UX – zawód przyszłości. Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Po maszynie parowej, elektryczności i komputerach - rozwój biotechnologii, nanotechnologii i sztucznej inteligencji ma być punktem zwrotnym w historii ludzkości. Zmiany gospodarcze stworzą nowe zawody, a według teorii czwartej rewolucji przemysłowej 65% dzisiejszych kilkulatków będzie pracować w profesjach, które dopiero powstaną. Już dziś rozwija się m.in. projektowanie UX, które nadaje internetowi „ludzką twarz” i odpowiada na potrzeby współczesnych użytkowników. Jak wygląda ta praca w Motorola Solutions?
W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym rośnie znaczenie kompetencji cyfrowych i umiejętności miękkich, takich jak: krytyczne myślenie, komunikacja i adaptacja. UX Designer odgrywa kluczową rolę, łącząc potrzeby rynku z realizacją produktów cyfrowych. Codziennie powstają tysiące nowych aplikacji, co generuje zapotrzebowanie na specjalistów o różnorodnych kompetencjach. Każdy z tych projektów wymaga pracy zespołu, a zaprojektowanie dobrego produktu bez analizy użytkowników jest niemożliwe. UX Designer to więc obecnie jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów przyszłości.
UX – życie aplikacji
Najważniejszą rolą projektanta UX nie jest, jak powszechnie się uważa, ubranie funkcjonalności w szatę graficzną, aby była ona atrakcyjna dla użytkownika. Chodzi przede wszystkim o zaprojektowanie interfejsu intuicyjnego w obsłudze, posiadającego niski próg wejścia. Nauczenie się korzystania z niego powinno być dla użytkownika proste i satysfakcjonujące. Jest to ważne w procesie wdrażania każdej aplikacji dla konsumentów, ale szczególnie w kontekście aplikacji wspomagających systemy wczesnego ostrzegania oraz produktów wspomagających pracę służb ratunkowych, jakie projektuje krakowski oddział Motorola Solutions. Rolą powstałych u nas aplikacji jest pomoc w podejmowaniu decyzji o bardzo złożonym charakterze, koordynacja działań służb ratunkowych i policji, wspomaganie obsługi systemów wczesnego ostrzegania. Praca w bezpieczeństwie publicznym to działanie pod dużą presją czasu, a podejmowane przez funkcjonariuszy decyzje nierzadko na styku życia i śmierci, mają wpływ na fundamentalne kwestie. Dlatego tak ważne jest, aby powstające u nas aplikacje umożliwiały łatwą obsługę urządzeń, dostosowaną do ludzi o różnych kompetencjach cyfrowych oraz odpowiadały na istniejące nawyki użytkowników i wypracowane już standardy. To możliwe jest dzięki całemu zespołowi naszych deweloperów, ale też UX designerów – mówi Marcin Proszak, UX Senior Manager z Motorola Solutions
Jak zaplanować karierę?
Planując karierę w UX, warto poznać kluczowy program do projektowania interfejsów: FIGMA. W tej branży liczą się przede wszystkim praktyczne umiejętności, portfolio i doświadczenie. Warto jednak wykazać się pozyskaną podczas studiów wiedzą. Przydatne kierunki to z pewnością: projektowanie graficzne, informatyka, wzornictwo, kognitywistyka czy psychologia. Szczególnie ta poznawcza, która pomaga zrozumieć potrzeby użytkowników, ich zachowania i sposób korzystania z technologii, co jest niezwykle cenne w UX.
Na własną rękę
Niezależnie od posiadanego wykształcenia można samodzielnie rozwijać wiedzę o UX, korzystając z książek, materiałów online i własnych projektów. Dostępne są także kursy i bootcampy, np. Interaction Design Foundation, CareerFoundry czy Google UX Design Certificate, które szybko uczą praktycznych umiejętności. Warto czytać książki, takie jak „Don't Make Me Think” Steve'a Kruga czy „The Design of Everyday Things” Dona Normana oraz śledzić blogi i podcasty, np. UX Collective czy Nielsen Norman Group. Cenną wiedzę można zdobyć także na webinarach, konferencjach i warsztatach.
Małe kroki - wielkie projekty
Aby zostać projektantem UX, warto łączyć teorię z praktyką i małymi krokami zdobywać doświadczenie. Pomocne w uzyskaniu pracy w tym zawodzie jest stworzenie portfolio, które pokaże pozyskane umiejętności. Na początek można realizować proste projekty, takie jak odświeżenie aplikacji, zaprojektowanie strony czy stworzenie aplikacji mobilnej, dokumentując proces i rozwiązania. Dobrym pomysłem są również staże, praktyki, wolontariaty lub realizacja mniejszych zleceń jako freelancer.
ZTE MF986D i ZTE MF17B – szybki Internet LTE na wyciągnięcie ręki
ZTE Z1320 – stabilne i niezawodne WiFi
Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.