Nanotechnologia w produkcji żywności
Świadomość konsumentów w związku z decyzjami zakupowymi jest coraz większa. Decydują się oni na produkty wysokiej jakości, trwałe, ale zarazem stronią od zbędnych polepszaczy smaku czy konserwantów. Przed producentami żywności stoi zatem spore wyzwanie, aby dostarczyć produkty spełniające oczekiwania kupujących. Czy nanotechnologia może im w tym pomóc?
Nanotechnologia – czym właściwie jest?
Nanotechnologia to nauka, która zajmuje się tworzeniem struktur o rozmiarach nanometrycznych, czyli struktur na poziomie atomów oraz cząsteczek. Jej historia sięga lat 50. ubiegłego wieku. Jednak jako osobna dziedzina została wyodrębniona dopiero w latach 80. Nanotechnologia odgrywa bardzo ważną rolę w różnych dziedzinach, między innymi w medycynie, transporcie, elektronice, produkcji materiałów i przemyśle spożywczym.
Nanotechnologia w produkcji żywności
Rozwiązania z zakresu nanotechnologii mają wielki potencjał, aby zrewolucjonizować wiele gałęzi przemysłu, a produkcja żywności jest jednym z nich. Sprawdzą się właściwie na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Nanocząsteczki można wykorzystać m.in. do:
- ochrony antybakteryjnej
Nanocząsteczki penetrują błony komórkowe, dzięki czemu mogą mieć właściwości antybakteryjne. Przykładem takiej nanocząsteczki jest nanosrebro, które zabija bakterie. Najczęściej stosowane jest w przemyśle spożywczym do czyszczenia powierzchni, które mają kontakt z żywnością.
- zwiększenia możliwości przepływowych suchych proszków
Produkty sproszkowane nie zawsze są całkowicie wysuszone i sypkie, w związku z tym mają tendencję do zbrylania i osadzania się w maszynach przetwórczych czy silosach na różnych etapach łańcucha dostaw. Pozbyć się tych osadów można w tradycyjny, mechaniczny sposób, jednak istnieje inne rozwiązanie, aby zapobiec takiemu zjawisku. Tym rozwiązaniem jest zastosowanie nanocząsteczek krzemu oraz dwutlenku tytanu, które zapobiegają sklejaniu się proszków.
- Produkcji opakowań do żywności
Nanotechnologia pozwala na wytworzenie opakowań, które są przyjazne dla środowiska, a do tego mogą wydłużyć trwałość żywności, dzięki dużo bardziej skutecznej ochronie przed drobnoustrojami. Dodatkowo nanoopakowania mogą być inteligentne, tj. zawierać nanoczujniki. Dzięki nim pudełko może sygnalizować, np. zmianą koloru, że produkt jest już popsuty i nie nadaje się do spożycia.
To nie wszystkie możliwości zastosowania nanotechnologii w produkcji żywności. Za pomocą doboru odpowiednich nanocząsteczek można też poprawić smak żywności, zwiększyć jej trwałość, a także monitorować warunki, w jakich jest ona przechowywana czy produkowana.
Alternatywne sposoby monitoringu parametrów
Wykorzystanie nanotechnologii do monitoringu parametrów, takich jak temperatura czy wilgotność jest rozwiązaniem, które dopiero jest na drodze rozwoju. Wielu przedsiębiorców decyduje się z tego powodu na alternatywne rozwiązania.
- Jednym z takich rozwiązań jest technologia oparta na monitoringu danych za pomocą NFC. Może być ona wykorzystana na różnych etapach łańcucha dostaw. Możliwość natychmiastowego reagowania na wahania temperatury jest kluczowa przy produkcji żywności, dla zachowania jej najwyższej jakości i świeżości. Rejestratory zbierają dane co określony przedział czasowy, a w wypadku znacznych odchyleń parametrów informują o tym operatora, za pomocą kompatybilnej aplikacji. – mówi Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury.
Nanotechnologia w przemyśle spożywczym nie bez przyczyny wzbudza zainteresowanie zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. Jedno jest pewne – ma ona na pewno wiele do zaoferowania tej dziedzinie, dlatego warto rozwijać wiedzę w tym zakresie i szukać dopasowanych dla przedsiębiorstwa rozwiązań. Okazją na zapoznanie się ze wspomnianymi technologiami są zbliżające się targi technologiczne SIDO Lyon (14-15 września) oraz IoT Tech Expo Euro Amsterdam (20-21 września).

5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Handel
Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.