Komunikaty PR

Rynkowe turbulencje, kryzysy, ale też nagrody! Za nami SoDA Conference 2022

2022-10-31  |  22:30
Biuro prasowe
Kontakt

Magdalena Mikołajczak
more communications agency

Katowicka 4/9
03-932 Warszawa
magdalena.mikolajczak|more-ca.com| |magdalena.mikolajczak|more-ca.com
505165355
more-ca.com

Rynkowe turbulencje, kryzysy, ale też nagrody! Za nami SoDA Conference 2022

Blisko 500 uczestników, 16 wystąpień, 35 prelegentek i prelegentów. Tak prezentuje się SoDA Conference 2022 w liczbach. Tegoroczna edycja wydarzenia nieprzypadkowo upłynęła pod hasłem “FACING REALITY. Czego uczą nas globalne kryzysy?”. Nie mogło zabraknąć tematu wojny w Ukrainie i jej wpływu na branżę, zagadnień związanych z zabezpieczeniem cash flow podczas zawirowań polityczno-gospodarczych, czy kwestii dotyczących walki o klienta w dobie kryzysu.

Wśród wyzwań związanych z globalnymi kryzysami wymienić można także zarządzanie zespołami rozproszonymi geograficznie czy trudności przy zatrudnianiu obcokrajowców. Zaproszone przez nas ekspertki i eksperci nie tylko diagnozowali te problemy, ale także przedstawili konkretne rozwiązania – podsumowuje Bartosz Majewski, prezes SoDA.


Firmy na giełdę, narzędzia i dane do chmury, obcokrajowcy – do pracy w IT

Odpowiednie zabezpieczenie finansowe jest sprawą pierwszorzędną dla każdego przedsiębiorstwa, szczególnie w czasach kryzysu. Obecność firmy na giełdzie daje jej łatwiejszy i relatywnie tani dostęp do rynku pierwotnego oraz stwarza warunki do pomnażania kapitału. O plusach związanych z wejściem spółki na giełdę, a także o tym, jak się na niej znaleźć, dyskutowali prezes Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Marek Dietl, CEO DO OK Dmitrij Żatuchin, prezes MakoLab S.A. Wojciech Zieliński i Head of Investments w TenderHut Krzysztof Kuper.

Marcin Łuczyn, dyrektor finansowy Deviniti, skoncentrował się w swoim wystąpieniu na kwestiach związanych z racjonalnym podejściem do prognozowania płynności finansowej oraz planowania wydatków i inwestycji w firmie w oparciu o realne estymacje przychodów i zysków. Jest to szczególnie istotne, kiedy biznes szybko rośnie, następuje jego gwałtowne załamanie lub pracuje na bardzo niskich marżach z wydrenowaną ze spółki gotówką. Zdaniem eksperta, każde przedsiębiorstwo powinno mieć gotowy plan A, B lub C na wypadek, gdy z listy kontrahentów znika jeden, dwóch czy trzech największych klientów. Obiektywna ocena i konserwatywne podejście do cash flow, to według Łuczyna fundamentalne źródło wiedzy o kondycji i potencjale inwestycyjnym przedsiębiorstwa. Zwłaszcza teraz, kiedy rynek jest niepewny.

IT uchodzi za stabilną branżę, która suchą nogą przechodzi przez różnej maści kryzysy. Co nie oznacza, że osoby decydenckie w software house’ach nie niepokoją się kataklizmami przetaczającymi się przez świat i nie zastanawiają się, jak zabezpieczyć swoje przedsiębiorstwa. Warto nadmienić, że firmy IT borykają się także z wyzwaniami niezwiązanymi bezpośrednio ze stabilnością finansową, takimi jak implementacja nowych modeli sprzedażowych czy zarządzanie zespołami – komentuje wiceprezes SoDA Jan Zborowski.

Wśród prelekcji, były więc też te poświęcone kwestiom pracowniczym. Budowanie zdalnych, efektywnie funkcjonujących i rozproszonych geograficznie zespołów oraz rola managera w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, nadal są odmieniane w branży IT przez przypadki. Do internacjonalizacji zespołów powinniśmy przykładać się tak samo, jak do internacjonalizacji biznesów, o czym mówiła Senior Program Delivery Manager w Luxoft Poland, Ewelina Usarek-Nowak. Z pewnością technologicznym ułatwieniem dla osób zarządzających pracą zdalną jest chmura. Jej znaczeniu w rozwoju globalnego biznesu poświęcił swoją prelekcję Maciej Szeląg – Country Sales Lead w Amazon Web Services. Z kolei Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej, dostawcy usług w zakresie chmury obliczeniowej, przedstawił korzyści, jakie płyną z tego rozwiązania dla software house’ów.


Big picture dla software house’ów

Oprócz wystąpień poświęconych szczegółowym zagadnieniom, organizatorzy zadbali też o panele prezentujące szerszą perspektywę w poszczególnych aspektach działania branży IT. Z pewnością czynnikiem, który w bezpośredni lub pośredni sposób wpływa na funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorstw, w tym także software house’ów, jest wojna w Ukrainie. Informacje z pierwszej ręki przekazał Executive Director w IT Ukraine Association – Konstantin Vasyuk. Z jego prelekcji pt. „Lessons from Ukraine: Resilience during the war”, wynika, że ukraińska branża IT szybko i sprawnie przystosowała się do nowych warunków. Decydujące było wcześniejsze powstanie tzw. BCP, czyli planów ciągłości działania przedsiębiorstw, które zostały wdrożone po 24 lutego. Elastyczni, wielozadaniowi informatycy, dywersyfikacja infrastruktury biurowej zarówno na terenie Ukrainy, jak i za granicą, a także silne, potrafiące pracować zdalnie zespoły – to zasoby, które w sytuacji wybuchu wojny okazały się dla branży bezcenne.

O zmianach na globalnym rynku IT dyskutowali prezes estońskiej spółki Allies, Priit Pavelson, prezeska Global Sourcing Association, Kerry Hallard, reprezentująca Wielką Brytanię oraz doradca i członek zarządu PA Consulting Group z USA, Ross Smith. Według Smitha dyscyplina finansowa i skuteczne zarządzanie ryzykiem handlowym to obszary, które w najbliższym czasie będą wymagały od przedsiębiorców większej kontroli, w tym zdefiniowania ryzyk kluczowych dla procesów sprzedażowych i wdrożenia narzędzi wspomagających zarządzanie nimi. Znaczenia nabiorą także aspekty niefinansowe, tj. odpowiednia dywersyfikacja kanałów sprzedaży, czy te bardziej miękkie, tj. przejrzystość i otwartość w budowaniu relacji z klientami oraz strategiczne podejście do każdej współpracy. O nowych trendach w sprzedaży w czasach kryzysu debatowali Maria Janiszewska – Country Manager w RITS, Tomasz Smoleński – Head of Growth w GFT Poland, Maciej Głowacki – New Business Team Manager w Netguru i Adam Kostecki – Engagement Manager w JCommerce – Inetum Group. Z kolei Łukasz Olechnowicz, prezes Infopulse Poland LTD, swoją prelekcję poświęcił prognozom dla branży IT na 2025 rok, a w szczególności przewidywanemu kryzysowi na rynku pracy.


9 statuetek, 5 wyróżnień

SoDA Conference to także druga edycja SoDA Awards – konkursu, którego celem jest promocja produktów, usług oraz działań w branży IT godnych naśladowania. W tym roku przyznano łącznie 9 statuetek i 5 wyróżnień.

W dziedzinie edukacji i promocji polskiej branży IT za granicą wyróżnienie otrzymała firma Espeo za projekt płatnych staży dla studentów Espeo Junior Academy. Zwycięska statuetka trafiła do Curiosum za cykl międzynarodowych spotkań o nazwie Elixir Meetups by Curiosum.

W obszarze innowacji jury postanowiło wyróżnić MIM Solutions, odpowiedzialne za rozwiązania wspierające zapłodnienie in vitro z wykorzystaniem sztucznej inteligencji: Embryoaid oraz Folliscan. Główna nagroda powędrowała natomiast do Holo4Med za projekt HoloMIAI, wspierający proces termoablacji, stosowanej m.in. w leczeniu z nowotworów.

Kolejne wyróżnienie trafiło do firmy Espeo w dziedzinie Employer Brendingu. Uwagę kapituły przykuł ich projekt Matryce Kompetencji Espeo, dotyczący przejrzystej ewaluacji i systemu wynagrodzeń. Statuetka trafiła natomiast do 10Clouds za inicjatywę Supporting all kinds of minds, zmierzającą do stworzenia przyjaznego środowiska pracy wszystkim osobom, także neuronietypowym.

W kategorii przychodu i eksportu wśród średnich firm zwycięzcą została firma DAC.digital. Wśród największych – SofServe. Nagrodę za przyrost obrotów wśród mniejszych firm otrzymało ExtraHut, a za eksport wśród mniejszych przedsiębiorstw – Neti Soft.

Statuetkę za przebranżowienie roku i wpływ społeczny dostał wspomniany już projekt Espeo Junior Academy firmy Espeo. Natomiast za technologiczne wsparcie Ukrainy wyróżniono White Labels Coders, autorów strony wspierającej zbiórkę na rzecz Fundacji Ukraina. Główna nagroda w tej dziedzinie powędrowała do Cetuspro za inicjatywę uapomoc.pl.

Na koniec warto wspomnieć o nagrodach partnerskich. Dobrym i sprawnym działaniem administracji w kontekście uatrakcyjnienia polskiej gospodarki odznaczył się program Poland.Business Harbour. Nagrodzony został także dziennik „Rzeczpospolita” – za poruszanie kwestii istotnych dla polskich software house’ów oraz nagłaśnianie wyzwań, z jakimi mierzy się branża.

Trzecia już edycja SoDA Conference odbyła się 29 września br. we Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia we Wrocławiu. Organizatorem konferencji była Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA). Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz GovTech Polska.

 

O SoDA

Organizacja Pracodawców Usług IT (Software Development Association Poland – SoDA) to związek polskich firm usługowo-produktowych, wytwarzających oprogramowanie oraz zapewniających szeroki wachlarz outsourcingu usług IT na rzecz klientów na całym świecie. Organizacja powstała w 2018 roku, obecnie zrzesza blisko 200 firm o kapitale polskim i zagranicznym, działających na terenie całego kraju, które zatrudniają w Polsce ponad 45 000 pracowników. Misją SoDA jest integracja polskiej branży IT i jej reprezentacja oraz działania na rzecz jej rozwoju na rynkach zagranicznych. SoDA współpracuje z takimi organizacjami jak: PIIT, PTI, PAIH, ITCorner i Klaster IT.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: more communications agency
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Optymalizacja procesów w produkcji okien dzięki listwom CRP od MAAG Polska Biuro prasowe
2024-11-28 | 09:00

Optymalizacja procesów w produkcji okien dzięki listwom CRP od MAAG Polska

W dobie dynamicznie rosnących kosztów i wymagań logistycznych, producenci okien szukają rozwiązań, które pozwolą im usprawnić przepływ procesów, zredukować koszty i
Firma Pokolenie Z chce pracować dla inspirujących liderów – ci oczekują partnerstwa
2024-11-22 | 08:10

Pokolenie Z chce pracować dla inspirujących liderów – ci oczekują partnerstwa

Warszawa, listopad 2024 roku – Jakie jest wymarzone miejsce pracy osób z pokolenia Z, rozpoczynających karierę zawodową? Studentki i studenci mówią jasno: takie,
Firma Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu
2024-11-15 | 14:14

Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu

Już 15 listopada 2024 roku Starbucks otwiera pierwszą kawiarnię w Radomiu w Galerii Słonecznej. Nowy lokal marki będzie oferował nie tylko szeroki wybór wysokiej jakości kaw i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Ochrona środowiska

Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

Ochrona środowiska

Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.