Słowacki e-handel – poznaj rynek naszych sąsiadów
E-commerce na Słowacji szybko się rozwija – z Internetu korzysta tam ok. 85% obywateli. Ze względu na podobieństwa kulturowe i językowe z Czechami tamtejsi konsumenci rozumieją i chętnie korzystają z czeskich sklepów internetowych czy porównywarek cen. Słowacja to relatywnie niewielki rynek, więc klienci często decydują się na zakupy on-line z innych krajów – już 39% z nich kupuje transgranicznie z europejskich e-sklepów. Oznacza to, że cały czas jest sporo miejsca dla nowych graczy, którzy chcą rozszerzyć działalność. Jest to zatem bardzo dobry kierunek ekspansji dla polskich sklepów internetowych.
Urządzenia mobilne
To jeden z najpopularniejszych kanałów zakupów internetowych - ponad połowa wszystkich e-transakcji dokonywana jest za pomocą urządzeń mobilnych. Należy zatem zadbać o przystosowanie do nich wyglądu i treści sklepu, aby klienci mogli się po nim łatwo poruszać. Tym bardziej, że większość zadowolonych z e-obsługi klientów lubi dokonywać zakupów w tym samym sklepie internetowym przez dłuższy czas.
Warunki dostawy
Znajomość preferencji konsumentów danego kraju i zapewnienie im kilku sposobów dowiezienia towaru to dobry początek. Na Słowacji najlepiej oferować wybór pomiędzy dostawą do domu, punktów odbioru lub automatów paczkowych (głównie ze względu na wygodę dostępności odbioru i niższe opłaty za wysyłkę). Wiele małych lokalnych sklepów funkcjonuje też jako punkty odbioru dla różnych przewoźników.
Co ważne, oczekuje się, że transport zamówienia będzie bezpłatny przynajmniej przy przesyłkach kosztujących powyżej 30-50 €, a opłata za wysyłkę dla zleceń poniżej tych wartości wyniesie między 2,5 a 5 €. Jednocześnie klienci spodziewają się, że paczka dotrze na miejsce maksymalnie w ciągu 3 dni. Dłuższe terminy dostaw dopuszczalne są tylko w niektórych branżach i rodzajach towarów, a także na obszarach oddalonych od większych miast.
Dostawa minutowa buduje przewagę konkurencyjną
Słowaccy klienci jako pierwsi w regionie mogą skorzystać z usługi Packety pozwalającej poznać dokładną godzinę dostarczenia przesyłki przez kuriera. Dzięki śledzeniu kuriera on-line klient może zobaczyć, gdzie dokładnie znajduje się jego przesyłka, a także o której godzinie zostanie dostarczona. W ten sposób Packeta odpowiada na wyniki ostatnich ankiet, które ujawniły, że słowackim klientom przy doręczaniu przesyłek pod wskazany adres najbardziej przeszkadza fakt, że nie znają godziny ich doręczenia.
- Nasze rozwiązanie pozwoli budować przewagę konkurencyjną polskich e-sklepów, które wysyłają przesyłki na Słowację. Jako pierwsi mogą oferować taką usługę swoim słowackim klientom, a tym samym – wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Wprowadzenie tej opcji pokazuje, że nie tylko dynamiczne rozwijamy się w Polsce, ale jako grupa cały czas szukamy nowych pomysłów, by się rozwijać, wprowadzać innowacje i wyznaczać nowe trendy w świecie e-commerce - mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
Celem tej nowości jest nie tylko ułatwienie dostawy przesyłek do klientów, ale także zwiększenie prawdopodobieństwa doręczenia ich przy pierwszej próbie. Zmniejszy to także ślad węglowy, który w przeciwnym razie zostałby wytworzony przez ponowną dostawę.
Wskazówka
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę rozpoczynając działalność na rynku słowackim? Konkurencyjna cena jest istotna we wszystkich krajach, ale na Słowacji jest ona szczególnie ważna. Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, jest sposób eksponowania certyfikatu autentyczności - w przypadku dostarczania produktów markowych. Nie wszystkie sklepy sprzedają tutaj oryginalne produkty, więc klienci potrzebują takiego dowodu.
Materiał powstał na podstawie danych raportu „Przewodnik po e-eksporcie do Czech, Słowacji i Węgier” MakesYouLocal
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Firma
Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać

W Polsce co roku na rynek trafia między 280 tys. a 350 tys. ton opon. Tylko część z nich po zużyciu idzie do przetworzenia, choć krajowe zakłady recyklingu mogłyby zagospodarować całość. Coraz popularniejszy jest recykling materiałowy oraz chemiczny. W procesie pirolizy powstają wartościowe produkty, takie jak sadza techniczna, olej popirolityczny czy stal, które mogą zastąpić surowce pierwotne przy produkcji nowych opon.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.