Komunikaty PR

Specyfika największych rynków e-commerce w Europie Centralnej

2022-11-02  |  13:00
Biuro prasowe

 

Według raportu „European E-commerce Report 2022”, kontynent europejski pełen jest cyfrowych rynków na zróżnicowanym poziomie. Chociaż liczba osób mających dostęp do Internetu i dokonujących za jego pośrednictwem zakupów stale rośnie, to niektóre firmy prowadzące sprzedaż on-line w dalszym ciągu pozostają w tyle pod względem wykorzystania narzędzi cyfrowych. Co więcej, pomimo oczekiwań, że handel elektroniczny ulegnie znacznemu spowolnieniu po zniesieniu blokad związanych z pandemią Covid-19, w wielu krajach wciąż odnotowuje się stabilny poziom e-zakupów i nic nie wskazuje na to, aby miał się on obniżyć. Czym zatem charakteryzują się jedne z dwóch największych rynków e-commerce w naszej części Europy?

 

Czeski e-handel

W Czechach sprzedaż e-commerce wzrasta o 14% rok do roku. Jak wynika z raportu, digitalizacja procesów w firmach jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na czeskim rynku. Dotyczy to zarówno małych sklepów, jak i duży graczy. Z przeprowadzonych w tym kraju badań konsumenckich wynika, że większość klientów nadal będzie korzystać ze sklepów internetowych w większym stopniu niż przed pandemią. Dla przykładu, artykuły spożywcze są tu obecnie drugą co do wielkości kategorią pod względem obrotów.

 

Również nowoczesne technologie nabierają znaczenia. Sztuczna inteligencja, AI, jest bardzo ważna i wykorzystuje się ją zarówno w komunikacji z konsumentami (czatboty), jak i do procesów wewnętrznych. Przewiduje się, że będzie to jedna z kluczowych technologii dla przyszłego rozwoju e-commerce w Czechach.

 

Najważniejszy trend – dostawa do punktów odbioru i automatów paczkowych:

Choć w Czechach nie ma np. lokalnej wersji Amazona, to rola marketplace’ów stale rośnie, a co za tym idzie – pojawia się coraz więcej metod dostaw zamawianych produktów. Najpopularniejsze opcje odbioru przesyłek  to punkty odbioru i automaty paczkowe. To wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klientów – mogą odebrać pakunek w wygodnym dla siebie miejscu. To także najbardziej ekologiczna forma dostawy, pomagająca ograniczyć ślad węglowy – kurier czy firma logistyczna dowozi paczki tylko do jednego miejsca. Warto o tym pamiętać planując zagraniczną ekspansję swojego e-sklepu.

 

- Polskie e-sklepy wysyłające towary za pośrednictwem Packety do klientów na rynku czeskim, słowackim, węgierskim czy rumuńskim mogą skorzystać z ponad 11,8 tys. punktów odbioru PUDO (ang. Pick Up Drop Off), mają też do dyspozycji sieć naszych własnych automatów paczkowych - Z-BOX’ów. Tylko w ubiegłym roku w Czechach – na rodzimym rynku Packeta Group, do punktów PUDO trafiły 44 mln przesyłek. Wybór tej metody dostawy pozwala na szybki i sprawny odbiór zamawianych przez klientów przesyłek czy ich ewentualny zwrot – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.

 

 

E-biznes na Węgrzech

Również w tym kraju utrzymuje się wysokie tempo rozwoju rynku e-commerce. W 2019 roku Węgrzy robili zakupy przez Internet średnio raz w miesiącu, a dwa lata później – niemal dwukrotnie częściej.

 

Według gkid Research & Consulting, liczba kupujących w e-sklepach wśród 6,5 mln węgierskich aktywnych dorosłych internautów wynosi 78,4%. To około 5,1 mln osób, z których 3,7 mln regularnie nabywa produkty. Prawie połowa (46%) sprzedaży detalicznej on-line została odnotowana w Budapeszcie i w okręgu Pesztu – warto zaznaczyć, że region ten jest trzykrotnie większy niż kolejne największe okręgi, Győr-Moson-Sopron czy Fejér. Z całą pewnością zaletą sprzedaży w tym centralnym regionie państwa jest różnica w częstotliwości zamówień: konsumenci kupują tu przez Internet znacznie częściej niż wynosi średnia krajowa.

 

Popularność zakupów on-line doskonale ilustruje rynek żywności i artykułów gospodarstwa domowego, który przed pandemią nie był tak rozwinięty. Natomiast w 2021 roku e-sprzedaż produktów FMCG oraz kosmetycznych wzrosła na Węgrzech o 53,7%, dzięki czemu sektor ten stał się najszybciej rozwijającą się kategorią e-handlu detalicznego. Dziś jest to czwarty co do wielkości e-segment na tym rynku.

 

Najważniejszy trend – dostawa prosto do domu:

Poziom usług logistycznych, zwłaszcza w zakresie dostarczenia zamówień do domu jest tu na bardzo wysokim poziomie. Klienci otrzymują 2-3 godzinne okna dostaw, mają możliwość skontaktowania się z kurierem bezpośrednio przez telefon lub na czacie, mogą też śledzić transport w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu. Bardzo popularna jest także opcja przywiezienia zakupów tego samego dnia, zwłaszcza w przypadku produktów e-grocery i FMCG. Wszystko to sprawia, że proces dystrybuowania paczek jest na Węgrzech przewidywalny, niezawodny i bardzo wygodny. Odsetek wyboru tej metody dostarczenia przesyłek wśród wszystkich zamówień wynosi tu około 74%.

 

 

Materiał powstał na podstawie danych raportu „EUROPEAN E-COMMERCE REPORT 2022”

­***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11800 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl Biuro prasowe
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po
Handel DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Robotyka i SI

Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć

Z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że w ok. 90 proc. wypadków drogowych decydującą rolę odgrywa czynnik ludzki. Dzięki inteligentnym pojazdom liczba wypadków może się zmniejszyć o ok. 30 proc. Stopniowe udoskonalanie czujników i algorytmów ma kluczowe znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Obecnie samochody osiągają drugi i trzeci​ poziom autonomii w sześciostopniowej skali SAE.

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje

Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.