UX – zawód przyszłości. Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Po maszynie parowej, elektryczności i komputerach - rozwój biotechnologii, nanotechnologii i sztucznej inteligencji ma być punktem zwrotnym w historii ludzkości. Zmiany gospodarcze stworzą nowe zawody, a według teorii czwartej rewolucji przemysłowej 65% dzisiejszych kilkulatków będzie pracować w profesjach, które dopiero powstaną. Już dziś rozwija się m.in. projektowanie UX, które nadaje internetowi „ludzką twarz” i odpowiada na potrzeby współczesnych użytkowników. Jak wygląda ta praca w Motorola Solutions?
W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym rośnie znaczenie kompetencji cyfrowych i umiejętności miękkich, takich jak: krytyczne myślenie, komunikacja i adaptacja. UX Designer odgrywa kluczową rolę, łącząc potrzeby rynku z realizacją produktów cyfrowych. Codziennie powstają tysiące nowych aplikacji, co generuje zapotrzebowanie na specjalistów o różnorodnych kompetencjach. Każdy z tych projektów wymaga pracy zespołu, a zaprojektowanie dobrego produktu bez analizy użytkowników jest niemożliwe. UX Designer to więc obecnie jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów przyszłości.
UX – życie aplikacji
Najważniejszą rolą projektanta UX nie jest, jak powszechnie się uważa, ubranie funkcjonalności w szatę graficzną, aby była ona atrakcyjna dla użytkownika. Chodzi przede wszystkim o zaprojektowanie interfejsu intuicyjnego w obsłudze, posiadającego niski próg wejścia. Nauczenie się korzystania z niego powinno być dla użytkownika proste i satysfakcjonujące. Jest to ważne w procesie wdrażania każdej aplikacji dla konsumentów, ale szczególnie w kontekście aplikacji wspomagających systemy wczesnego ostrzegania oraz produktów wspomagających pracę służb ratunkowych, jakie projektuje krakowski oddział Motorola Solutions. Rolą powstałych u nas aplikacji jest pomoc w podejmowaniu decyzji o bardzo złożonym charakterze, koordynacja działań służb ratunkowych i policji, wspomaganie obsługi systemów wczesnego ostrzegania. Praca w bezpieczeństwie publicznym to działanie pod dużą presją czasu, a podejmowane przez funkcjonariuszy decyzje nierzadko na styku życia i śmierci, mają wpływ na fundamentalne kwestie. Dlatego tak ważne jest, aby powstające u nas aplikacje umożliwiały łatwą obsługę urządzeń, dostosowaną do ludzi o różnych kompetencjach cyfrowych oraz odpowiadały na istniejące nawyki użytkowników i wypracowane już standardy. To możliwe jest dzięki całemu zespołowi naszych deweloperów, ale też UX designerów – mówi Marcin Proszak, UX Senior Manager z Motorola Solutions
Jak zaplanować karierę?
Planując karierę w UX, warto poznać kluczowy program do projektowania interfejsów: FIGMA. W tej branży liczą się przede wszystkim praktyczne umiejętności, portfolio i doświadczenie. Warto jednak wykazać się pozyskaną podczas studiów wiedzą. Przydatne kierunki to z pewnością: projektowanie graficzne, informatyka, wzornictwo, kognitywistyka czy psychologia. Szczególnie ta poznawcza, która pomaga zrozumieć potrzeby użytkowników, ich zachowania i sposób korzystania z technologii, co jest niezwykle cenne w UX.
Na własną rękę
Niezależnie od posiadanego wykształcenia można samodzielnie rozwijać wiedzę o UX, korzystając z książek, materiałów online i własnych projektów. Dostępne są także kursy i bootcampy, np. Interaction Design Foundation, CareerFoundry czy Google UX Design Certificate, które szybko uczą praktycznych umiejętności. Warto czytać książki, takie jak „Don't Make Me Think” Steve'a Kruga czy „The Design of Everyday Things” Dona Normana oraz śledzić blogi i podcasty, np. UX Collective czy Nielsen Norman Group. Cenną wiedzę można zdobyć także na webinarach, konferencjach i warsztatach.
Małe kroki - wielkie projekty
Aby zostać projektantem UX, warto łączyć teorię z praktyką i małymi krokami zdobywać doświadczenie. Pomocne w uzyskaniu pracy w tym zawodzie jest stworzenie portfolio, które pokaże pozyskane umiejętności. Na początek można realizować proste projekty, takie jak odświeżenie aplikacji, zaprojektowanie strony czy stworzenie aplikacji mobilnej, dokumentując proces i rozwiązania. Dobrym pomysłem są również staże, praktyki, wolontariaty lub realizacja mniejszych zleceń jako freelancer.

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

ZTE MF986D i ZTE MF17B – szybki Internet LTE na wyciągnięcie ręki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni
Jeszcze kilka lat temu rokowania w SMA były niekorzystne. Zmieniło je uruchomienie w styczniu 2019 roku modelowego programu lekowego B.102, w którym pacjenci otrzymali pierwszą na świecie terapię – nusinersen. Kolejnym krokiem milowym w walce z chorobą było uruchomienie badań przesiewowych noworodków w kierunku SMA, dzięki którym dzieci otrzymują leczenie, zanim wystąpią pierwsze objawy choroby. We wrześniu 2023 roku udostępnione zostały dwie kolejne terapie zarejestrowane w Europie, co mogło sugerować, że wachlarz możliwości terapeutycznych w Polsce został wyczerpany. Tymczasem Ministerstwo Zdrowia poszło o krok dalej – w kwietniu ubiegłego roku podjęto decyzję o kontynuacji leczenia kobiet z SMA w czasie ciąży pierwszym zarejestrowanym terapeutykiem.
Konsument
Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI

Coraz więcej firm dostrzega, że skuteczna obsługa klienta nie sprowadza się już tylko do odbierania połączeń i „załatwienia” sprawy. Marka ma być dostępna, responsywna i rozumieć potrzeby klienta. To powoduje, że rynek contact center as a service (CCaaS), rozwiązań, które umożliwiają firmom zarządzanie interakcjami z klientami za pomocą różnych kanałów komunikacji, rozwija się w szybkim tempie. Teraz pracę agentów usprawniają narzędzia AI, które zwiększają efektywność i poprawiają jakość obsługi.
Bankowość
Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku

Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.