Komunikaty PR

Pokolenie Z jest samotne i nie ma z kim rozmawiać o swoich problemach

2023-03-09  |  13:05

Aż 60 proc. młodych Polaków często czuje się samotnie, a 17 proc. nie ma nikogo, z kim mogliby podzielić się swoimi problemami, wynika z badania przeprowadzonego w ramach projektu społecznego MindGenic AI. Większość tylko czasami ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Najczęściej wskazywaną przez nich samych przyczyną tego stanu są Internet oraz media społecznościowe. We współpracy z polską młodzieżą powstaje bot, który udzieli im wsparcia i pomoże nabrać odwagi do wyjścia z cyfrowego świata.  

 

We współpracy z polską młodzieżą powstaje bot, który udzieli im wsparcia i pomoże nabrać odwagi do wyjścia z cyfrowego świata.

 

Zaledwie 3 proc. młodych Polaków pomiędzy 12. a 24. rokiem życia nigdy nie czuje się samotnie, a ponad 60 proc. deklaruje, że samotność doskwiera im często, jak wynika z pierwszego w Polsce badania samotności pokolenia Z (osób urodzonych po 1995 r.), przeprowadzonego przez twórców projektu MindGenic AI, polskiej aplikacji wspierającej młodych ludzi w radzeniu sobie z ich problemami przy pomocy sztucznej inteligencji.

 

Jako przyczynę swojej samotności sami młodzi ludzie najczęściej wskazują social media, które coraz częściej zastępują realne kontakty, a prezentowane w nich wyidealizowane treści wpędzają ich w kompleksy i poczucie niższości. Na drugim miejscu wskazują brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia. Niemal 14 proc. nie wie, co jest przyczyną ich samotności.

 

Social media same w sobie nie są winne, winny jest model ich użytkowania i konieczność przyjmowania przez młodych ludzi póz, świadomość bycia nieustannie ocenianym. Internet powstał po to, by łączyć ludzi, ułatwiać im komunikację. To problem dużo bardziej złożony, w którym niewątpliwie dużą rolę odgrywa również pandemia i to, że my, dorośli, zapomnieliśmy podczas niej o młodzieży - mówi  Paweł Walecki, dyrektor Programu „Równać Szanse" z Fundacji Civis Polonus - Brak jasnych komunikatów, przedłużająca się nauka zdalna, zamknięcie w domach - założyliśmy, że to nie jest dla nich problem, że mają Internet i powinni sobie poradzić. Poczucie osamotnienia młodych ludzi to więc w dużym stopniu nasza wina, wina dorosłych. To zresztą widać w wynikach badania - social media jako przyczynę samotności wskazują głównie młodsze nastolatki, starsi natomiast najczęściej mówią o kwestiach związanych z relacjami. 

 

Najbardziej samotni są młodzi dorośli z małych miast

Najtrudniejsza jest sytuacja młodych ludzi z miast do 200 tys. mieszkańców - aż 80 proc. często czuje się samotnie, niemal 60 proc. towarzyszy poczucie wykluczenia. Aż ¾ z nich uważa, że nie otrzymują również potrzebnego wsparcia w szkołach i na uczelniach. Analizując dane pod kątem korelacji wieku i miejsca zamieszkania można zauważyć, że najbardziej samotni są młodzi dorośli w wieku 21-22 lat z miast do 50 tys. mieszkańców - problem dotyczy 82,5 proc. z nich.

 

Samotność nieco częściej dotyka dziewcząt - często lub bardzo często odczuwa ją 63,5 proc. z nich, natomiast w przypadku chłopców jest to 54,6 proc. Spośród wszystkich grup wiekowych najbardziej samotne są 13- i 14-latki (69 proc. dziewcząt i 65 proc. chłopców), a wśród starszej młodzieży i młodych dorosłych - kobiety w wieku powyżej 21 lat (69,4 proc.) oraz 17- i 18-letnie chłopcy (64,8 proc.).

 

Aż 56 proc. badanych młodych ludzi nie ma z kim dzielić swoich pasji i zainteresowań, ¾ rzadko lub tylko czasami ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Samotne Zetki nie mają też gdzie szukać wsparcia - 17 proc. deklaruje, że nie ma żadnej osoby, z którą mogłoby podzielić się swoimi problemami, 30 proc. jest w stanie wskazać tylko jedną taką osobę.

 

Technologia - przyczyna i rozwiązanie problemu?

Mimo że technologia jest istotną przyczyną problemów pokolenia Z, może też stanowić pomoc w walce z nimi. W ramach projektu MindGenic AI trwają prace nad wyposażonym w sztuczną inteligencję chatbotem, który wesprze młodych ludzi zmagających się z samotnością, nudą i niskim poczuciem akceptacji. Pierwsza wersja chatbota będzie gotowa w drugim kwartale tego roku. Użytkownicy będą mogli z nim porozmawiać, ale też skorzystać z jego pomocy w poszukiwaniu rówieśników o podobnych zainteresowaniach. Bot będzie też udzielał rad związanych z bezpiecznym funkcjonowaniem w sieci i zachęcał do aktywności pozacyfrowych.

 

Ta technologia nie zastąpi kontaktu z ludźmi, ma natomiast być wsparciem dostępnym 24 godziny na dobę, posiadającym mechanizmy, które w razie potrzeby przekierują młodego człowieka do odpowiedniej instytucji czy do grupy rówieśników - tłumaczy Wojciech Majeran, współtwórca MindGenic AI Ma również wyposażyć go w pewne kompetencje, jak umiejętność krytycznego myślenia, kreatywność oraz odwagę do wyjścia poza cyfrowy świat.

 

Elementem projektu jest Akademia MindGenic, oferująca darmowe kursy dla młodych osób, które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. Kursanci pod okiem psychologów i pedagogów mają możliwość współtworzenia wspomnianego bota. Na zakończenie zajęć otrzymują certyfikat trenera botów / designera komunikacji AI. Najbliższa edycja Akademii startuje pod koniec marca i będzie trwać 2 tygodnie.

 

Z pełną treścią pierwszego w Polsce raportu na temat samotności pokolenia Z można zapoznać się tutaj.

 

Badanie metodą anonimowej ankiety internetowej zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 na grupie 1171 osób w wieku od 12 do 24 lat.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Wiosenna promocja ZTE – smartfony od 249 zł Biuro prasowe
2024-04-23 | 12:00

Wiosenna promocja ZTE – smartfony od 249 zł

Smartfony ZTE Blade to seria przystępnych cenowo telefonów zbalansowanych pod kątem stosunku ceny do jakości. Charakteryzują się one estetycznym i niebanalnym designem oraz odpowiednio
Technologie SAS rozszerza ofertę godnej zaufania sztucznej inteligencji o karty modeli AI
2024-04-19 | 13:00

SAS rozszerza ofertę godnej zaufania sztucznej inteligencji o karty modeli AI

SAS, lider technologii z obszaru danych i sztucznej inteligencji, wprowadza na rynek nowe produkty i usługi, które usprawnią zarządzanie AI i umożliwią budowanie wiarygodnych i
Technologie Universal Robots wprowadza płynną integrację ze sterownikami PLC Siemens
2024-04-19 | 11:00

Universal Robots wprowadza płynną integrację ze sterownikami PLC Siemens

Universal Robots (UR), wiodąca na świecie firma produkująca roboty współpracujące (coboty), zintegrowała interfejs SRCI (ang. Standard Robot Command Interface,  standardowy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.