Paliwo alkilatowe - co to takiego?
Benzyny alkilatowe pojawiły się w Skandynawii ponad 30 lat temu. Od tego czasu m.in. w Europie Zachodniej wprowadzono wręcz nakaz stosowania takiego paliwa, szczególnie w parkach miejskich czy innych miejscach użyteczności publicznej. Paliwa alkilatowe dostępne są tam w supermarketach, sklepach ogrodniczych czy na stacjach benzynowych. To zupełne przeciwieństwo tego, co widzimy dziś na polskich stacjach benzynowych, gdzie wciąż popularne jest tankowanie tradycyjnej benzyny do kanistra.
W porównaniu do tradycyjnej benzyny, jest o ponad 90 proc. czystsza, ponieważ produkowana jest z zupełnie innych komponentów. Oznacza to, że jest niemal pozbawiona niebezpiecznych związków, przede wszystkim rakotwórczego benzenu oraz olefin i związków tlenowych (alkoholi, eterów). Zawiera wyłącznie stabilne chemicznie węglowodory parafinowe i izoparafinowe. Produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania. To wszystko w efekcie końcowym powoduje zmniejszenie emisji smogu do atmosfery.
Ekologiczne koszenie traw
Spalanie tradycyjnej benzyny przyczynia się do wysokiej emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a w największych metropoliach kraju szkodzi to nawet bardziej niż stare piece niewymienione jeszcze na nowoczesne i bardziej ekologiczne modele. Wiadomo już, że ograniczenia w koszeniu traw podczas upałów mają zbawienny wpływ na zmniejszenie ilości tzw. wysp ciepła oraz stanowią azyl dla owadów, w tym zagrożonych pszczół. Z negatywnymi skutkami walczą m.in. największe miasta w Ameryce (np. Nowy Jork), a także część miast europejskich. Co ciekawe, kosiarki spalinowe w ciągu godziny pracy emitują tyle spalin, co 11 samochodów. Z badań amerykańskich naukowców wynika, że silniki dwusuwowe, w które wyposażone są kosy spalinowe, podczas godzinnej pracy wydzielają do atmosfery tyle węglowodorów aromatycznych, co samochód osobowy przejeżdżający trasę o długości 150 km. Silniki te nie posiadają katalizatorów, co sprawia, że emitują wysoki poziom tlenku węgla, lotnych związków organicznych i tlenków azotu, wytwarzając nawet do 5 proc. notowanego w USA zanieczyszczenia powietrza. Wykazano, że spalinowy sprzęt ogrodniczy (z którego ok. 40% to kosiarki do trawy) odpowiada za emisję ponad 26 mln ton zanieczyszczeń.
Paliwo alkilatowe to nie tylko inwestycja w zdrowie. Używanie go to jedno z tych działań, jakie może podejmować każdy z nas by zmniejszyć swój ślad węglowy. To produkt przyszłości, który może zmienić także i Polskę. Szanse na to wydają się duże, bo jak wskazują badania, coraz więcej użytkowników zwraca uwagę na swój wpływ na środowisko. Pod tym kątem ten rodzaj paliwa pozostaje bezkonkurencyjny - zaznacza Kamil Skorupski, Prezes Warter Fuels.
Zielone płuca miast
Co prawda wydawane przez Urzędy komunikaty dotyczące reżimów koszenia miały zbawienny wpływ na jakość powietrza w niektórych miejscach, ale ten sam problem dotyczy także wycinek prowadzonych w lasach. Dla przykładu, w Niemczech firmy leśne podczas prowadzenia prac mogą korzystać jedynie z certyfikowanych ekologicznych paliw i olejów smarnych. Kontrolowane jest to przez nadleśnictwa, a jeśli ktoś zostanie przyłapany na używaniu zwykłej benzyny lub oleju trującego środowisko - traci certyfikat i otrzymuje wysoką karę finansową. A firma bez certyfikatu nie może przystępować do przetargów na roboty leśne w nadleśnictwach.
W trosce o zdrowie
Główną różnicą, którą należy podkreślać między paliwami tradycyjnymi i alkilatowymi jest benzen. Związek ten oficjalnie uznawany jest za rakotwórczy dla ludzi zarówno przez większość państw europejskich, jak i USA. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej 0,01%v/v – w stosunku do średniej zawartości benzenu wynoszącej ok. 0,90% v/v (wymóg normowy to < 1%) w tradycyjnej benzynie samochodowej. Redukuje także ona emisję smogu do atmosfery o ponad 40 proc., a emisję dwutlenku węgla i wszystkich szkodliwych substancji o ponad 90 proc. w porównaniu do benzyny tradycyjnej.

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów

Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Prawo
UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.