UX – zawód przyszłości. Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Po maszynie parowej, elektryczności i komputerach - rozwój biotechnologii, nanotechnologii i sztucznej inteligencji ma być punktem zwrotnym w historii ludzkości. Zmiany gospodarcze stworzą nowe zawody, a według teorii czwartej rewolucji przemysłowej 65% dzisiejszych kilkulatków będzie pracować w profesjach, które dopiero powstaną. Już dziś rozwija się m.in. projektowanie UX, które nadaje internetowi „ludzką twarz” i odpowiada na potrzeby współczesnych użytkowników. Jak wygląda ta praca w Motorola Solutions?
W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym rośnie znaczenie kompetencji cyfrowych i umiejętności miękkich, takich jak: krytyczne myślenie, komunikacja i adaptacja. UX Designer odgrywa kluczową rolę, łącząc potrzeby rynku z realizacją produktów cyfrowych. Codziennie powstają tysiące nowych aplikacji, co generuje zapotrzebowanie na specjalistów o różnorodnych kompetencjach. Każdy z tych projektów wymaga pracy zespołu, a zaprojektowanie dobrego produktu bez analizy użytkowników jest niemożliwe. UX Designer to więc obecnie jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów przyszłości.
UX – życie aplikacji
Najważniejszą rolą projektanta UX nie jest, jak powszechnie się uważa, ubranie funkcjonalności w szatę graficzną, aby była ona atrakcyjna dla użytkownika. Chodzi przede wszystkim o zaprojektowanie interfejsu intuicyjnego w obsłudze, posiadającego niski próg wejścia. Nauczenie się korzystania z niego powinno być dla użytkownika proste i satysfakcjonujące. Jest to ważne w procesie wdrażania każdej aplikacji dla konsumentów, ale szczególnie w kontekście aplikacji wspomagających systemy wczesnego ostrzegania oraz produktów wspomagających pracę służb ratunkowych, jakie projektuje krakowski oddział Motorola Solutions. Rolą powstałych u nas aplikacji jest pomoc w podejmowaniu decyzji o bardzo złożonym charakterze, koordynacja działań służb ratunkowych i policji, wspomaganie obsługi systemów wczesnego ostrzegania. Praca w bezpieczeństwie publicznym to działanie pod dużą presją czasu, a podejmowane przez funkcjonariuszy decyzje nierzadko na styku życia i śmierci, mają wpływ na fundamentalne kwestie. Dlatego tak ważne jest, aby powstające u nas aplikacje umożliwiały łatwą obsługę urządzeń, dostosowaną do ludzi o różnych kompetencjach cyfrowych oraz odpowiadały na istniejące nawyki użytkowników i wypracowane już standardy. To możliwe jest dzięki całemu zespołowi naszych deweloperów, ale też UX designerów – mówi Marcin Proszak, UX Senior Manager z Motorola Solutions
Jak zaplanować karierę?
Planując karierę w UX, warto poznać kluczowy program do projektowania interfejsów: FIGMA. W tej branży liczą się przede wszystkim praktyczne umiejętności, portfolio i doświadczenie. Warto jednak wykazać się pozyskaną podczas studiów wiedzą. Przydatne kierunki to z pewnością: projektowanie graficzne, informatyka, wzornictwo, kognitywistyka czy psychologia. Szczególnie ta poznawcza, która pomaga zrozumieć potrzeby użytkowników, ich zachowania i sposób korzystania z technologii, co jest niezwykle cenne w UX.
Na własną rękę
Niezależnie od posiadanego wykształcenia można samodzielnie rozwijać wiedzę o UX, korzystając z książek, materiałów online i własnych projektów. Dostępne są także kursy i bootcampy, np. Interaction Design Foundation, CareerFoundry czy Google UX Design Certificate, które szybko uczą praktycznych umiejętności. Warto czytać książki, takie jak „Don't Make Me Think” Steve'a Kruga czy „The Design of Everyday Things” Dona Normana oraz śledzić blogi i podcasty, np. UX Collective czy Nielsen Norman Group. Cenną wiedzę można zdobyć także na webinarach, konferencjach i warsztatach.
Małe kroki - wielkie projekty
Aby zostać projektantem UX, warto łączyć teorię z praktyką i małymi krokami zdobywać doświadczenie. Pomocne w uzyskaniu pracy w tym zawodzie jest stworzenie portfolio, które pokaże pozyskane umiejętności. Na początek można realizować proste projekty, takie jak odświeżenie aplikacji, zaprojektowanie strony czy stworzenie aplikacji mobilnej, dokumentując proces i rozwiązania. Dobrym pomysłem są również staże, praktyki, wolontariaty lub realizacja mniejszych zleceń jako freelancer.

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

ZTE MF986D i ZTE MF17B – szybki Internet LTE na wyciągnięcie ręki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Przemysł
Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje

Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.