Toyota zbuduje inteligentne, bezemisyjne miasto przyszłości
Na targach CES Toyota przedstawiła plany budowy inteligentnego, ekologicznego miasta, opartego na sztucznej inteligencji. Woven City to zsynchronizowany w sieci ekosystem integrujący ludzi, przyrodę i cyfrowe technologie, który zajmie powierzchnię 175 akrów. Zbudowane w pobliżu góry Fuji w Japonii miasto będzie zasilane energią z wodoru i ze słońca, a transport w nim zapewnią bezemisyjne, autonomiczne pojazdy.
Woven City (pol. Splot) zostało pomyślane jako żywe laboratorium, w którym obok stałych mieszkańców znajdzie się miejsce także dla naukowców z całego świata. Inżynierowie i badacze będą na miejscu testowali i rozwijali nowe technologie, takie jak systemy autonomicznej jazdy, roboty, pojazdy do transportu osobistego, inteligentne domy i sztuczna inteligencja. Każde z nowych rozwiązań zostanie sprawdzone w rzeczywistych warunkach, wśród ludzi, którzy zdecydują się prowadzić codzienne życie w tym niecodziennym miejscu. Toyota zaprosi do współpracy instytucje naukowe i firmy z całego świata, które będą zainteresowane prowadzeniem własnych badań w Woven City.
„Budowa od podstaw kompletnego miasta, nawet w małej skali, to wyjątkowa szansa dla rozwoju nowoczesnych technologii, w tym także systemu operacyjnego miejskiej infrastruktury. Połączenie w chmurze budynków, pojazdów, robotów i urządzeń osobistych mieszkańców umożliwi ich efektywną komunikację poprzez wymianę danych oraz system czujników. Jednocześnie takie złożone środowisko pozwoli nam testować sztuczną inteligencję zarówno w wirtualnym, jak i realnym świecie” – powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.
Projekt Woven City stworzył duński architekt Bjarke Ingels, założyciel i CEO Bjarke Ingels Group (BIG). Ten uznany na całym świecie twórca ma na koncie wiele słynnych realizacji, w tym World Trade Center 2 w Nowym Jorku, Lego House w Danii czy siedziby Google w Mountain View i Londynie.
Pomysł na inteligentne, bezemisyjne miasto
Woven City zostało pomyślane jako w pełni zrównoważony kompleks. Budynki zostaną zbudowane głównie z drewna, co pozwoli ograniczyć emisję CO2. Ich konstrukcja połączy tradycyjne japońskie techniki spajania i obróbki drewna z nowoczesnymi metodami produkcji opartymi na pracy robotów. Dachy zostaną w całości pokryte panelami fotowoltaicznymi, które dodatkowo zasilą miasto, choć głównym źródłem prądu będą ogniwa paliwowe na wodór. W mieście zaplanowano dużo zieleni, zarówno charakterystycznej dla tego terenu, jak i roślin hydroponicznych.
Drogi wewnątrz Woven City zostaną podzielone na trzy kategorie – ulice dla samochodów, deptaki dla pojazdów osobistych i dla pieszych oraz promenady przypominające parki wyłącznie dla pieszych. Te trzy typy tras będą się wzajemnie przeplatały, tworząc optymalne środowisko do testowania pojazdów autonomicznych.
Apartamenty zostaną wyposażone w najnowsze technologie, takie jak roboty domowe, oparte na sztucznej inteligencji systemy badania stanu zdrowia domowników oraz inne rozwiązania poprawiające jakość życia. Niedawno Toyota zaprezentowała tego rodzaju systemy na targach motoryzacyjnych w Tokio.
Do poruszania się po mieście zostaną dopuszczone wyłącznie autonomiczne pojazdy bezemisyjne, takie jak Toyota e-Palette, które posłużą zarówno jako busy, jak i mobilne sklepy i punkty usługowe. W centrum powstanie plac, na którym będą się odbywały spotkania i publiczne imprezy. Obok niego zostanie zbudowany centralny park, zaś między apartamentowcami zaplanowano mniejsze, lokalne parki.
Miasto zostanie początkowo zasiedlone przez 2000 osób – pracowników Toyoty i kontrahentów firmy wraz z rodzinami, a także emerytów i czasowo przez zespoły badawcze. Budowa rozpocznie się w 2021 roku.
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Pompa ciepła i biomasa, czyli zgrany duet
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
Prawie 70 proc. strategii marketingowych wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję, a w przypadku kampanii influencerskich – prawie połowa – wynika z badań duńskiej firmy Influencer Marketing Hub. Technologia ta ułatwia dobór influencerów, przewidywanie trendów i analizę zaangażowania odbiorców. Marki tworzą także kontent z wykorzystaniem AI, a nawet swoich wirtualnych influencerów. Choć pozostają oni na razie ciekawostką na rynku, to budzą szereg pytań o to, co w influencer marketingu najważniejsze, czyli autentyczność i zaufanie.
Przemysł
Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
Według statystyk Wyższego Urzędu Górniczego w tym roku w polskich kopalniach doszło do 17 pożarów. Mimo że ich liczba ostatnimi laty znacząco spadła, to taki incydent wciąż niesie ze sobą poważne zagrożenie dla pracującej pod ziemią załogi i powoduje duże straty materialne. Dlatego też kluczowe jest błyskawiczne opanowanie żywiołu, zanim zdąży się rozprzestrzenić. Temu właśnie służy innowacyjny projekt, realizowany w ramach „Ścieżki SMART” z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki, który finalizuje polska spółka PG IMKIUS.
Nauka
Polscy naukowcy poszukują innowacyjnych terapii z wykorzystaniem RNA. Na celowniku są choroby rzadkie, zakaźne i nowotwory
Dwie platformy skoncentrowane na badaniach RNA oraz biologii komórki mają służyć opracowaniu innowacji dla biomedycyny. Taki cel stawiają przed sobą naukowcy realizujący projekt RACE-PRIME w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze realizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej. Badacze chcą dostarczyć nowych terapii w chorobach, dla których dotychczasowe sposoby leczenia są niewystarczające. Chodzi przede wszystkim o choroby zakaźne, wirusowe i bakteryjne oraz choroby rzadkie.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.