Nanotechnologia w produkcji żywności
Świadomość konsumentów w związku z decyzjami zakupowymi jest coraz większa. Decydują się oni na produkty wysokiej jakości, trwałe, ale zarazem stronią od zbędnych polepszaczy smaku czy konserwantów. Przed producentami żywności stoi zatem spore wyzwanie, aby dostarczyć produkty spełniające oczekiwania kupujących. Czy nanotechnologia może im w tym pomóc?
Nanotechnologia – czym właściwie jest?
Nanotechnologia to nauka, która zajmuje się tworzeniem struktur o rozmiarach nanometrycznych, czyli struktur na poziomie atomów oraz cząsteczek. Jej historia sięga lat 50. ubiegłego wieku. Jednak jako osobna dziedzina została wyodrębniona dopiero w latach 80. Nanotechnologia odgrywa bardzo ważną rolę w różnych dziedzinach, między innymi w medycynie, transporcie, elektronice, produkcji materiałów i przemyśle spożywczym.
Nanotechnologia w produkcji żywności
Rozwiązania z zakresu nanotechnologii mają wielki potencjał, aby zrewolucjonizować wiele gałęzi przemysłu, a produkcja żywności jest jednym z nich. Sprawdzą się właściwie na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Nanocząsteczki można wykorzystać m.in. do:
- ochrony antybakteryjnej
Nanocząsteczki penetrują błony komórkowe, dzięki czemu mogą mieć właściwości antybakteryjne. Przykładem takiej nanocząsteczki jest nanosrebro, które zabija bakterie. Najczęściej stosowane jest w przemyśle spożywczym do czyszczenia powierzchni, które mają kontakt z żywnością.
- zwiększenia możliwości przepływowych suchych proszków
Produkty sproszkowane nie zawsze są całkowicie wysuszone i sypkie, w związku z tym mają tendencję do zbrylania i osadzania się w maszynach przetwórczych czy silosach na różnych etapach łańcucha dostaw. Pozbyć się tych osadów można w tradycyjny, mechaniczny sposób, jednak istnieje inne rozwiązanie, aby zapobiec takiemu zjawisku. Tym rozwiązaniem jest zastosowanie nanocząsteczek krzemu oraz dwutlenku tytanu, które zapobiegają sklejaniu się proszków.
- Produkcji opakowań do żywności
Nanotechnologia pozwala na wytworzenie opakowań, które są przyjazne dla środowiska, a do tego mogą wydłużyć trwałość żywności, dzięki dużo bardziej skutecznej ochronie przed drobnoustrojami. Dodatkowo nanoopakowania mogą być inteligentne, tj. zawierać nanoczujniki. Dzięki nim pudełko może sygnalizować, np. zmianą koloru, że produkt jest już popsuty i nie nadaje się do spożycia.
To nie wszystkie możliwości zastosowania nanotechnologii w produkcji żywności. Za pomocą doboru odpowiednich nanocząsteczek można też poprawić smak żywności, zwiększyć jej trwałość, a także monitorować warunki, w jakich jest ona przechowywana czy produkowana.
Alternatywne sposoby monitoringu parametrów
Wykorzystanie nanotechnologii do monitoringu parametrów, takich jak temperatura czy wilgotność jest rozwiązaniem, które dopiero jest na drodze rozwoju. Wielu przedsiębiorców decyduje się z tego powodu na alternatywne rozwiązania.
- Jednym z takich rozwiązań jest technologia oparta na monitoringu danych za pomocą NFC. Może być ona wykorzystana na różnych etapach łańcucha dostaw. Możliwość natychmiastowego reagowania na wahania temperatury jest kluczowa przy produkcji żywności, dla zachowania jej najwyższej jakości i świeżości. Rejestratory zbierają dane co określony przedział czasowy, a w wypadku znacznych odchyleń parametrów informują o tym operatora, za pomocą kompatybilnej aplikacji. – mówi Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury.
Nanotechnologia w przemyśle spożywczym nie bez przyczyny wzbudza zainteresowanie zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. Jedno jest pewne – ma ona na pewno wiele do zaoferowania tej dziedzinie, dlatego warto rozwijać wiedzę w tym zakresie i szukać dopasowanych dla przedsiębiorstwa rozwiązań. Okazją na zapoznanie się ze wspomnianymi technologiami są zbliżające się targi technologiczne SIDO Lyon (14-15 września) oraz IoT Tech Expo Euro Amsterdam (20-21 września).

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
Do 2030 roku z gospodarki o obiegu zamkniętym ma pochodzić co czwarty surowiec. Aby przyspieszyć ten proces, w Polsce potrzeba nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym – wskazywali eksperci w trakcie Polish Circular Forum. Obecny dokument nie spełnia już swojej roli i wymaga aktualizacji. Na braku jasnych przepisów i systemu wsparcia najbardziej cierpią przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. – Z naszych badań wynika, że tylko 3–3,5 proc. firm z sektora MŚP jest świadomych i przygotowanych do transformacji – ocenia Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
Prawo
Wspólna polityka rolna do deregulacji. Trwają prace nad uproszczeniami dla rolników

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po uproszczeniu wspólnej polityki rolnej. Zaproponowany w maju przez Komisję Europejską pakiet zmian zakłada redukcję części obowiązków administracyjnych, które dziś spoczywają na rolnikach ubiegających się o unijne wsparcie. Szczególnie dotyczy to płatności dla drobnych rolników. Jak podkreślają eksperci, wszelkie zmiany, które będą działać na rzecz konkurencyjności unijnego rolnictwa, są wskazane, ale przy uwzględnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
Ochrona środowiska
Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.