Komunikaty PR

Szklane biurowce nie opustoszeją – 70% pracowników chce powrotu do biur

2020-07-18  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Jak będzie wyglądać powrót do pracy w biurach? To jedno z najważniejszych pytań nad którym od kilku tygodni głowią się tysiące specjalistów i firm. Ale czy pracownicy w ogóle będą chcieli zrezygnować z home office, by wrócić do miejsca pracy w biurowcu? 70% z nich twierdzi, że chce powrotu do biura – wynika z analizy jaką przeprowadził Gensler Research Institute. 


Mnożące się teorie nt. powrotu do pracy biurowej w erze post-covid skłoniły międzynarodową firmę doradczą Gensler Research Institute, by zapytać bezpośrednio pracowników co oni sądzą o pracy z domu i wizji powrotu do biur. Nastroje sprawdzono przepytując 2.300 pracowników z 10 różnych branż. Badanie objęło bardzo różne grupy wiekowe – od Generacji Z, przez pokolenie Millenialsów i osób z małym doświadczeniem, po starszych wiekiem i stażem pracowników.

Główny wniosek - aż 70 proc. badanych chce wrócić do pracy w biurze. Oczywiście ten model pracy za biurkiem, który funkcjonował przed pandemią odejdzie w zapomnienie. Zarówno same biurowce, jak i organizacja pracy będą musiały się zmienić. Te zmiany już powoli widzimy. Właściciele i najemcy biur zwracają uwagę przede wszystkim na wszelkie rozwiązania związane z higieną. I nie chodzi bynajmniej jedynie o dezynfekcję powierzchni. Także same sprzęty i elementy wyposażenia biur mają teraz spełniać podwyższone standardy sanitarne – wyjaśnia architekt Anna Baczkowska, doradca techniczny w firmie Knauf Armstrong specjalizującej się w wyposażaniu wnętrz publicznych w akustyczne sufity podwieszane. Firma wprowadziła właśnie specjalne rozwiązanie ery COVID-19 – higieniczne sufity, ale przystosowane szczególnie do pomieszczeń pracy, gdyż płyty sufitowe mają wysoki współczynnik pochłaniania hałasu (klasa A). 

Dobre perspektywy dla biurowców?
Czy te pozytywne nastroje to dobry znak dla rynku biurowego? Niewątpliwie model pracy w biurach się zmieni. Trudno jednak sobie wyobrazić zupełny brak powrotu do biur. Jak wynika z analizy Genslera 44 proc. pracowników w ogóle sobie nie wyobraża pracy z domu, a 26% badanych zakłada, że mogłoby to robić 1-2 dni w tygodniu.  Tylko 12 proc. amerykańskich pracowników chce wykonywać służbowe zadania z domu w pełnym wymiarze godzin. 

Wyniki opublikowane przez instytut Genslera potwierdzają też nowe oczekiwania pracowników. Chcą większej przestrzeni, co zdaje się być naturalną konsekwencją wprowadzania konieczności dystansu społecznego w przestrzeniach i pomieszczeniach publicznych. – Z badań wynika też, iż zarówno młodsi jak i starsi wiekiem pracownicy narzekają na modny w ostatnich latach system rotacyjny przy biurkach. Chcą by to się zmieniło. Pracownikom zależy na miejscu pracy na stałe przypisanym do nich – zauważa Anna Baczkowska. 

Z odpowiedzi jasno wynika też dlaczego powrót do biura dla wielu osób jest tak ważny. Chodzi o tęsknotę za kontaktami międzyludzkimi: spotkania służbowe (54 proc.), towarzyskie (54 proc.), spotkania z klientami (40 proc.) i ogólnie społeczność. Ponad 40 proc. pracowników potwierdza też, że chcą wrócić do służbowych budynków, gdyż w biurze mają dobry dostęp do technologii i możliwość skupienia się na pracy. Jak zauważa Anna Baczkowska wskazanie komfortu pracy nie dziwi. - W biurach od dawna stawia się nie tylko na wygodne miejsce pracy (biurko, krzesło), ale też samopoczucie pracownika. Jedną z zalet dobrych wnętrz do pracy jest przyjazna akustyka, a o nią trudno w warunkach domowych, szczególnie w codziennym funkcjonowaniu kilkuosobowej rodziny – zauważa ekspertka Knauf Armstrong.

55 proc. badanych twierdzi też, że współpraca zdalna jest trudniejsza. I co ciekawe to właśnie najmłodsi pracownicy – zdawałoby się od dawna przywykli do kontaktów online – podkreślają, że home office sprawia im trudność. To oni, a nie starsi stażem pracownicy, czują się na koniec dnia bardziej zestresowani i nie mają poczucia dobrze wykonanej pracy. 

To naturalna konsekwencja zachowania pracowników z pokolenia Millenialsów, którzy jak od lat wskazują specjaliści od HRu i zarządzania potrzebują przede wszystkim możliwości rozwoju, regularnej i szybkiej informacji zwrotnej nt. swojej pracy i zachowania oraz pochwał. Od 2016 roku nie bez przyczyny młodsze roczniki Millenialsów nazywane bywają Pokoleniem Płatków Śniegu. Są wyjątkowo czuli i wrażliwi. – Dla nich praca w społeczności biurowej jest realizacją nie tylko rozwoju, ale też właśnie okazją do szybkiej interakcji z kolegami i szefami. „Śnieżynki” nie dadzą opustoszeć biurowcom – podsumowuje Maciej Kiepal, kierownik sprzedaży w Knauf Armstrong. 

Gensler Research Institute to międzynarodowa firma doradcza. Zatrudnia ponad 6 tys. specjalistów na całym globie. Badanie US Work From Home Survey 2020 przeprowadzono między 16 kwietnia, a 4 maja 2020 r. za pomocą panelu online na grupie 2.300 pełnoetatowych pracowników z USA, zatrudnionych w firmach liczących 100 i więcej osób.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Niemal jedna piąta Polaków przeciwko 4-dniowemu tygodniowi pracy Biuro prasowe
2024-03-20 | 06:00

Niemal jedna piąta Polaków przeciwko 4-dniowemu tygodniowi pracy

Nawet co trzeci respondent uważa, że zmniejszenie obecnego wymiaru tygodnia pracy o jeden dzień mogłoby zwiększyć liczbę zadań służbowych, które mamy do wykonania w trakcie doby.
Firma Zjawisko zdalnego feminizmu – nowy wymiar równości w świecie pracy?
2024-03-07 | 14:30

Zjawisko zdalnego feminizmu – nowy wymiar równości w świecie pracy?

W czasach postępującej cyfryzacji i zmieniającego się krajobrazu zawodowego praca zdalna i hybrydowa stały się szansą na większą równość płci. Wykluczenie komunikacyjne, sztywne
Firma BRAK ZDJĘCIA
2024-02-08 | 01:00

Zielona energia w Grupie Tubądzin

W 2024 roku Grupa Tubądzin, dla której priorytetem są inwestycje w zrównoważony rozwój, planuje zrealizować nowe projekty – budowę dwóch farm fotowoltaicznych o łącznej wartości ponad 15

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.