmy logistycznej, jak i e-sklepu.
Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijanych rozwiązań są automaty paczkowe. Pozwalają one na elastyczny i szybki odbiór przesyłek, zwiększają wygodę klientów, ale optymalizują również koszty operacyjne firm logistycznych, minimalizując ryzyko opóźnień spowodowanych nieobecnością odbiorcy.
Prognozowanie wolumenów i zarządzanie zasobami – kluczowe elementy przygotowań do sezonu
W obliczu szczytów sprzedażowych, które charakteryzują się wzrostem liczby zamówień nawet o kilkaset procent w stosunku do średnich długookresowych, przewoźnicy muszą być w pełni gotowi na obsługę zwiększonych wolumenów przesyłek. Prognozowanie tych wartości jest niezwykle ważne, zarówno dla przedsiębiorców, jak i firm logistycznych, ponieważ umożliwia optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Prawidłowo przygotowane predykcje pozwalają utrzymać płynność operacji, minimalizując ryzyko opóźnień czy niedoboru potrzebnych środków. W grupie Packeta staramy się z dużym wyprzedzeniem reagować na wyzwania rynku podczas wzmożonego popytu. Wczesne przygotowania obejmują m.in. testy systemów oraz ograniczenie wprowadzanych przed sezonem zmian, aby zapewnić sprawną obsługę przesyłek w kluczowych okresach handlowych.
Technologia i zrównoważony rozwój jako fundamenty nowoczesnej logistyki
Współczesna logistyka musi opierać się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, które nie tylko poprawiają efektywność operacyjną i finansową, ale również przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju. Automatyzacja procesów wspierana uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją oraz operacje na zbiorach Big Data odgrywają coraz większą rolę w zarządzaniu procesami, szczególnie tak rozległymi jak logistyka ostatniej mili.
Automaty paczkowe, które coraz częściej pojawiają się na rynkach międzynarodowych, to jedno z takich rozwiązań. Dają one klientom możliwość elastycznego odbioru przesyłek i odciążają tradycyjne systemy doręczeń oraz istotnie ograniczają ilość paliwa niezbędnego do dostarczenia przesyłek Co więcej, zasilane energią słoneczną automaty, jak chociażby Z-BOXy wdrażane przez Packetę, stanowią przykład zrównoważonego podejścia do logistyki, zdecydowanie minimalizując ślad węglowy w procesach dostawczych, zwiększając jednocześnie dostępność usług.
Rola współpracy z przewoźnikami i integracji systemów
Integracja systemów logistycznych z przewoźnikami stanowi podstawowy element przygotowania do okresu wzmożonej sprzedaży. Brak synchronizacji i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań prowadzi do zwiększania ilości wykonywanych ręcznie działań, a w efekcie do opóźnień, które negatywnie wpływają na doświadczenia klientów. Dlatego tak ważne jest, aby sprzedawcy odpowiednio wcześniej nawiązywali współpracę z partnerami logistycznymi i przeprowadzali z wyprzedzeniem testy systemów i ich wzajemnej współpracy.
Firmy logistyczne, takie jak Packeta, które skutecznie zarządzają procesami integracji i optymalizują swoje działania w tym obszarze, mogą zapewnić, że przesyłki dotrą do odbiorców na czas nawet w szczytach sprzedażowych. Dzięki ścisłej współpracy z naszymi partnerami, jesteśmy w stanie w elastycznie reagować na zmiany i zapewniać najwyższą jakość usług. Co więcej, integracja z lokalnymi spedytorami na wielu rynkach pozwala na sprawne obsłużenie dostaw zagranicznych, które są bardziej złożone i narażone na opóźnienia.
Cross-border jako strategiczny kierunek rozwoju
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na dostawy międzynarodowe, cross-border e-commerce staje się jednym z głównych motorów wzrostu w e-commerce. Polskie e-sklepy coraz chętniej rozszerzają swoją działalność na rynki zagraniczne, czerpiąc z tego wyraźne korzyści, a efektywna logistyka dostaw cross-border staje się kluczowym czynnikiem sukcesu.
W kontekście dostaw międzynarodowych, firmy logistyczne muszą szczególnie zadbać o elastyczność swoich systemów oraz odpowiednie zarządzanie infrastrukturą. Inwestycje w rozbudowę punktów odbioru i automatów paczkowych na rynkach zagranicznych, jak to robi Packeta w Europie Środkowej i Południowej, są jednym z przykładów działań, które wspierają rozwój handlu międzynarodowego. Takie inwestycje umożliwiają e-sklepom skuteczniejszą ekspansję na nowe rynki, minimalizując koszty dostaw.
Nadchodzący sezon to czas, w którym odpowiednie przygotowanie logistyczne może zadecydować o sukcesie sprzedażowym wielu sklepów online. A to z kolei wymaga to od firm logistycznych nieustannych inwestycji w infrastrukturę, technologie oraz zarządzanie dostępnymi zasobami, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów. Dostawy na ostatniej mili, które są jednym z najtrudniejszych elementów logistyki, wymagają nowoczesnych rozwiązań, które zwiększają efektywność procesów i minimalizują koszty operacyjne. Prognozowanie wolumenów przesyłek, integracja z przewoźnikami oraz zrównoważone podejście do logistyki to fundamenty, na których opiera się nowoczesny łańcuch dostaw.
Przykłady działań Packety, takie jak rozbudowa sieci Z-BOXów i optymalizacja procesów dostaw cross-border, pokazują, że inwestycje te mogą przynieść wymierne korzyści zarówno klientom indywidualnym, jak i firmom e-commerce. Inwestując w nowoczesne technologie i zrównoważony rozwój, przewoźnicy mogą zapewnić, że sprostają wyzwaniom rynku i pozostaną konkurencyjne w szybko zmieniającym się świecie handlu online.
Autorem komentarza jest Piotr Pydzik, Operations Director w Packeta Poland
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 17 tys. własnych punktów odbioru (w tym ponad 7,5 tys. Z-BOXów), 176,5 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 49 tys. sklepów internetowych. W 2023 roku obsłużyła przeszło 106 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.