Światowy Dzień Sprzątania nad Wisłą
Już 16 września 2023 r. odbędzie się wielka akcja sprzątania nad Wisłą – finał tegorocznej edycji World Cleanup Day w Polsce. Do akcji kolejny raz dołącza m. st. Warszawa. W tym roku wraz z Planet Heroes, partnerem polskiej edycji World Cleanup Day, mieszkańcy spotkają się na plaży Poniatówka. Do akcji zachęcają Warszawscy Plażowi w ramach kampanii Dzielnica Wisła.
World Clean-Up Day to cykliczna impreza realizowana od 2008 przez największą na świecie ekologiczną organizację pozarządową: Let’s Do It World. To akredytowany partner Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) oraz Zgromadzenia Środowiskowego Narodów Zjednoczonych (UNEA). Już od 2018 roku organizuje World Cleanup Day – największy na świecie ekologiczny ruch społeczny, w ramach którego mieszkańcy 190 krajów na całym świecie wychodzą jednego dnia posprzątać swój kawałek planety. W 2022 roku w akcji wzięło udział łącznie aż 70 milionów ludzi.
Również Polska, reprezentowana przez Fundację Planet Heroes, bierze udział w tym wydarzeniu. W zeszłym roku udało się zaangażować mieszkańców Polski do zorganizowania ponad 4500 akcji sprzątania w całym kraju. Zbiórki odpadów z polskich plaż, lasów, parków, webinary i pikniki ekologiczne dla mieszkańców miast – wszystkie inicjatywy poszerzają wiedzę Polaków na temat zanieczyszczenia środowiska i sposobów, jak z nim walczyć.
Posprzątaj śmieci i zostań bohaterem Ziemi i Dzielnicy Wisła
Tegoroczna edycja World Cleanup Day odbędzie się 16 września. Polska bierze udział w światowej imprezie z ramienia Fundacji Planet Heroes, która tego dnia koordynuje zbiórki śmieci w całym kraju. Partnerem strategicznym polskiej kampanii jest UNEP GRID Warsaw, InterZero, a jednym z partnerów medialnych jest Radio Eska.
Do świętowania Światowego Dnia Sprzątania mogą dołączyć wszyscy: firmy, samorządy, organizacje i każda osoba, która ma ochotę zatroszczyć się o Ziemię. Kolejny rok do akcji dołącza miasto stołeczne Warszawa w ramach kampanii Dzielnica Wisła!
Sprzątanie z okazji World Cleanup Day w stolicy odbędzie się w sobotę, 16 września o godz. 10:00 na plaży Poniatówka. Do akcji zachęcają Warszawscy Plażowi, którzy co tydzień w wakacje razem z warszawiankami i warszawiakami oczyszczali nadwiślańskie plaże i lasy. To ostatnia z serii zbiórek. Jak zwykle, na najbardziej aktywnych uczestników czekają plakaty Oli Jasionowskiej, bilety na rejs po Wiśle i inne atrakcyjne nagrody. Na akcję zapraszamy dzieci i rodziców, aby na miejscu wspólnie wziąć udział w ekologicznej grze terenowej!
Więcej informacji na temat wydarzenia znaleźć można na stronie wydarzenia.
Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów
Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Prawo
Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich
Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.