Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja w służbie obywateli i administracji rządowej

2023-11-30  |  10:00
Biuro prasowe

Grupa Badawcza SoDA AI Research Group zaprezentowała raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego”. Ponad 200 stronicowa publikacja, która została opracowana przez ponad 20 autorów z 12 firm członkowskich SoDA – organizacji zrzeszającej firmy z polskiego sektora nowych technologii. Raport zawiera m.in. najciekawsze przykłady zastosowań rozwiązań opartych o AI i GenerativeAI z biznesu i sektora publicznego z całego świata, rekomendacje w poszczególnych obszarach zastosowania w Polsce oraz opisuje różne wyzwania związane z ich wykorzystaniem.

Raport „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla Polskiego Sektora Publicznego” to efekt wspólnej pracy firm zrzeszonych w SoDA, specjalizujących się w szeroko pojętej dziedzinie sztucznej inteligencji. Dokument ten został stworzony w duchu kolaboracji i wolnego oprogramowania. Firmy, zamiast współtworzyć kod źródłowy, postanowiły podzielić się swoim bogatym doświadczeniem w implementacji systemów opartych na AI, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Prezentując różnorodne przypadki użycia, demonstrują, w jaki sposób te technologie mogą być efektywnie wykorzystane także w sektorze publicznym.

- Sztuczna inteligencja nie jest zjawiskiem, które pojawiło się wraz z ChatemGPT. Już raport McKinsey & Company z 2020 r. wskazywał, że 70 proc. uczestników globalnego badania z sektora hi-tech i telekomunikacyjnego oraz 60 proc. z motoryzacyjnego i usług finansowych deklarowało wdrożenie rozwiązań opartych o AI w swoich organizacjach. Obecnie jednak, wraz z popularyzacją dużych modeli językowych (LLM) oraz generatywnej AI (GenAI), perspektywa się zmieniła i kolejny etap transformacji technologicznej związany z AI będzie przebiegał jeszcze szybciej. IDC prognozuje, że światowe wydatki związane z GenAI będą rosły średnio 73,3 proc. w skali roku, co pokazuje, jak duże znaczenie ta technologia odegra w kolejnych latach. Trzeba jednak pamiętać, że to nie jedyna gałąź technologiczna, w którą inwestują organizacje – IDC wskazuje, że inwestycje w GenAI stanowią obecnie tylko 9 proc. wszystkich wydatków, a do 2027 mogą wzrosnąć do 28,1 proc. – podsumowuje Sebastian Kondracki, członek rady programowej SoDA AI Research Group, Chief Innovation Officer w Deviniti.

W raporcie znajdziemy szeroki wachlarz publikacji, począwszy od zbiorczej analizy wpływu AI na sektor publiczny, po specjalistyczne artykuły branżowe. Przykłady obejmują wykorzystanie sztucznej inteligencji w usługach publicznych, służbie zdrowia, transporcie, edukacji, wymiarze sprawiedliwości, a także w kulturze i muzeach. Dodatkowo, raport zawiera pokaźny zbiór artykułów dotyczących zagadnień i wyzwań przydatnych w każdym obszarze sektora publicznego, niezależnie od tego, czy mowa o gminie, powiecie, czy instytucjach krajowych. Poruszane są tematy takie jak duże modele językowe (ang. large language models), które przyczyniają się do dynamicznego rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji, oraz ich wpływ na percepcję rzeczywistości podczas interakcji z ludźmi. Omawiane są także wyzwania, takie jak halucynacje – jeden z problemów w pracy z GenAI, globalna moralność czy lokalna dyskryminacja technologiczna.

- W naszym raporcie przechodzimy poza teoretyczne rozważania, prezentując konkretne przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w różnorodnych segmentach biznesowych. Sektor prywatny, ze względu na swoją dynamiczną naturę i innowacyjność, był do tej pory kluczowym motorem napędzającym rozwój AI. Przykłady te, poparte solidnymi danymi i wskaźnikami efektywności (KPI), jasno demonstrują, jak rozwiązania AI stosowane w biznesie mogą być efektywnie adaptowane
w sektorze publicznym. Poprzez zastosowanie liczbowych mierników sukcesu, takich jak KPI, uzyskujemy możliwość obiektywnej oceny i porównania efektywności zastosowania AI w różnych środowiskach
 – mówi Sebastian Kondracki.

Przykłady obejmują zastosowanie AI w leczeniu zaćmy w Szpitalu Uniwersyteckim
w Singapurze, wykorzystanie chatbotów przez U.S. General Services Administration, Gdyńskim Centrum Kontaktu czy obsłudze mieszkańców stanu Missisipi, aż po rekonstrukcję historycznych pamiątek przez Włoski Instytut Technologii.

Główne wyzwania – halucynacje, prawo i obawy przed technologią

Wdrożenie rozwiązań wykorzystujących technologie sztucznej inteligencji wiąże się też ze zróżnicowanymi wyzwaniami prawnymi oraz technologicznymi.

- Oczywiście adopcja AI pociąga za sobą odpowiedzialność – musimy mieć pewność, że to, co zbudujemy i czego zaczniemy używać, będzie bezpieczne i pozbawione wad. Jedną z tych najczęściej wymienianych są halucynacje, występujące w przypadku chatbotów i GenAI, jednak istnieją już skuteczne metody na wyeliminowanie tego problemu. Druga kwestia to np. dyskryminacja AI, występująca przy narzędziach predykcyjnych. Innego rodzaju wyzwaniem są przepisy dotyczące tworzenia i używania AI, co precyzyjnie opisuje unijny AI Act. I chociaż dyrektywa wejdzie w życie prawdopodobnie dopiero w 2026 r. to już teraz twórcy czy operatorzy mogą znaleźć tam wskazówki dotyczące budowanych aktualnie systemów - wskazuje Mateusz Cygan, członek Rady Programowej SoDA AI Research Group, CEO Memory2 sp. z o.o.

Jak przyznają autorzy raportu, ale również sami przedstawiciele sektora publicznego, którzy zapoznali się z publikacją, adopcja rozwiązań wykorzystujących AI wymaga również szeroko pojętej edukacji wśród administracji publicznej oraz społeczeństwa, w tym przedsiębiorców:

Wdrożenie rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję w usługach publicznych wiąże się z różnymi wyzwaniami, nie tylko natury prawnej czy technologicznej. To również kwestia edukacji na temat tego, jak działa ta technologia i, jakie dostarcza nam możliwości. Kwestią niezwykle istotną jest także zwiększenie świadomości, że te rozwiązania są bezpieczne, a ich adopcja nie będzie skutkowała np. redukcją zatrudnienia, co z resztą jest dość powszechną obawą wśród pracowników w każdym sektorze. W istocie, wszelkie narzędzia informatyczne, jakie wdrażamy, powinny usprawnić naszą pracę oraz ułatwić pewne procesy obywatelom - wymienia Pamela Krzypkowska, Zastępca Dyrektora w Departamencie Innowacji i Technologii, Ministerstwo Cyfryzacji

- Raport SoDA może być źródłem wiedzy i inspiracji na temat możliwości użycia sztucznej inteligencji
w naszej pracy i w usługach kierowanych do obywateli, ale także dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Raporty DESI pokazują, że poziom cyfryzacji rodzimych firm jest poniżej średniego poziomu UE, np.
w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii. Naszą rolą, ale również organizacji takich jak SoDA, jest edukacja przedsiębiorców, którzy nie zawsze dostrzegają potrzebę czy korzyści wynikające z cyfryzacji i adopcji nowoczesnych technologii 
podsumowuje Marianna Sidoroff, Dyrektor Departamentu Gospodarki Cyfrowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Całą treść raportu SoDA można znaleźć pod poniższym linkiem:

https://sodapl.com/wp-content/uploads/2023/10/Raport-SoDA-AI-Research-Group.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Bezpieczeństwo aplikacji i API w erze sztucznej inteligencji Biuro prasowe
2024-02-23 | 11:30

Bezpieczeństwo aplikacji i API w erze sztucznej inteligencji

Dzięki sztucznej inteligencji rozwój aplikacji oraz interfejsu programowania aplikacji (API) może odbywać się niezwykle dynamicznie. Jednak powszechne korzystanie z AI ma równie
Technologie Przyszłość już jest. Rewolucja technologiczna w dostawach pocztowych
2024-02-23 | 06:00

Przyszłość już jest. Rewolucja technologiczna w dostawach pocztowych

W dobie cyfrowej transformacji, która zmienia oblicze współczesnej gospodarki, aż 74 proc. ankietowanych z USA deklaruje, że ich firma zaczęła wdrażać lub w pełni wdrożyła
Technologie SAS: 80 proc. ekspertów ds. nadużyć finansowych chce wdrożyć AI do 2025 roku
2024-02-21 | 15:00

SAS: 80 proc. ekspertów ds. nadużyć finansowych chce wdrożyć AI do 2025 roku

Generatywna sztuczna inteligencja zawładnęła wyobraźnią opinii publicznej, a jej możliwości i związane z nią nadzieje wydają się mieć wpływ na każdy aspekt naszego życia. Nic więc

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Firma

Polski rynek IT cierpi na niedobór specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Podnoszenie kompetencji cyfrowych kobiet mogłoby częściowo zaradzić tym brakom

Branża IT, która cierpi na niedobór pracowników, wciąż ma słabą reprezentację kobiet. 40 proc. respondentek podkreśla, że ich firmy w ogóle nie zatrudniają kobiet w działach IT, a tylko 15,5 proc. wskazuje, że kobiety zajmują w nich stanowiska kierownicze lub zarządzające – wynika z badania „Wyzwania kobiet w zakresie cyfryzacji i bezpieczeństwa cyfrowego”. Czynnikiem, który mógłby zwiększyć udział kobiet na tym rynku jest podnoszenie ich kompetencji cyfrowych i szkolenia umożliwiające przebranżowienie. Bez tego trudno będzie spełnić cel z rządowego programu, by do końca dekady co trzeci pracownik na rynku ICT był kobietą. Szczególnie ważnym obszarem takich działań powinno być cyberbezpieczeństwo.

Nauka

Prognozy bólu powiązanego z pogodą byłyby pożyteczną innowacją. Osoby wrażliwe na zmiany aury mogłyby się lepiej do nich przygotować

Ponad 70 proc. osób cierpiących na migrenę zależną od warunków pogodowych chętnie skorzystałoby z narzędzia prognozującego wystąpienie u nich bólu. Niemal połowa z nich uważa, że taka wiedza pozwoliłaby im podjąć działania w celu uniknięcia przykrych dolegliwości lub ograniczenia aktywności we wskazanym czasie. Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Georgii w Athens. Skutecznego narzędzia prognostycznego jeszcze nie wynaleziono. Z meteopatią zmaga się nawet co trzeci człowiek na świecie, a 10 proc. ludzi doświadcza natomiast migreny.

Konsument

Rozwój technologii nie idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To zagrożenie dla ochrony danych osobowych

Użytkownicy różnych aplikacji, systemów czy urządzeń nie zawsze są świadomi, czy i w jakim stopniu, przez kogo i do jakich celów będą gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Nierzadko nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że ktoś w ogóle takimi danymi zaczął administrować. Zdaniem ekspertów to efekt z jednej strony szybkiego rozwoju technologii, która pozwala coraz większe zbiory danych gromadzić na coraz mniejszych urządzeniach, a z drugiej – braku kampanii informacyjnej o prawach związanych z tymi danymi. Za zmianami nie nadąża też system prawny. Choć RODO działa już od niemal sześciu lat, to wciąż nie funkcjonuje tak jak zakładano. W międzyczasie powstają nowe regulacje, a przed rządem stoi wyzwanie wdrożenia ich do polskiego systemu prawnego oraz opracowania norm krajowych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.