Pracownicy P&G stworzyli cyfrowe rozwiązanie ułatwiające diagnozę autyzmu
Procter & Gamble to międzynarodowa korporacja, której brandy towarzyszą 7 miliardom konsumentów w ich codziennym życiu. Za globalnym sukcesem dobrze znanych marek takich jak pieluszki Pampers, proszek Ariel czy szampon do włosów Pantene stoi między innymi innowacyjność. Taka, którą kojarzymy z laboratorium badawczym, ta, którą P&G wykorzystuje w marketingu, a także związana z cyfryzacją pozwalającą na sprawne i efektywne zarządzanie procesami w firmie i jej funkcjonowanie. Wiele z tych innowacji powstaje w Polsce – w drugim co do wielkości hubie IT P&G na świecie. Jego pracownicy to osoby o ogromnej i różnorodnej wiedzy. To właśnie oni wzięli udział w wewnętrznym hackathonie. Mieli okazję połączyć swoje siły, pasję i umiejętności, by stworzyć aplikację, która pomoże rodzicom, opiekunom i lekarzom we wczesnym i szybkim przeprowadzeniu badań przesiewowych w kierunku spektrum autyzmu u dzieci. Dla uczestników hackathonu była to możliwość wykorzystania swoich umiejętności inaczej niż na co dzień, współpracy z ekspertami z różnych dziedzin i rozwoju, a także bezpośredniego zaangażowania w ważny społecznie projekt. To już kolejna, po programie zatrudniania osób neuroróżnorodnych w P&G, inicjatywa wspierająca osoby w spektrum autyzmu.
Inspiracją dla innowacji są ludzie
Drugi pod względem wielkości hub IT Procter & Gamble na świecie, który znajduje się w Warszawie, specjalizuje się w rozwiązaniach dotyczących cyberbezpieczeństwa, blockchainu czy Internetu Rzeczy. Zatrudnia informatyków, którzy w ramach lokalnych i międzynarodowych zespołów tworzą rozwiązania wykorzystywane przez firmę w skali globalnej. Na przełomie stycznia i lutego ich uwaga skupiła się na zupełnie innych zadaniach. Przez trzy kolejne piątki kilkuosobowe drużyny pracowały nad opracowaniem cyfrowego rozwiązania dla Fundacji SYNAPSIS, które ułatwi rodzicom, opiekunom i lekarzom dostęp do narzędzia przesiewowego. Dzięki niemu będą oni mogli sprawdzić, czy dziecko znajduje się w grupie ryzyka spektrum autyzmu. P&G organizuje hackathony już od wielu lat, jednak po raz pierwszy wzięli w nim udział wyłącznie pracownicy firmy. W ten sposób koncern, który jest jednym z najbardziej cenionych pracodawców w Polsce, umożliwił swoim pracownikom w godzinach pracy udział w ciekawym, inspirującym i potrzebnym społecznie projekcie. Pozwoliło im to na zdobycie unikalnej wiedzy, a co za tym idzie zrobienie kolejnego kroku na ścieżce swojego rozwoju, zarówno zawodowego, jak i osobistego.
– Innowacyjność jest jednym z elementów DNA naszej firmy. Intensywnie inwestujemy w badania i rozwój, dbamy też o rozwój pracowników, którzy te innowacje tworzą. Nasi pracownicy to eksperci z wielu dziedzin. Tworzymy środowisko pracy z myślą o tym, by zapewnić im rozwój. Projekty takie jak nasz wewnętrzny hackhaton wzmacniają relacje między pracownikami i dają im szansę na współpracę z osobami, specjalizującymi się w innych obszarach działalności firmy. Siłę tej współpracy widać w projektach finałowych, które były przemyślane, wykorzystywały różnorodne technologie, a jednocześnie każdy z nich wnosił coś świeżego, nowego – mówi Marta Kowalik, Senior IT Manager w Procter & Gamble.
Pracownicy, którzy wzięli udział w projekcie, podkreślali, że dużą wartością była dla nich możliwość realnej pomocy Fundacji SYNAPSIS w realizacji ważnego celu i wsparcia dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. Docenili także możliwość poznania osób z zupełnie innych zespołów, skupienia się na innych zadaniach niż te, którymi zajmują się na co dzień, a także wymianę wiedzy i doświadczeń. Zespoły były bardzo zróżnicowane, uczestnicy mieli więc możliwość podpatrzenia na żywo pracy nad takimi aspektami tworzenia aplikacji, w które zazwyczaj nie są włączeni.
Budowanie świata równych szans
P&G od wielu lat dąży do budowania świata równych szans. Zaangażowanie w projekty ważne społecznie jest jednym z filarów strategii biznesowej firmy. Stąd zadanie, nad którym pracowali uczestnicy hackathonu, było przygotowane we współpracy z Fundacją SYNAPSIS.
– Nasza Fundacja już od wielu lat prowadzi działania, które mają na celu wczesne wykrywanie spektrum autyzmu u dzieci. Szybkie rozpoznanie jest niezwykle ważne w kontekście rozwoju dzieci i znacząco zwiększa szanse na osiągnięcie przez nie samodzielności – mówi Agata Bujnik z Fundacji SYNAPSIS i dodaje: Rozwiązanie, nad którym pracowali specjaliści IT z P&G, oparte było o specjalny kwestionariusz M-CHAT-R. Pozwala on rodzicom w łatwy sposób dowiedzieć się, czy rozwój ich dziecka jest prawidłowy, czy też powinni się skierować do specjalisty w celu dalszej diagnostyki w kierunku spektrum autyzmu. Chcemy, żeby to rozwiązanie było łatwo dostępne dla wszystkich – stąd pomysł stworzenia prostej w użyciu aplikacji, która pozwala na przeprowadzenie testu bez wychodzenia z domu.
Przygotowane przez uczestników propozycje skupiały się na prostym i czytelnym interfejsie, tak, żeby aplikacja była łatwa w użyciu także dla osób niekorzystających z nowych technologii na co dzień. Istotny był także niski koszt utrzymania i możliwość skalowania, ze względu na to, że celem Fundacji jest dotarcie do jak największej grupy rodziców i opiekunów, a także lekarzy rodzinnych i innych specjalistów.
To nie pierwsze działanie Procter & Gamble na rzecz osób neuroróżnorodnych. P&G już od kilku lat realizuje również program zatrudniania osób w spektrum, które pracują w warszawskich jednostkach biznesowych firmy, w tym także hubie IT. Hackathon był więc dla firmy kolejnym krokiem na drodze do budowania świata równych szans dla wszystkich.
Trwa Black Week – zgarnij rabaty od marek ZTE i nubia
Nest Bank laureatem Global Retail Banking Innovation Awards za N!Asystenta
Magia Świąt z LAMAX: Kreatywne prezenty dla dzieci, które rozbudzą wyobraźnię!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.