Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich
Dynamiczny rozwój e-commerce zwiększa zapotrzebowanie na usługi logistyczne, szczególnie w zakresie dostaw na tzw. ostatniej mili. Wzmożona sprzedaż online, zwłaszcza podczas Black Week i przedświątecznych szczytów, wymaga od firm logistycznych odpowiednich przygotowań. Kluczowe jest prognozowanie wolumenów przesyłek, zarządzanie zasobami i integracja z przewoźnikami. Te działania są podstawą skutecznej logistyki, która odpowiada na rosnące oczekiwania klientów i zapewnia wysoką jakość obsługi.
Znaczenie dostaw na ostatniej mili w logistyce e-commerce
Dostawy ostatniej mili, czyli na etapie doręczenia przesyłki bezpośrednio do odbiorcy, są kluczowym elementem logistyki w handlu elektronicznym. Stanowią one ostatni, ale często najtrudniejszy i najkosztowniejszy odcinek procesu dostawy. To właśnie na tym etapie pojawia się najwięcej wyzwań, takich jak konieczność obsługi dużej liczby zamówień w krótkim czasie, problemy z dostępnością odbiorców czy zarządzanie opóźnieniami. Inwestycje w ten obszar stają się więc niezbędne dla firm, które chcą utrzymać konkurencyjność na dynamicznie rozwijającym się rynku. Odcinek ten stanowi jednocześnie najbardziej widoczną wizytówkę jakości, zarówno firmy logistycznej, jak i e-sklepu.
Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijanych rozwiązań są automaty paczkowe. Pozwalają one na elastyczny i szybki odbiór przesyłek, zwiększają wygodę klientów, ale optymalizują również koszty operacyjne firm logistycznych, minimalizując ryzyko opóźnień spowodowanych nieobecnością odbiorcy.
Prognozowanie wolumenów i zarządzanie zasobami – kluczowe elementy przygotowań do sezonu
W obliczu szczytów sprzedażowych, które charakteryzują się wzrostem liczby zamówień nawet o kilkaset procent w stosunku do średnich długookresowych, przewoźnicy muszą być w pełni gotowi na obsługę zwiększonych wolumenów przesyłek. Prognozowanie tych wartości jest niezwykle ważne, zarówno dla przedsiębiorców, jak i firm logistycznych, ponieważ umożliwia optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Prawidłowo przygotowane predykcje pozwalają utrzymać płynność operacji, minimalizując ryzyko opóźnień czy niedoboru potrzebnych środków. W grupie Packeta staramy się z dużym wyprzedzeniem reagować na wyzwania rynku podczas wzmożonego popytu. Wczesne przygotowania obejmują m.in. testy systemów oraz ograniczenie wprowadzanych przed sezonem zmian, aby zapewnić sprawną obsługę przesyłek w kluczowych okresach handlowych.
Technologia i zrównoważony rozwój jako fundamenty nowoczesnej logistyki
Współczesna logistyka musi opierać się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, które nie tylko poprawiają efektywność operacyjną i finansową, ale również przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju. Automatyzacja procesów wspierana uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją oraz operacje na zbiorach Big Data odgrywają coraz większą rolę w zarządzaniu procesami, szczególnie tak rozległymi jak logistyka ostatniej mili.
Automaty paczkowe, które coraz częściej pojawiają się na rynkach międzynarodowych, to jedno z takich rozwiązań. Dają one klientom możliwość elastycznego odbioru przesyłek i odciążają tradycyjne systemy doręczeń oraz istotnie ograniczają ilość paliwa niezbędnego do dostarczenia przesyłek Co więcej, zasilane energią słoneczną automaty, jak chociażby Z-BOXy wdrażane przez Packetę, stanowią przykład zrównoważonego podejścia do logistyki, zdecydowanie minimalizując ślad węglowy w procesach dostawczych, zwiększając jednocześnie dostępność usług.
Rola współpracy z przewoźnikami i integracji systemów
Integracja systemów logistycznych z przewoźnikami stanowi podstawowy element przygotowania do okresu wzmożonej sprzedaży. Brak synchronizacji i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań prowadzi do zwiększania ilości wykonywanych ręcznie działań, a w efekcie do opóźnień, które negatywnie wpływają na doświadczenia klientów. Dlatego tak ważne jest, aby sprzedawcy odpowiednio wcześniej nawiązywali współpracę z partnerami logistycznymi i przeprowadzali z wyprzedzeniem testy systemów i ich wzajemnej współpracy.
Firmy logistyczne, takie jak Packeta, które skutecznie zarządzają procesami integracji i optymalizują swoje działania w tym obszarze, mogą zapewnić, że przesyłki dotrą do odbiorców na czas nawet w szczytach sprzedażowych. Dzięki ścisłej współpracy z naszymi partnerami, jesteśmy w stanie w elastycznie reagować na zmiany i zapewniać najwyższą jakość usług. Co więcej, integracja z lokalnymi spedytorami na wielu rynkach pozwala na sprawne obsłużenie dostaw zagranicznych, które są bardziej złożone i narażone na opóźnienia.
Cross-border jako strategiczny kierunek rozwoju
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na dostawy międzynarodowe, cross-border e-commerce staje się jednym z głównych motorów wzrostu w e-commerce. Polskie e-sklepy coraz chętniej rozszerzają swoją działalność na rynki zagraniczne, czerpiąc z tego wyraźne korzyści, a efektywna logistyka dostaw cross-border staje się kluczowym czynnikiem sukcesu.
W kontekście dostaw międzynarodowych, firmy logistyczne muszą szczególnie zadbać o elastyczność swoich systemów oraz odpowiednie zarządzanie infrastrukturą. Inwestycje w rozbudowę punktów odbioru i automatów paczkowych na rynkach zagranicznych, jak to robi Packeta w Europie Środkowej i Południowej, są jednym z przykładów działań, które wspierają rozwój handlu międzynarodowego. Takie inwestycje umożliwiają e-sklepom skuteczniejszą ekspansję na nowe rynki, minimalizując koszty dostaw.
Nadchodzący sezon to czas, w którym odpowiednie przygotowanie logistyczne może zadecydować o sukcesie sprzedażowym wielu sklepów online. A to z kolei wymaga to od firm logistycznych nieustannych inwestycji w infrastrukturę, technologie oraz zarządzanie dostępnymi zasobami, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów. Dostawy na ostatniej mili, które są jednym z najtrudniejszych elementów logistyki, wymagają nowoczesnych rozwiązań, które zwiększają efektywność procesów i minimalizują koszty operacyjne. Prognozowanie wolumenów przesyłek, integracja z przewoźnikami oraz zrównoważone podejście do logistyki to fundamenty, na których opiera się nowoczesny łańcuch dostaw.
Przykłady działań Packety, takie jak rozbudowa sieci Z-BOXów i optymalizacja procesów dostaw cross-border, pokazują, że inwestycje te mogą przynieść wymierne korzyści zarówno klientom indywidualnym, jak i firmom e-commerce. Inwestując w nowoczesne technologie i zrównoważony rozwój, przewoźnicy mogą zapewnić, że sprostają wyzwaniom rynku i pozostaną konkurencyjne w szybko zmieniającym się świecie handlu online.
Autorem komentarza jest Piotr Pydzik, Operations Director w Packeta Poland
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 17 tys. własnych punktów odbioru (w tym ponad 7,5 tys. Z-BOXów), 176,5 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 49 tys. sklepów internetowych. W 2023 roku obsłużyła przeszło 106 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
DPD Polska kończy rok z 9 tysiącami automatów paczkowych SwipBox Infinity
Posten Bring i SwipBox rozszerzają współpracę w Skandynawii
Startuje MaverickFest – wydarzenie twórców RestaurantWeekⓇ! Czym zaskoczy?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.