Komunikaty PR

Polska szkoła zawodzi młodych. Sztuczna inteligencja spełni się w nowej roli?

2023-02-09  |  11:09
Biuro prasowe

Polskiej młodzieży w szkołach i na uczelniach doskwiera samotność, ale aż 72 proc. uważa, że nie może liczyć na  wsparcie ze strony psychologów czy pedagogów. Najczęściej samotne w placówkach edukacyjnych czują się 13 - 14-letnie dziewczęta oraz młodzi mężczyźni powyżej 21. roku życia. Jako przyczynę dręczącego ich poczucia osamotnienia sami młodzi ludzie najczęściej wskazują wpływ Internetu i social mediów, a także brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia. Polska młodzież pracuje nad chatbotem, który pomoże ich rówieśnikom.

W Polsce już 72 proc. populacji korzysta z Internetu, a ponad 66 proc. z social mediów, w których spędza średnio ok. 2 godzin dziennie*. Ponad połowa użytkowników na świecie jako powód używania platform społecznościowych wskazuje możliwość utrzymywania za ich pośrednictwem kontaktów ze znajomymi i rodziną, a prawie ¼ możliwość nawiązywania nowych znajomości. Jednak to właśnie Internet i social media są najczęściej wymienianą przez samych młodych ludzi przyczyną ich poczucia samotności, jak wynika z pierwszego w Polsce badania samotności pokolenia Z (osób urodzonych po 1995 r.), przeprowadzonego przez twórców projektu MindGenic AI, polskiej aplikacji wspierającej młodych ludzi w radzeniu sobie z ich problemami z pomocą sztucznej inteligencji. W dalszej kolejności młodzi ludzie wymieniają brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia

Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojej samotności i zdają sobie sprawę z tego, że nie są jedyni. Zdaniem aż ⅓ naszych ankietowanych z samotnością boryka się od 26 proc. do 50 proc. ich rówieśników. Niestety rzeczywistość wygląda jeszcze gorzej - aż 60 proc. Polaków w wieku od 12 do 24 lat czuje się osamotniona, zaledwie 3 proc. deklaruje, że ten problem w ogóle ich nie dotyczy - mówi Joanna Trojak, CEO MindGenic AI - Samotność to smutna rzeczywistość naszych czasów, dotychczas jednak rzadko kojarzono ją z młodymi ludźmi. Postanowiliśmy więc sami przyjrzeć się bliżej temu problemowi i poszukać sposobu na jego rozwiązanie. Pracujemy nad chatbotem, który będzie w stanie zmniejszyć poczucie osamotnienia młodzieży, zachęcić ich do aktywności pozacyfrowej i poznawania nowych znajomych, a do udziału w tym projekcie zaprosiliśmy samych przedstawicieli pokolenia Z. 

 

Młodzi ludzie nie otrzymują wsparcia w placówkach edukacyjnych

Ponad połowa młodych ludzi czuje się samotnie we własnych domach, a niewiele lepiej wygląda sytuacja w placówkach edukacyjnych - aż 43 proc. deklaruje, że samotność w szkole lub na uczelni doskwiera im często, a 28 proc. odczuwa ją czasami. Najczęściej na problem zwracają uwagę 13- i 14-letnie dziewczęta (ponad 52 proc. z nich) oraz młodzi mężczyźni w wieku powyżej 21 lat (53 proc.z nich). Najrzadziej osamotnienie w szkole odczuwają 15- i 16-latki mieszkający na wsi, chociaż nadal dotyka ono ponad 1/3 z nich. 

Niestety samotne Zetki nie mogą liczyć na wsparcie w placówkach edukacyjnych - aż 72 proc. czuje, że przeważnie nie może podzielić się swoimi problemami z pedagogami ani psychologami, 34 proc. deklaruje, że od nikogo nie może tam spodziewać się żadnego wsparcia. Najgorzej wygląda sytuacja w miastach od 200 tys. do 500 tys. mieszkańców, gdzie problem dotyczy nawet 79 proc. młodzieży. Aż 70 proc. dziewcząt i kobiet oraz 63 proc. chłopców i mężczyzn ocenia brak wsparcia w szkołach i na uczelniach jako poważny problem. 

 

Technologia lekiem na samotność Zetek?

Technologia może pomóc młodym ludziom w budowaniu cennych relacji i poczucia wartości, a nie tylko im szkodzić - wszystko zależy od tego, do czego się ją wykorzysta. Poza tym ci młodzi ludzie to pierwsze pokolenie, które od dziecka funkcjonuje w cyfrowym świecie i jest do niej przyzwyczajone. Próby odcięcia ich od technologii do niczego nie doprowadzą. Istotne jest uczenie ich świadomego z niej  korzystania i przypomnienie o tym, jak ważna jest aktywność w realnym świecie - i to właśnie m.in. będzie robił nasz chatbot - dodaje Joanna Trojak, CEO MindGenic AI

Elementem projektu jest Akademia MindGenic, oferująca darmowe kursy dla młodych osób,  które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. Kursanci pod okiem psychologów i pedagogów mają możliwość współtworzenia wspomnianego chatbota. Na zakończenie zajęć otrzymują certyfikat trenera botów / designera komunikacji AI. Najbliższa edycja Akademii startuje już 13 lutego i będzie trwać 2 tygodnie.

Pełny raport na temat samotności pokolenia Z zostanie zaprezentowany podczas otwartego dla wszystkich zainteresowanych webinaru, który odbędzie się 8 marca o godzinie 18 na Facebooku MindGenicAI. 

 

Badanie metodą anonimowej ankiety internetowej zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 na grupie 1171 osób w wieku od 12 do 24 lat.

 

*https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
Technologie Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
2025-04-17 | 07:00

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Branża elektrotechniczna dynamicznie się rozwija, dostosowując do rosnących wymagań użytkowników oraz wyzwań związanych z efektywnością energetyczną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu

Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.

Firma

Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać

W Polsce co roku na rynek trafia między 280 tys. a 350 tys. ton opon. Tylko część z nich po zużyciu idzie do przetworzenia, choć krajowe zakłady recyklingu mogłyby zagospodarować całość. Coraz popularniejszy jest recykling materiałowy oraz chemiczny. W procesie pirolizy powstają wartościowe produkty, takie jak sadza techniczna, olej popirolityczny czy stal, które mogą zastąpić surowce pierwotne przy produkcji nowych opon.

Konsument

Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.