Na czym polega inteligentne parkowanie?
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią COVID-19. Jeszcze przed tym czasem długoterminowe i ambitne procesy cyfryzacyjne przeprowadzały głównie duże podmioty z branży IT. W Polsce do tej grupy dołączają dziś także małe i średnie firmy – ich właściciele zdają sobie sprawę, że nowe technologie dają możliwość optymalizacji biznesu w krótkim czasie i przy relatywnie niewielkich kosztach.
Niezależnie od tempa cyfryzacji otaczającej rzeczywistości, nowe rozwiązania technologiczne przyczyniają się do automatyzacji codziennych doświadczeń konsumenckich zarówno w przestrzeni internetowej – boty obsługujące klientów, wirtualne przymierzalnie ubrań lub obuwia, jak i w rzeczywistości offline – cyfrowe parkingi, bezobsługowe sklepy itd.
Cyfrowe parkingi jako nowy obszar rozwoju małych, średnich i dużych firm
Podmioty, które decydują się na cyfrową transformację, zyskują pozycję liderów na rynku. Relatywnie nowym obszarem do rozwoju automatyzacji codziennych doświadczeń w mieście jest tzw. inteligentne parkowanie. Na czym polega działanie cyfrowych parkingów? Odpowiednio zaprojektowane oprogramowanie i zainstalowany sprzęt na danym parkingu sprawia, że kierowca – wraz z użyciem aplikacji lub odpowiedniej strony internetowej – ma możliwość pozostawienia samochodu w bezpiecznym miejscu, bez stania w kolejkach po papierowy bilet i krążenia po mieście w poszukiwaniu wolnej przestrzeni postojowej.
Cyfrowe parkingi dają także możliwość korzystania z dobrodziejstw szybkich płatności mobilnych. Jednym z przykładów takiego rozwiązania jest aplikacja NaviPay oraz portal cyfrowyparking.pl. Inteligentne parkingi w sposób bezpieczny gromadzą dane w czasie rzeczywistym, by wspierać komfort kierowców i zarządców obiektu. Aplikacje wspierane przez sztuczną inteligencję umożliwiają kierowcom uzyskanie informacji o zajętości miejsc postojowych oraz prowadzą ich bezpośrednio do celu.
Skuteczność cyfrowego parkingu
Korzystanie z cyfrowych parkingów nie jest domeną jedynie dużych firm czy potężnych aglomeracji miejskich. Automatyzacja procesów parkingowych może być łatwo wdrożona na przykład na przestrzeni postojowej w centrum handlowym czy na parkingu administrowanym przez spółdzielnię mieszkaniową.
Proces cyfryzacji parkingu umożliwia maksymalne wykorzystanie zasobów przestrzeni postojowej poprzez udostępnianie użytkownikom aplikacji mobilnej i managera webowego, który zawiera informacje o dostępności i zajętości pobliskich parkingów w czasie rzeczywistym. Dodatkowe ułatwienie stanowią mobilne płatności. Wjazd i wyjazd z parkingu odbywa się w pełni bezdotykowo, dzięki technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych.
Dla wielu kierowców parkowanie jest bardzo stresującym doświadczeniem. Czas przeznaczony na znalezienie właściwego miejsca do pozostawienia pojazdu mogliby poświęcić na zupełnie inne czynności. Punktem wyjścia do realnego zwiększenia poczucia komfortu na wielu etapach jest synergia pomiędzy aplikacjami parkingowymi, integracją danych oraz inteligentnym zarządzaniem przestrzenią.
Marek Stawiński
CEO
NaviParking

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Firma
Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać

W Polsce co roku na rynek trafia między 280 tys. a 350 tys. ton opon. Tylko część z nich po zużyciu idzie do przetworzenia, choć krajowe zakłady recyklingu mogłyby zagospodarować całość. Coraz popularniejszy jest recykling materiałowy oraz chemiczny. W procesie pirolizy powstają wartościowe produkty, takie jak sadza techniczna, olej popirolityczny czy stal, które mogą zastąpić surowce pierwotne przy produkcji nowych opon.
Konsument
Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.