Ponad 40% liderów IT wątpi, czy ich infrastruktura jest przygotowana na SI
Ponad czterech na dziesięciu liderów branży IT ankietowanych na całym świecie (42%) uważa, że istniejąca infrastruktura ich przedsiębiorstw nie jest w pełni przygotowana na wymagania technologii sztucznej inteligencji (SI), pomimo jej szerokiego zastosowania w różnych sektorach – tak pokazują badania raportu Equinix 2023 Global Tech Trends. Badanie, w którym sprawdzono reakcje liderów IT na postępy w zakresie wprowadzenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w ich organizacjach, zostało przeprowadzone po roku znaczących zmian w branży. W ich wyniku, technologie oparte na SI są systematycznie wdrażane w aplikacjach dedykowanych zarówno B2B, jak i B2C.
„Liderzy technologiczni na całym świecie przyspieszają integrację sztucznej inteligencji w swoich organizacjach, a umiejętność tworzenia inteligentnych i autonomicznych systemów, napędzających nowoczesny biznes, staje się coraz bardziej kluczowa. Ci, którym nie uda się zmaksymalizować jego wykorzystania, mogą zostać w tyle” — powiedział Kaladhar Voruganti, starszy technolog w firmie Equinix.
Ankieta potwierdziła, że wykorzystanie sztucznej inteligencji rośnie we wszystkich sektorach przemysłu, a 85% z 2900 decydentów IT ankietowanych na całym świecie chce skorzystać z zalet sztucznej inteligencji i już używa jej lub planuje w wielu kluczowych aspektach. Organizacje najczęściej stosują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub mają zamiar to zrobić w zakresie operacji IT (85%), a następnie w cyberbezpieczeństwie (81%) i obsłudze klienta (79%).
Sytuacja w Polsce wygląda podobnie: aż 82% ankietowanych deklaruje, że wykorzystuje lub planuje wdrożyć rozwiązania oparte na AI przede wszystkim w sektorze operacji IT, a aż 78% w cyberbezpieczeństwie. Według 72% ankietowanych AI wspiera lub będzie wspierać działania w obszarach związanych z R&D, sprzedażą i contact center.
„Pomyślny rozwój wykorzystania sztucznej inteligencji zależy od bezpiecznego i szybkiego dostępu: zarówno do wewnętrznych, jak i zewnętrznych źródeł danych, które mogą być rozproszone w wielu chmurach i brokerach danych” — dodał Voruganti. „Na przykład, gdy przedsiębiorstwa rozpoczynają tworzenie własnych, generatywnych rozwiązań SI, mogą chcieć przetwarzać swoje poufne dane w prywatnej i bezpiecznej lokalizacji z szybkim dostępem do zewnętrznych źródeł danych i modeli SI. Co więcej, wkraczamy w erę, w której coraz więcej danych jest generowanych poprzez „edge computing”. W związku z tym przetwarzanie SI musi zostać przeniesione na brzeg ze względu na wydajność, prywatność i koszty. Aby spełnić powyższe wymagania, liderzy techniczni mogą wdrażać rozwiązania hybrydowe, w których szkolenie modeli SI i wnioskowanie o modelach może odbywać się w różnych lokalizacjach. Ostatecznie, aby stworzyć skalowalne rozwiązania SI, firmy muszą rozważyć, czy ich frameworki IT są w stanie obsłużyć wymagane pozyskiwanie, udostępnianie, przechowywanie i przetwarzanie ogromnych i różnorodnych zestawów danych. A wszystko to biorąc pod uwagę działania zgodne z założeniami zrównoważonego rozwoju”.
Wdrażając złożone strategie sztucznej inteligencji, Aengus Tran, dyrektor generalny i współzałożyciel harrison.ai, zauważył: „Bezpieczny hosting naszych platform obliczeniowych i platform do przechowywania danych jest naszym najwyższym technicznym priorytetem, ponieważ tworzymy rozwiązania SI dla klinik na całym świecie. Aby umożliwić modelom chmury hybrydowej, przenoszenie niezwykle dużych zbiorów danych, na których szkolimy i rozwijamy nasze rozwiązania AI, i które jest zgodne z wymaganiami, opieramy się na naprawdę szybkim i bezpośrednim połączeniu. Ta cyfrowa infrastruktura umożliwia nam usprawnienie rozwiązań w zakresach, wymagających większej ilości danych i przetwarzania: od obrazowania medycznego po nowe rozwiązania w zakresie opieki zdrowotnej. Dzięki temu pomagamy poprawić standard globalnej opieki zdrowotnej i zrealizować naszą wizję wpływania na życie miliona ludzi dziennie”.
Wykorzystanie rozwiązań AI w przedsiębiorstwach budzi obawy również w Polsce. Aż 47% ankietowanych przyznaje, że nie czuje się komfortowo z infrastrukturą, a 44% z umiejętnościami zespołu, jeśli chodzi o wdrażanie rozwiązań AI w swoim przedsiębiorstwie. Głównym powodem, który zniechęciłby firmy do przyjęcia AI, jest wzrost kosztów operacyjnych (48%) i długi czas wdrożenia dla liderów IT (40%).
„Rozumiem, że liderzy wyrażają wątpliwości co do gotowości ich infrastruktury cyfrowej do obsługi technologii SI. Ale aby ulepszyć cały ekosystem, współistnienie środowiska IT wraz ze sztuczną inteligencją będzie zmieniać się dynamiczniej niż kiedykolwiek wcześniej. Sztuczna inteligencja zmienia różne branże na całym świecie, a organizacje dostrzegają jej potencjał w zakresie napędzania innowacji, poprawy wydajności operacyjnej i zapewniania klientom lepszych doświadczeń. W Equinix rozumiemy, że solidna, bezpieczna i skalowalna infrastruktura jest podstawą wdrażania sztucznej inteligencji. Również współpraca między środowiskiem akademickim, przemysłem i decydentami jest niezbędna do wspierania i budowania efektywnej infrastruktury cyfrowej. Polska ma bogatą pulę utalentowanych zespołów oraz liderów w dziedzinie nauki i technologii, a wspieranie ich odegra znaczącą rolę w naszym rozwoju” – podkreśliła Sylwia Pyśkiewicz, dyrektor zarządzająca Equinix w Polsce.
W regionie EMEA liderzy branży IT największą niepewność mieli w stosunku do zdolności ich infrastruktury do sprostania potrzebom sztucznej inteligencji (49%), w porównaniu z liderami w regionie Azji i Pacyfiku (44%) i obu Ameryk (32%).
Aby umożliwić zespołom IT optymalizację wdrażania infrastruktury cyfrowej, oprócz jej aktualizacji, podkreślili również potrzebę edukacji i współpracy, przy czym 37% osób rozwijających swoje zespoły IT poszukuje wiedzy specjalistycznej w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
ZTE Z1320 – stabilne i niezawodne WiFi
Co trzeci Polak uważa, że kompetencje cyfrowe są kluczowe dla rozwoju kariery
Zyxel Networks wprowadza na rynek inteligentne przełączniki zarządzalne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.