We Wrocławiu powstało nowoczesne laboratorium – pracuje nad oszczędzaniem energi
We Wrocławskim Parku Technologicznym przy ul. Duńskiej 9 otwarto właśnie innowacyjne laboratorium wyposażone w urządzenia Viessmann. To pierwsza tego typu inwestycja, jaka powstała przy Centrum Badań i Rozwoju tej firmy, która umożliwi pracę nad nowymi rozwiązaniami w zakresie oszczędzania energii.
Nowopowstałe laboratorium to przełomowy krok, który pozwoli na rozwój innowacji grzewczych we Wrocławiu. Po wielu latach optymalizacji oraz usprawniania na poziomie poszczególnych, pojedynczych produktów, firma Viessmann dba o to, by temat efektywności energetycznej był traktowany z szerszej perspektywy. Oznacza to koncentrację na efektywności w kontekście całego ekosystemu, składającego się kilku urządzeń ściśle współpracujących ze sobą. Jasnym celem takiego podejścia jest pełna niezależność energetyczna gospodarstw domowych. To niezwykle ważne działania w kontekście oszczędności energii w domach i mieszkaniach, a docelowo – w perspektywie walki ze zmianami klimatycznymi.
– W branży grzewczej standardem staje się to, że coraz więcej rzeczy możemy zasymulować oraz przetestować w wirtualnym środowisku. Przy skomplikowanych systemach agregujących kilka urządzeń czy serwisów nadal bardzo efektywnym rozwiązaniem jest praca z prawdziwym sprzętem. Taką możliwość daje nam nasze nowe laboratorium. Możemy w nim testować oprogramowanie dokładnie w takich warunkach oraz konfiguracjach, jakie występują w domach i mieszkaniach użytkowników sprzętu – komentuje Michał Siesicki, Embedded Department Director z Viessmann R&D Center.
Dbałość o środowisko staje się priorytetem
Firma Viessmann od lat produkuje energię samodzielnie z użyciem systemów fotowoltaicznych oraz gromadzi ją w magazynach energii i zbiornikach buforowych, by następnie wykorzystywać ją na potrzeby ogrzewania, klimatyzacji czy ładowania samochodu elektrycznego w sposób optymalny. Finalnie przekłada się to również na realne oszczędności.
Celem przewodnim budowy oraz wyposażenia Laboratorium przy ul. Duńskiej 9 we Wrocławiu było właśnie takie podejście systemowe. W ciągu 8 miesięcy udało się przygotować niezbędną przestrzeń mieszczącą się na parterze budynku Delta we Wrocławskim Parku Technologicznym oraz zainstalować wszystkich integralne elementy sztandarowego systemu firmy Viessmann – Home Energy Management System (HEMS).
Testy urządzeń w rzeczywistych warunkach
W Laboratorium R&D Viessmann znajdziemy takie urządzenia jak: pompy ciepła, inwertery PV, systemy wentylacji, magazyny energii, ładowarki do samochodów elektrycznych oraz inne niezbędne urządzenia kontrolno–pomiarowe. Dzięki modułowemu podejściu zespół inżynierów w ciągu kilku minut jest w stanie zestawić odpowiedni system testowy odzwierciedlający realny układ połączeń np. w domu jednorodzinnym oraz rozpocząć testy oprogramowania w warunkach odpowiadających rzeczywistym.
– Viessmann jako marka premium od lat na pierwszym miejscu stawia nowoczesność oraz najwyższą jakość oferowanych produktów. W początkowej fazie procesie rozwoju i produkcji urządzeń, a w szczególności oprogramowania duża część testów wykonywana była przy użyciu symulatorów. Natomiast w końcowej fazie bardzo ważne są również testy nie tylko z użyciem symulatorów, ale również z prawdziwym sprzętem. Dotąd było to możliwe jedynie w naszej Centrali w Allendorf. Teraz możemy sprawdzać nasze rozwiązania również w Laboratorium w Centrum R&D we Wrocławiu. To dla nas olbrzymie wydarzenia, niezmiernie istotny kamień milowy w ciągłym procesie budowania wartości naszego Centrum oraz, co może dla nas najważniejsze, docenienie pracy całego naszego zespołu liczącego już ponad 400 osób, który codziennie udowadnia, że warto w nas inwestować – podsumowuje Tomasz Wroński, Dyrektor Centrum R&D Viessmann.
Od samego początku dużą wagę przywiązywano do wysokiego stopnia automatyzacji testów. Dlatego też, aby uniezależnić się od warunków pogodowych takich jak pochmurny dzień w laboratorium znalazły się automatycznie kontrolowane źródła umożliwiające symulowanie różnych warunków pogodowych oraz przeprowadzania testów sprzętu np. pełnego nasłonecznieniu nawet w nocy.
Dodatkowo, aby nie marnować energii, która wytwarzana jest w trakcie testów, infrastruktura laboratorium został zintegrowana z siecią grzewczo-wentylacyjną budynku Delta. Dzięki temu produkowane ciepło może zostać wykorzystane do ogrzewania pomieszczeń w okresie zimowym.
Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.