Stoen Operator inwestuje w cyfrowe innowacje dla rozwoju energetyki
Energetyka i cyfryzacja to dwa obszary gospodarki, które łączą się i współdziałają. Digitalizacja wkracza do branży energetycznej i wspiera transformację tego sektora za pośrednictwem zaawansowanych narzędzi i rozwiązań. Wpływają one na rozwój systemu energetycznego, usprawnienie procesów wewnętrznych, zwiększenie bezpieczeństwa, jak również odporności infrastruktury - zwłaszcza na zagrożenia cyfrowe. Przykładem metodycznej realizacji założeń strategii rozwoju z pomocą rozwiązań z obszaru IT jest spółka Stoen Operator. Dostawca energii elektrycznej do ponad miliona klientów na terenie Warszawy systematycznie rozwija inteligentną sieć i wdraża u siebie innowacyjne projekty IT.
Inteligentne rozwiązania w zarządzaniu obsługą procesową klienta
Sprawna i uporządkowana obsługa klienta to jeden z obszarów wyzwań, z którymi mierzy się branża energetyczna. W związku z wymogami ustaw obowiązujących ten sektor, gromadzenie i bezpieczne przechowywanie danych, umów, historii rozliczeń czy udostępnianie klientom i podwykonawcom cyfrowych kanałów obsługi to jedynie część z nich. Stoen Operator postawił na kompatybilność z wymogami związanymi z cyfryzacją sektora energetycznego i wdraża nowy system klasy CRM – Salesforce Customer 360. Zastąpi on systemy istniejące już w zasobach warszawskiego OSD i usprawni, m.in., obsługę procesową klienta w ramach realizowanego przez całą branżę Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE). Firma, która odpowiada za wdrożenie tego projektu to PwC Polska.
Nowy CRM przyczyni się zwłaszcza do sprawnego sposobu zarządzania procesami klienckimi. Zgromadzi wszystkie dane dotyczące klientów, historii ich rozliczeń, umów i zgłaszanych spraw, a także przedstawi je w opcji widoku 360 stopni. Docelowo zautomatyzuje liczne procedury i posłuży jako wsparcie cyfrowych kanałów obsługi klienta i podwykonawcy. Ma umożliwić także szybką możliwość reakcji na potrzeby obsługi dystrybucji energii oraz digitalizacji procesów biznesowych end to end, jak również pozwolić na otwarcie rozwiązania na Internet rzeczy (Internet of Things – IoT).
AI i uczenie maszynowe z pomocą nowoczesnej energetyce
W Stoen Operator dzięki nowoczesnym technologiom cyfrowym możliwa jest nie tylko sprawniejsza obsługa procesowa klienta. Stołeczny operator systemu dystrybucyjnego postawił także na optymalizację pracy w zakresie danych z umów obligacyjnych i aktów notarialnych. Nawiązał w tym obszarze współpracę z firmą Globema, która wdrożyła w spółce narzędzie iDoc. Innowacyjna usługa to platforma informatyczna, która wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) i znacząco usprawniła prace zespołu Regulacji Prawnej Nieruchomości Stoen Operator.
Wyuczone modele AI kategoryzują rodzaje dokumentów oraz rozpoznają i interpretują ponad 30 informacji różnego typu. Po przetworzeniu dokumentów przez iDoc, użytkownik ma możliwość weryfikacji odczytanych wartości. Jeśli wszystko się zgadza, akceptuje i przekazuje dane wraz z otagowanym dokumentem do wewnętrznej bazy firmowej.
Wdrożenie platformy pozwoliło Stoen Operator przyspieszyć i uprościć kategoryzację umów, zastąpić tradycyjną analizę dokumentów ich cyfrową interpretacją, zautomatyzować manualne uzupełnianie danych w systemie IT i zapewnić większą bezbłędność danych umieszczonych w bazie. Narzędzie skróciło z 40 do 15 godzin roboczych (o 63%) czas poświęcany na archiwizację dokumentów dotyczących nieruchomości. Zespół, który wykorzystuje w pracy to rozwiązanie, wzbogaca również swoje kompetencje w zakresie pracy z technologią AI.
Z potencjału sztucznej inteligencji stołeczny OSD korzysta również podczas monitoringu i diagnostyki stanu urządzeń elektroenergetycznych. Algorytmy AI analizują dane dotyczące stanu urządzeń i są w stanie dostarczyć precyzyjne informacje na temat rodzaju awarii, lokalizacji problemu oraz sugerować najlepsze kroki naprawcze. Umożliwia to szybsze i bardziej efektywne naprawy, co z kolei skraca czas przestojów i minimalizuje negatywne skutki dla klientów. Dzięki temu OSD jest w stanie zapewnić niezawodne i bezpieczne dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców i przedsiębiorstw w Warszawie.
W planach inwestycyjnych operatora znajdują się także kolejne wdrożenia, które zapewnią spółce dynamiczną i efektywną transformację cyfrową.
Organizacje pozarządowe apelują do premiera. Chodzi o Krajowy Plan Energii i Klimatu oraz transformację energetyczno-klimatyczną
Inbank sfinansuje zieloną transformację tysięcy Polaków
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.