Toyota E-Palette już wkrótce pojawią się na ulicach Japonii
Japończycy mogą już powoli przygotowywać się na myśl, że w niedługim czasie autonomiczne pojazdy Toyota E-Palette pojawią się na ulicach ich miast, służąc zarówno jako środek transportu, jak i mobilne sklepy, punkty usługowe czy biura do wynajęcia. Toyota ogłosiła, że opracowała już system zarządzania pojazdami e-Palette, który najpierw zostanie przetestowany w eksperymentalnym mieście Woven City, budowanym w pobliżu góry Fuji.
Toyota szykuje dla japońskich samorządów i firm rozwiązanie, które przeniesie transport publiczny w tym supernowoczesnym kraju w nową epokę. Skorzystają na nim także usługi i handel, które otrzymają nowe narzędzie docierania do klientów. To opracowany niedawno przez Toyotę Autonomous Mobility Management System (AMMS). Można go sobie wyobrazić jako grę strategiczną w rodzaju Factorio, tylko że operatorzy będą zarządzali pracą rzeczywistych pojazdów za pośrednictwem ekranu dotykowego.
Pojazdy e-Palette wyglądem chyba najbardziej przypominają małe wagony metra, które zamiast po torach swobodnie poruszają się po publicznych drogach. Ich ogromnym atutem jest uniwersalność i łatwość dostosowania wnętrza do chwilowych potrzeb – każdy wagonik może z dnia na dzień zamienić się w mobilny sklep, biuro, pokój hotelowy, autobus czy pojazd do transportu niepełnosprawnych. W pierwszej kolejności e-Palette mają służyć za małe autobusy poruszające się po stałych trasach.
e-Palette to mocno przeszklony pojazd mieszczący do 20 osób. Toyota po raz pierwszy pokazała go na targach Consumer Electronics Show w 2018 roku. Akio Toyoda, prezydent firmy, podkreślał wówczas, że pojazd e-Palette i oparty na nim system uniwersalnego transportu oraz nowej generacji usług to symbol transformacji Toyoty z producenta samochodów w dostawcę mobilności. W grudniu 2020 roku, prezentując nowy system zdalnego zarządzania pracą e-Palette, Toyota zapowiedziała, że będzie on dostępny na rynku komercyjnym za kilka lat.
Zanim to jednak nastąpi, AMMS będzie testowany w prototypowym eksperymentalnym mieście Woven City, które Toyota buduje w okolicach góry Fuji. Miasto o powierzchni 175 akrów będzie konglomeratem nowoczesnych technologii – będzie zasilane energią odnawialną i czystym wodorem, budynki powstaną z ekologicznych materiałów według innowacyjnych projektów architektonicznych, do jazdy po drogach będą dopuszczone wyłącznie bezemisyjne, często autonomiczne pojazdy, a w inteligentnych mieszkaniach będą pracowały roboty domowe. Początkowo w Woven City zamieszka 360 osób. Obok ludzi prowadzących w nim normalne życie miasto zasiedlą inżynierowie Toyoty oraz naukowcy z ośrodków akademickich z całego świata, którzy będą mogli rozwijać w nim własne projekty oraz testować nowe technologie.
Chatbot AI w kuchni – rewolucyjne narzędzie od Maspex na Uwielbiam.pl
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.