Trzeba przyspieszyć multimodalność i bezemisyjny transport w miastach
Przywódcy regionu CEE będą dyskutować jak przyspieszyć multimodalność i bezemisyjny transport w miastach
Po ulicach polskich miast jeździ już ponad 100 tysięcy skuterów elektrycznych. E-rowery i inne formy bezemisyjnej mikromobilności również zyskują na popularności. Dzieje się tak w całej Europie Środkowo-Wschodniej i Unii Europejskiej. O perspektywach dalszego rozwoju tego sektora, nowych modelach biznesowych, optymalizacji prawa, instrumentach wsparcia i najlepszych międzynarodowych praktykach dyskutować będą eksperci z całej Europy podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023. Tematy miast UE realizujących nowe modele transportu i dekarbonizacji będą również badane przy wsparciu kluczowego partnera Kongresu – EIT Urban Mobility.
Mikromobilność i multimodalność cieszy się coraz większym zainteresowaniem Polaków. W miastach takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk, Łódź czy Wrocław coraz częściej można spotkać różnego rodzaju środki transportu osobistego. Jednym z najbardziej popularnych jest hulajnoga elektryczna. Wypożyczalnie, które oferują krótkoterminowy najem tych pojazdów, stały się powszechne w centrach większości miast (aktualnie oferowane są w ok. 90-ciu). Korzystanie z e-hulajnóg to nie tylko ekologiczna alternatywa dla konwencjonalnych samochodów i taksówek, ale również sposób na uniknięcie korków i zaoszczędzenie czasu podczas podróży po mieście.
W rozwój mikromobilności w Polsce wpisują się również wypożyczalnie rowerów. Systemy wynajmu na minuty funkcjonują już w ok. 80 miastach, zachęcając mieszkańców i turystów do tej ekologicznej, taniej i zdrowej formy transportu. Ponadto, na polskim rynku – ramach carsharingu - dostępne są elektryczne skutery czy małe samochody elektryczne, które są idealne do dojazdów do pracy. Na koniec marca 2023 r. na polskim rynku mobilności współdzielonej - w kategorii samoobsługowej - zarejestrowane było prawie 90 tys. pojazdów. Liczby te obejmują zarówno jednoślady, jak i samochody, które można wypożyczyć za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub bezpośrednio od właścicieli pojazdów.
Mikromobilność – naturalny element multimodalności i innowacyjnego transportu miejskiego
Jest to fundament rozwoju stref niskoemisyjnych w Polsce, ponieważ redukcja liczby pojazdów jest niezbędnym krokiem w dekarbonizacji miast i stref miejskich. W Europie Środkowo-Wschodniej jest coraz więcej arterii miejskich inwestujących również w autobusy elektryczne i wodorowe. Jest to ważne, ponieważ rozwiązania ostatniej mili muszą zależeć od solidnego systemu autobusów i transportu kolejowego. Temat ten zostanie szerzej omówiony dzięki doskonałemu partnerstwu między PSPA i EIT Urban Mobility podczas KNM 2023.
- Polska odnotowała wzrost w sektorze mikromobilności o 44% w stosunku rok do roku, ale nasza stolica może pochwalić się również jedną z największych flot elektrycznych autobusów w Unii Europejskiej, a wiele obszarów miejskich rozważa również rozwiązania transportu publicznego wykorzystującą technologię wodorową. Z miesiąca na miesiąc transport miejski staje się coraz bardziej ekologiczny i innowacyjny – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA. - Jesteśmy dumni, że Kongres Nowej Mobilności będzie w stanie zgłębić te tematy przy wsparciu naszych partnerów z EIT Urban Mobility, którzy są unijną latarnią w zakresie innowacyjnych rozwiązań transportu miejskiego – dodaje Rajch.
KNM2023: wiodące wydarzenie w świecie transportu
KNM to największe w tej części Europy wydarzenie sektora e-mobility i zero emisyjnego transportu, które zgromadzi liderów branży, naukowców, przedstawicieli rządu i administracji oraz wszystkich zainteresowanych przyszłością mobilności. Jednym z tematów tegorocznego Kongresu będzie m.in. mikromobilność i multimodalność jako integralna część przyszłego systemu transportowego w miastach. Na KNM 2023 zostanie m.in. zaprezentowana „Strategia Rozwoju Nowej Mobilności” diagnozująca 8 kluczowych wyzwań oraz zawierająca łącznie 15 rekomendacji działań, których wprowadzenie pozwoli na rozwój nowych form mobilności w polskich samorządach. Podczas konferencji zostanie także zainicjonowany projekt „Narodowej Strategii Rowerowej”. Wiodący interesariusze i przedstawiciele branży będą ponadto dyskutować o niezbędnych zmianach regulacyjnych stymulujących rozwój sektora mikromobilności w Polsce oraz najlepszych praktykach w tym obszarze, wdrożonych w europejskich miastach.
– Nadchodzący Kongres stanowi nieocenioną okazję do wspierania współpracy, inspirowania innowacji i torowania drogi dla zrównoważonego i włączającego ekosystemu transportowego. Jestem podekscytowana możliwością poznania innych ekspertów, podzielenia się spostrzeżeniami i pomysłami na temat tego, jak wspólnie napędzać transformację w kierunku inteligentniejszych, bardziej ekologicznych i bardziej połączonych rozwiązań mobilnych – mówi Maria Tsavachidis, CEO of EIT Urban Mobility.
KNM i EXPO
Kongres Nowej Mobilności 2023 to czwarta edycja największej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej konferencji poświęconej rozwojowi rynku zrównoważonego transportu. Wydarzenie odbędzie się w dniach od 26 do 28 września 2023 r. w przestrzeni EXPO Łódź.
W tegorocznej edycji KNM zorganizowane zostaną także największe w regionie targi zeroemisyjnych technologii w transporcie, skierowane do dostawców i odbiorców rozwiązań z obszaru e-mobility z całej Europy. Targi będą towarzyszyły całemu kongresowi, obejmując 3 strefy wystawiennicze – wewnętrzne i zewnętrzne, zbudowane na powierzchni 19 tys. mkw. Organizatorzy zapowiadają ponad 100 wystawców z regionu i 2000 odwiedzających, a formuła umożliwi liczne premiery, pokazy, testy i networking.
Program Kongresu Nowej Mobilności zostanie oparty na sześciu strategicznych ścieżkach tematycznych:
- CEE GTI Summit – szczyt liderów zrównoważonego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej;
- Poland Drives e-Mobility – platforma współpracy kluczowych interesariuszy rynku elektromobilności w Polsce;
- Battery Day – EBA Summit – konferencja producentów i ekspertów technologii bateryjnych dla przemysłu motoryzacyjnego;
- Green Fleet Forum – ESG – forum branży flotowej, firm najbardziej zaangażowanych we wdrażanie napędów elektrycznych;
- eHDV Forum – forum uczestników rynku HDV poświęcone rozwojowi sektora zeroemisyjnego transportu ciężkiego;
- Hydrogen Mobility Forum – forum kluczowych interesariuszy komercyjnego upowszechnienia technologii wodorowych w transporcie.
Konferencja będzie trwała 3 dni i odbędzie się na 6 scenach. Organizatorzy zapowiadają 300 mówców i debatujących oraz 200 merytorycznych punktów programu.
--
Kontakt
BIURO PRASOWE
Kongres Nowej Mobilności 2023
Maciej Gis
Kierownik ds. komunikacji
maciej.gis@pspa.com.pl
biuro@kongresnowejmobilnoci.pl
+48 606-740-357

Pomagaj, biegając! Znamy datę startu zapisów do Poland Business Run 2025

Potrzebujesz dofinansowania do protezy lub rehabilitacji? Fundacja Poland Business Run szuka beneficjentów!

Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem
Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Przemysł
Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne

Stale rosnący w społeczeństwie udział osób w wieku poprodukcyjnym i zmniejszająca się baza osób aktywnych zawodowo sprawiają, że automatyzacja i robotyzacja znacznie przyspieszają. Eksperci uspokajają, że nie oznacza to redukcji zatrudnienia, tylko dostosowywanie działalności, zwłaszcza produkcji, magazynów i centrów logistycznych, do potrzeb zmieniającego się świata i rynku pracy. Dla pracowników może to oznaczać potrzebę wypracowania nowych kompetencji, ale też szansę na rozwój – podkreślają eksperci IKEA.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.