Toyota zbuduje inteligentne, bezemisyjne miasto przyszłości
Na targach CES Toyota przedstawiła plany budowy inteligentnego, ekologicznego miasta, opartego na sztucznej inteligencji. Woven City to zsynchronizowany w sieci ekosystem integrujący ludzi, przyrodę i cyfrowe technologie, który zajmie powierzchnię 175 akrów. Zbudowane w pobliżu góry Fuji w Japonii miasto będzie zasilane energią z wodoru i ze słońca, a transport w nim zapewnią bezemisyjne, autonomiczne pojazdy.
Woven City (pol. Splot) zostało pomyślane jako żywe laboratorium, w którym obok stałych mieszkańców znajdzie się miejsce także dla naukowców z całego świata. Inżynierowie i badacze będą na miejscu testowali i rozwijali nowe technologie, takie jak systemy autonomicznej jazdy, roboty, pojazdy do transportu osobistego, inteligentne domy i sztuczna inteligencja. Każde z nowych rozwiązań zostanie sprawdzone w rzeczywistych warunkach, wśród ludzi, którzy zdecydują się prowadzić codzienne życie w tym niecodziennym miejscu. Toyota zaprosi do współpracy instytucje naukowe i firmy z całego świata, które będą zainteresowane prowadzeniem własnych badań w Woven City.
„Budowa od podstaw kompletnego miasta, nawet w małej skali, to wyjątkowa szansa dla rozwoju nowoczesnych technologii, w tym także systemu operacyjnego miejskiej infrastruktury. Połączenie w chmurze budynków, pojazdów, robotów i urządzeń osobistych mieszkańców umożliwi ich efektywną komunikację poprzez wymianę danych oraz system czujników. Jednocześnie takie złożone środowisko pozwoli nam testować sztuczną inteligencję zarówno w wirtualnym, jak i realnym świecie” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.
Projekt Woven City stworzył duński architekt Bjarke Ingels, założyciel i CEO Bjarke Ingels Group (BIG). Ten uznany na całym świecie twórca ma na koncie wiele słynnych realizacji, w tym World Trade Center 2 w Nowym Jorku, Lego House w Danii czy siedziby Google w Mountain View i Londynie.
Pomysł na inteligentne, bezemisyjne miasto
Woven City zostało pomyślane jako w pełni zrównoważony kompleks. Budynki zostaną zbudowane głównie z drewna, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Ich konstrukcja połączy tradycyjne japońskie techniki spajania i obróbki drewna z nowoczesnymi metodami produkcji opartymi na pracy robotów. Dachy zostaną w całości pokryte panelami fotowoltaicznymi, które dodatkowo zasilą miasto, choć głównym źródłem prądu będą ogniwa paliwowe na wodór. W mieście zaplanowano dużo zieleni, zarówno charakterystycznej dla tego terenu, jak i roślin hydroponicznych.
Drogi wewnątrz Woven City zostaną podzielone na trzy kategorie – ulice dla samochodów, deptaki dla pojazdów osobistych i dla pieszych oraz promenady przypominające parki wyłącznie dla pieszych. Te trzy typy tras będą się wzajemnie przeplatały, tworząc optymalne środowisko do testowania pojazdów autonomicznych.
Apartamenty zostaną wyposażone w najnowsze technologie, takie jak roboty domowe, oparte na sztucznej inteligencji systemy badania stanu zdrowia domowników oraz inne rozwiązania poprawiające jakość życia. Niedawno Toyota zaprezentowała tego rodzaju systemy na targach motoryzacyjnych w Tokio.
Do poruszania się po mieście zostaną dopuszczone wyłącznie autonomiczne pojazdy bezemisyjne, takie jak Toyota e-Palette, które posłużą zarówno jako busy, jak i mobilne sklepy i punkty usługowe. W centrum powstanie plac, na którym będą się odbywały spotkania i publiczne imprezy. Obok niego zostanie zbudowany centralny park, zaś między apartamentowcami zaplanowano mniejsze, lokalne parki.
Miasto zostanie początkowo zasiedlone przez 2000 osób – pracowników Toyoty i kontrahentów firmy wraz z rodzinami, a także emerytów i czasowo przez zespoły badawcze. Budowa rozpocznie się w 2021 roku.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.