Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów
Kary na kwotę niemal ćwierć miliarda złotych od UOKiK dla firm telekomunikacyjnych w latach 2020-2024 za naruszenie praw konsumentów – między innymi za wprowadzenie klientów w błąd i stosowanie niekorzystnych umów. To dane z najnowszego raportu Polskiej Sieci Ekonomii, zawierającego przykłady konkretnych przedsiębiorstw.
Telekomy w ogniu krytyki – lawina skarg i kary od UOKiK
Od lat najważniejszą kategorią poradnictwa udzielanego przez rzeczników konsumentów są porady w branży telekomunikacyjnej i, niestety, jest to problem spotykany w całej Europie. Według danych UOKiK z 2017 roku, skargi na działania firm telekomunikacyjnych stanowią ponad 1/4 wszystkich porad. Konsumenci i konsumentki zgłaszają się ze skargami w sprawie telekomunikacji nawet częściej niż w sprawach z zakresu usług finansowych czy mediów (wody, prądu czy gazu).
Dane znalazły się w szerokim raporcie „Małe praktyki – duży wpływ. Analiza naruszeń zbiorowych interesów konsumentów przez firmy telekomunikacyjne” Polskiej Sieci Ekonomii. To analiza decyzji wydanych w latach 2020-2024 przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczących przypadków naruszeń praw konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych z obszaru usług telekomunikacyjnych.
Milionowe kary dla dużych firm
Łącznie w badanym okresie UOKiK nałożył kary w kwocie blisko 225 mln zł. Najwyższe kary finansowe zostały nałożone na wybrane przedsiębiorstwa, a ich szczegółowy wykaz znajduje się w raporcie dostępnym na stronie internetowej Polskiej Sieci Ekonomii.
Największą grupą naruszeń było w tych latach niedozwolone postanowienia wzorców umownych lub kształtowanie umów w inny sposób niezgodnie z prawem – niemal 111,5 mln zł nałożonej kary. Z kolei za wprowadzanie w błąd jako nieuczciwą praktykę rynkową firmy otrzymały łącznie ponad 55 mln zł sankcji. Wśród niedozwolonych praktyk znalazło się również pobieranie płatności bez wyraźnej zgody konsumenta.
PLSE: Na straży równowagi musi stać państwo
– Regulacja rynku telekomunikacyjnego jest konieczna nie tylko dla dobra całej gospodarki, ale przede wszystkim dla ochrony interesów wszystkich mieszkanek i mieszkańców Polski. Każdy z nas jest użytkownikiem telefonu, telewizji czy internetu i może stać się ofiarą nielegalnych praktyk wielkich korporacji. Na straży tej równowagi musi stać państwo – mówi Jan Oleszczuk-Zygmuntowski, Współprzewodniczący Zarządu PLSE.
Wzrost zależności od usług telekomunikacyjnych pogłębił nierówności w relacjach sił między dostawcami a konsumentami.
– Firmy telekomunikacyjne posługują się skomplikowanym językiem prawniczym w przygotowywaniu umów oraz podczas rozmów handlowych. Taki sposób komunikacji, w połączeniu z naciskiem na sprzedaż szerokich pakietów usług cyfrowych, często prowadził do podejmowania przez użytkowniczki i użytkowników decyzji, które były niezgodne z ich rzeczywistą wolą – podkreśla Maria Świetlik z Polskiej Sieci Ekonomii – Te z pozoru drobne praktyki, pominięcie jakiejś informacji, parę złotych dodatkowej opłaty, nieprzesłanie umowy, poprzez skalę działania firm telekomunikacyjnych przekładają się na duży wpływ, dlatego chcemy uczulić społeczeństwo na te kwestie i na znaczenie takich instytucji jak UOKiK w obronie naszych praw – wyjaśnia.
W 2017 r. odnotowano pierwszy spadek liczby skarg, a UOKiK wskazuje na nowe regulacje i skuteczne działania administracyjne. Niestety, brak nowszych danych uniemożliwia weryfikację, czy firmy telekomunikacyjne rzeczywiście poprawiły swoje działania od 2019 r.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu na stronie https://plse.org.pl/wp-content/uploads/2025/03/Raport_PLSE_Male-praktyki-duzy-wplyw-2025.pdf
Polska Sieć Ekonomii
Stowarzyszenie łączące ekonomistów, ekspertki, praktyków, przedsiębiorczynie i osoby zaangażowane społecznie, które działa na rzecz zmiany polityki i debaty publicznej w duchu nowej ekonomii, uwzględniającej ograniczenia wzrostu, walkę z nierównościami oraz regenerację ekologiczną i społeczną. Organizacja promuje ekonomię służącą społeczeństwu i zmienia polski oraz europejski model rozwoju, realizując inicjatywy takie jak Kongresy Ekonomiczne „Regeneracja!” czy Three Seas Development School. Od 2020 roku koncentruje się na wyzwaniach związanych z polityką fiskalną, neutralnością klimatyczną i zrównoważonym rozwojem, widząc sprawiedliwą transformację jako szansę na budowanie silnych społeczności i rozwój odpowiedzialnych przedsiębiorstw.
Źródło informacji: Polska Sieć Ekonomii

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie

Motorola zaprasza fanów piłki nożnej na ekskluzywny konkurs związany z FIFA Club World Cup 2025™. Do wygrania pięć wyjazdów na finał i półfinał
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.