Sondaż Sharp na rynku europejskim wśród sektora MŚP

Anna Wrzesińska
Lucky Monday PR&Events
Kościuszki 65/28
30-114 Kraków
biuro|luckymonday.pl| |biuro|luckymonday.pl
+48 691769463
www.luckymonday.pl
Brak podstawowych umiejętności technologicznych ogranicza produktywność ponad jednej trzeciej europejskich MŚP.
Według badań przeprowadzonych przez Sharp na rynku europejskim, w tym w Polsce, brak podstawowych umiejętności technologicznych, takich jak obsługa platformy Microsoft 365, ma negatywny wpływ na produktywność w trzech na dziesięć firm. Wyniki sondażu, w którym wzięło udział ponad 5 tysięcy podmiotów z sektora MŚP, wskazują, że jedna czwarta szefów uważa ten brak umiejętności za jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed MŚP w całym regionie.
Dane potwierdzają również, że jedna czwarta firm uznała ogólne umiejętności pracowników w zakresie korzystania z oprogramowania za jedno z największych wyzwań, z jakimi musiały zmierzyć się ich przedsiębiorstwa w ciągu ubiegłego roku. Ponadto, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie platformy Microsoft 365, niepokoi fakt, iż tylko jedna trzecia osób odpowiedzialnych za kwestie technologiczne w MŚP uważa, że posiada wystarczającą wiedzę, by podejmować właściwe decyzje dla swojej firmy.
Wiele przedsiębiorstw planuje zaktualizować w trakcie roku 2024 swoją wersję platformy Microsoft 365, aby móc korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji za pośrednictwem rozwiązania Copilot. Obecnie, ten brak aktualizacji nie tylko wpływa na produktywność firm, ale także na możliwość korzystania z potencjalnych przyszłych innowacji, jakie umożliwia ta funkcja.
Sondaż wskazuje również na utrzymujący się, wyraźny podział opinii pracodawców na temat produktywności osób pracujących w trybie home office. Choć wielu nie dostrzega żadnych różnic, ponad jedna czwarta osób zarządzających firmami i działami IT w MŚP uważa, że pracownicy są bardziej produktywni pracując w domu; nieco ponad jedna piąta uważa z kolei, że jest dokładnie odwrotnie.
Colin Blumenthal, Vice President, IT Services w Sharp Europe, komentuje to w następujący sposób:
„Bez względu na wielkość firmy lub organizacji, wiele z nich w dużej mierze polega na platformie Microsoft 365 w zakresie wielu codziennych zadań, począwszy od standardowej pracy z dokumentami i arkuszami kalkulacyjnymi, poprzez planowanie, zarządzanie operacjami i komunikacją, aż po sprzedaż i marketing. Bez odpowiedniego przeszkolenia w zakresie optymalnego wykorzystania tego oprogramowania, firmy nie dają sobie możliwości osiągnięcia maksymalnej produktywności.
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej osadzona w oprogramowaniu, z którego korzystają MŚP za pośrednictwem Copilot i innych pakietów, zwiększając tym samym ich możliwość poprawy produktywności, a także konkurencyjność. Oznacza to, że przedsiębiorstwa dysponujące ograniczonymi umiejętnościami, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji. Przesłanie jest jasne: kto chce zachować konkurencyjność na rynku, musi zacząć działać już teraz i uzupełnić luki w umiejętnościach. Można zacząć od podstawowych narzędzi, z których zespoły korzystają na co dzień – czy to w domu, czy w biurze”.
Na produktywność poza biurem rzutują nie tylko umiejętności technologiczne. Ponad jedna trzecia respondentów uważa, że decydujący wpływ na produktywność ma ustawienie biurka lub stołu, przy którym pracownik wykonuje swoje zadania w domu. Wyniki badania wskazują ponadto, że problemy z łącznością również oddziałują na jakość pracy z wykorzystaniem takich aplikacji jak Teams i Zoom.
Wnioski:
- Brak kompetencji pracowników w zakresie IT uznawany jest przez pracodawców za jedno z największych wyzwań technologicznych stojących przed ich firmą.
- Ta luka w obszarze kwalifikacji napędza debatę na temat produktywności pracy w domu: ponad jedna czwarta zarządzających MŚP uważa, że pracownicy są w domu bardziej produktywni, podczas gdy według jednej piątej – mniej.
- Okazuje się również, że fizyczna konfiguracja biura domowego może mieć negatywny wpływ na produktywność.
Uwagi dla redakcji
Wspomniane badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide w I kwartale 2023 r. i wzięło w nim udział 5770 osób decydujących o IT i odpowiedzialnych za zakupy IT w MŚP z 11 krajów, w tym: Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.