Rozmowa, która zmieniła świat: Motorola świętuje 50-lecie pierwszego połączenia
3 kwietnia 2023 r. — Pionierski duch firmy Motorola wielokrotnie odgrywał decydującą rolę w rozwoju branży mobilnej. Marka ma na swoim koncie wiele pionierskich rozwiązań. Są wśród nich m.in.: pierwszy smartfon z klapką, czy moduł umożliwiający przystosowane dostępnego już na rynku urządzenia do sieci 5G.
Motorola może się poszczycić imponującym dziedzictwem w zakresie innowacyjności oraz oferowania nowych sposobów na wykorzystanie przełomowych technologii. Jeden z takich historycznych momentów wydarzył się dokładnie 50 lat temu – 3 kwietnia 1973 roku. Tamtego pamiętnego dnia, Martin Cooper, ówczesny wiceprezes i dyrektor ds. R&D Motorola, nawiązał pierwsze komercyjne połączenie komórkowe z telefonu Motorola DynaTAC 8000X.
Przeprowadzona z adresu przy nowojorskiej Szóstej Alei rozmowa stała się punktem zwrotnym w historii ludzkości – użytkownicy nie musieli już czekać na połączenie siedząc przed aparatem telefonicznym ani wyczekiwać na wiadomość na pagerze. Dzięki komórce mogli zadzwonić w dowolnej chwili, z praktycznie dowolnego miejsca.
- Kiedy nawiązywałem pierwsze publiczne połączenie komórkowe 3 kwietnia 1973 roku, wiedziałem, że to dopiero początek, a Motorola i cała branża mobilna wywołali właśnie rewolucję w komunikacji — powiedział Martin Cooper. - Od tamtego czasu pojawiło się mnóstwo przełomowych innowacji, wiele z nich opracowała zresztą Motorola. Pierwsze półwiecze to dopiero rozgrzewka. Przed nami kolejne fascynujące odkrycia, które mają szansę zmienić ludzkość.
50 lat później Motorola może z dumą powiedzieć, że wciąż pozostaje liderem, jeśli chodzi fundamentalne technologie, patenty oraz innowacje, które kształtują otaczający nas świat. Od chwili udostępnienia ważącego prawie 2 kg i mającego ponad 30 cm długości modelu DynaTAC 8000X marka przebyła naprawdę długą drogę. W pierwszej dekadzie XXI wieku, gdy na rynku dominowały komórki o dość przewidywalnym wzornictwie, Motorola wprowadziła kolejny wyjątkowy telefon – RAZR V3. Dzięki swojej niezwykle smukłej konstrukcji z klapką, do dziś pozostaje on urządzeniem kultowym.
3 kwietnia 2019 roku model moto z3 wraz z dołączanym do niego akcesorium 5G moto mod™ został pierwszym dostępnym w sprzedaży smartfonem łączącym się z siecią 5G. Od tego czasu Motorola nie szczędzi starań, aby sieci 5G była dostępna w coraz szerszej gamie, coraz bardziej przystępnych cenowo urządzeń – czego znakomitym przykładem są smartfony z rodziny moto g.
Motorola jest także pionierem w dziedzinie alternatywnych formatów dla popularnych na rynku urządzeń. W 2019 roku wprowadziła model motorola razr – pierwszy smartfon z klapką, który połączył komfort niewielkiego formatu z pełnowymiarowym ekranem dotykowym. Marka stworzyła również innowacyjne urządzenie ubieralne ze wsparciem dla 5G, które zawieszone na szyi umożliwia wyświetlanie treści za pomocą inteligentnych okularów. Najnowszą innowacją w portfolio Motorola jest koncepcyjny smartfon z rozwijanym ekranem, zaprezentowany na targach MWC 2023 w Barcelonie.
Z okazji obchodzonego 50-lecia Motorola przygotowała wraz z argentyńskim ilustratorem Costhanzo przegląd swoich 50 najbardziej kultowych urządzeń.
- Jestem związany z firmą od ponad 20 lat i miałem okazję być świadkiem wielu z tych słynnych innowacji - powiedział Sergio Buniac, prezes firmy Motorola. - Innowacyjność jest częścią naszego DNA. Niezliczone rewolucje na rynku mobilnym są naszą zasługą i jesteśmy gotowi, aby odgrywać decydującą rolę w kształtowaniu przyszłości tej branży.
Zasadniczą rolę w innowacyjności marki odgrywa Motorola 312 Labs. Ten powołany w 2021 roku dział badań i rozwoju tworzą jedni z najlepszych na świecie ekspertów ds. badań, projektowania oraz konstruowania wyjątkowych, jedynych w swoim rodzaju produktów. Motorola 312 Labs to kluczowy dla marki czynnik innowacyjności, który pozwala jej kształtować wygląd, działanie oraz to, w którym kierunku zmierzają urządzenia mobilne.
Dodatkowe materiały:
- Film wideo z Martinem Cooperem nt. pierwszego komercyjnego połączenia komórkowego (YouTube): https://youtu.be/sNbeyKUf2Sg

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.
Konsument
Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.
Ochrona środowiska
UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.