W 2023 roku spółka SVI odnotowała rekordowy wzrost sprzedaży
Spółka Smart Vegetables Innovations (SVI), specjalizująca się w innowacyjnej produkcji sałat i ziół w systemie hydroponicznym, dostarczyła w 2023 roku 7,4 mln sztuk produktów do sieci handlowych. Oznacza to, że poziom sprzedaży zrealizowanej przez firmę w 2023 roku wzrósł o 85 proc. względem roku 2022.
Uprawy hydroponiczne, czyli uprawy roślin w warunkach kontrolowanego klimatu, pozwalające na oszczędne gospodarowanie wodą i powierzchnią, są coraz ważniejszym elementem produkcji rolniczej. SVI, spółka należąca do Grupy Green Holding, będąca liderem innowacji w zakresie hydroponiki w Polsce, jest obecnie drugim największym producentem sałat i ziół uprawianych tą metodą w kraju. Klientom oferuje najwyższą możliwą świeżość. – Uprawy hydroponiczne to przyszłość rolnictwa. Technologia ta pozwala dostarczać najwyższej jakości zioła i sałaty, niezależnie od pory roku[1]. Naszym celem jest, aby konsumenci mieli łatwy dostęp do naturalnej żywności produkowanej z wyjątkową troską i odpowiedzialnością za zasoby środowiska. Dlatego, obecnie prowadzimy projekty inwestycyjne, które przyczynią się do jeszcze bardziej dynamicznego wzrostu biznesu w najbliższych latach, a co za tym idzie, jeszcze większej dostępności naszych produktów. Dzięki lokalnej produkcji jesteśmy blisko konsumentów i możemy precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby – mówi Piotr Izdebski, dyrektor zarządzający Smart Vegetables Innovations Sp. z o.o.
Sałaty w centrum uwagi
Codziennie w Polsce konsumowanych jest ponad 20 tys. sztuk sałat lub ziół uprawianych przez SVI[2], dostępnych pod marką Plant Love oraz markami własnymi sieci handlowych. Sałaty – w wariantach masłowa, batawska i trójkolorowa – tworzą największą kategorię. W 2023 roku SVI sprzedało 4,2 mln sztuk tych produktów (co według szacunków stanowi ok. 1/4 rynku sałat hydroponicznych)[3]. Wśród ziół uprawianych przez firmę znajdują się kolendra, pietruszka, mięta, oregano, lubczyk i bazylia wraz z odmianami.
W Polsce sałaty można zakupić w ok. 8 000 punktach sprzedaży, zaś zioła w ok. 4 500. Produkty SVI są obecne na półkach największych sieci handlowych, tj. Lidl, Biedronka, Żabka, Carrefour, Stokrotka, Kaufland czy Makro. Można je kupić również na Węgrzech, w Litwie i w Czechach.
Firma prowadzi także szereg innowacyjnych projektów, realizowanych w ramach programów NCBR. Niedawno sfinalizowane zostało przedsięwzięcie dotyczące technologii upraw sałaty o zmniejszonej ilości azotanów i azotynów. Rozpoczęto też działania nad nowym projektem w ramach programu Nutritech.
Nowoczesny system uprawy
Technologia wykorzystywana przez SVI polega na wzroście roślin w doniczkach ustawionych w rynnach. Są one umiejscowione na automatycznie przesuwającym się stole produkcyjnym, dzięki czemu system produkcji „rośnie” wraz z rozwojem roślin. Te mają optymalną ilość miejsca do rozwoju, a wykorzystanie powierzchni jest zdecydowanie bardziej wydajne w stosunku do tradycyjnych upraw polowych[4].
Proces uprawy, obejmujący sadzenie, kiełkownik, rozsadnik, wzrost, dojrzewanie, zbiór oraz załadunek produktu finalnego, trwa ok. 35-60 dni. SVI nie stosuje w nim pestycydów i herbicydów.
SVI jest częścią Grupy Green Holding, której podstawą jest zintegrowany model biznesowy „od pola do stołu”. Do Grupy należą podmioty wysoko wyspecjalizowane i tworzące uzupełniający się łańcuch wartości[5].
[1] Raport ESG 2022 (greenholding.pl).
[2] Obliczenia własne Smart Vegetables Innovation na bazie sprzedaży ex-factory.
[3] Obliczenia własne Smart Vegetables Innovation na bazie sprzedaży ex-factory.
[4] Raport ESG 2022 (greenholding.pl).
[5] Raport ESG 2022 (greenholding.pl).

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

4 mld euro wzrostu gospodarczego: potencjał mięsa hodowanego komórkowo w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.