Przyszłość sprzedaży to sklepy bezobsługowe. Innowacje dla branży retail
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Technologie autonomiczne wykorzystywane coraz częściej w handlu detalicznym umożliwiają usprawnienie usług oraz uproszczenie operacji sklepowych przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych. Podstawowym problemem pozostaje bezpieczeństwo sklepów bezobsługowych. Sprzedawcy detaliczni są zazwyczaj pozytywnie nastawieni do takich rozwiązań, jednak większość z nich obawia się pozostawienia sklepu bez nadzoru. Naprzeciw temu wyzwaniu wychodzą inteligentne technologie zabezpieczeń fizycznych, które mogą skutecznie wspomagać handel autonomiczny.
Pierwsze eksperymenty z autonomiczną sprzedażą zostały przeprowadzone już kilka lat temu, jednak dopiero teraz sprzedawcy detaliczni zaczynają pełniej wykorzystywać możliwości tej technologii. Proces testowania zautomatyzowanych sklepów, w których nie spotkamy tradycyjnego sprzedawcy przyśpieszyła pandemia koronawirusa. Wprowadzenie surowych wymogów sanitarnych zwiększyło zapotrzebowanie branży na nowe rozwiązania sprzedażowe, szczególnie takie pozwalające na zachowanie dystansu społecznego i gwarantujące klientom większe bezpieczeństwo podczas zakupów.
Bezpieczeństwo dzięki kompleksowym rozwiązaniom
Inteligentne kamery sieciowe pomagają urzeczywistnić wizje projektantów maszyn i oprogramowania wykorzystywanego w autonomicznym handlu detalicznym. Branża retail potrzebuje kompleksowych i elastycznych rozwiązań, które zapewnią fizyczną kontrolę nad procesami sprzedażowymi, bez wywierania negatywnego wpływu na doświadczenie zakupowe klientów. Odpowiednio skonfigurowane systemy kamer można wykorzystać do monitorowania punktów wejścia i wyjścia oraz obszarów sprzedaży, w tym terminali kasowych.
Zarządzanie takim systemem odbywa się zdalnie, z poziomu zintegrowanej, dedykowanej aplikacji, co daje menagerom możliwość kontroli nad tym, co dzieje się w poszczególnych sklepach w czasie rzeczywistym. Nagrany materiał wideo można w razie potrzeby przetwarzać i w przypadku jakiegoś incydentu przekazać policji, uwzględniając oczywiście obowiązujące przepisy prawa.
Instalowane w punktach wejścia i wyjścia bezdotykowe systemy kontroli dostępu umożliwiają płynny ruch klientów. Głośniki z funkcją IP audio pozwalaną z kolei na odtwarzanie dowolnie dobranej muzyki i stworzenie w sklepie odprężającej atmosfery. Ten sam system głośników umożliwia jednocześnie odtwarzanie alertów bezpieczeństwa lub komunikatów głosowych.
Oprogramowanie analityczne w trosce o doświadczenie klientów
Sklepy autonomiczne nie wymagają obecności personelu, mogą być zatem czynne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co pozwala klientom na robienie zakupów o dowolnej, dogodnej dla nich porze. Może to pozytywnie wpłynąć na ich doświadczenie zakupowe i z pewnością przełoży się na korzystne postrzeganie marki oferującej taką możliwość, a ostatecznie zwiększy sprzedaż. Dzięki wykorzystującemu technologię IoT oprogramowaniu analitycznemu, dane z urządzeń kontroli dostępu można przetwarzać i konfigurować parametry takie jak oświetlenie czy temperatura zgodnie z preferencjami klientów. Umożliwia to również np. automatyczne wyłączanie poszczególnych systemów, gdy ostatni klient opuści sklep lub ponowne ich aktywowanie, gdy ktoś wejdzie do lokalu. Tego typu rozwiązania pozwalają optymalizować zużycie energii elektrycznej, a w konsekwencji przyczyniają się do obniżenia kosztów operacyjnych. Długofalowo i w dużej skali przełoży się to na zwiększenie zysków właściciela danej sieci sklepów.
Precyzyjna identyfikacja klientów
Coraz powszechniejszym trendem w autonomicznym handlu detalicznym jest tzw. kontrola uwierzytelniania stosowana w punktach dostępowych, tj. przy wejściu lub wyjściu ze sklepu. Odpowiednie urządzenie skanuje kody QR z telefonów komórkowych klientów i dokonuje ich identyfikacji, co znacznie wpływa na bezpieczeństwo. Jeśli każdą osobę wchodzącą do sklepu można zidentyfikować, można też niemalże do zera zredukować ryzyko ew. aktów wandalizmu lub innych niepożądanych, niezgodnych z prawem zachowań. Do sklepu wchodzą wówczas wyłącznie te osoby, które chcą legalnie korzystać z jego oferty.
Podczas projektowania systemu, warto również zdecydować się na urządzenia oparte na otwartych standardach. Umożliwia to dodawanie do instalacji kolejnych komponentów oraz ułatwia konfigurację oprogramowania w zależności od potrzeb danego sklepu. Taki system jest zatem skalowalny i może rozwijać się wraz firmą, odpowiadając na jej bieżące wyzwania. Czynnikiem, którego zdecydowanie nie należy pomijać są certyfikaty bezpieczeństwa urządzeń, które stosujemy. Aby mieć pewność, że system jest stabilny i odpowiednio chroniony przed potencjalnymi cyberatakami lub niechcianymi plikami malware, należy wybierać wyłącznie urządzenia zgodne z najwyższymi standardami i międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.
Można się spodziewać, że rozwój technologii IoT przyspieszy zmiany w branży retail i zrewolucjonizuje nasze doświadczenia zakupowe. Przyszłość sprzedaży masowej to sklepy bezobsługowe. Technologie bezpieczeństwa fizycznego stosowane w autonomicznych sklepach powinny być niezawodne, gwarantować jak najlepszą jakość obsługi klientów oraz zapewniać najwyższy poziom kontroli operacji sprzedażowych. Aby to uzyskać, warto stawiać na kompleksowe rozwiązania, oferowane przez renomowane firmy i posiadające odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa.
Dagmara Pomirska z Axis Communications

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Konsument
Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.