Ml(eko) w butelce – ekologiczny powrót do przeszłości?
Świadome zużywanie wody, obowiązkowe segregowanie odpadów, rezygnacja z toreb jednorazowych – te zmiany są niezbędne i kluczowe dla przyszłości naszej planety. Na rozwiązania z życia codziennego, które stosowały nasze prababcie i które mają zbawienny wpływ na zachowanie równowagi w naturze, zwróciła uwagę Karolina Nożewska, autorka ebooka pt. „2020 wskazówek jak żyć ekologicznie”
Wehikuł czasu
Dla młodego pokolenia stare, czarno-białe filmy stanowią jedno z podstawowych źródeł wiedzy o historii. To one rozwijają wyobraźnię i pozwalają spojrzeć na dawne czasy z innej, interesującej perspektywy. Na przykład, w komedii z lat 70-tych pt. „Nie lubię poniedziałku” codziennie rano pod drzwi domów roznoszone było świeże mleko w szklanych butelkach. Staromodna metoda jednocześnie oszczędzała miliony ton plastiku. Wydaje się prosta, więc dlaczego nie wcielimy jej w życie?
Dobry przykład
13 768 mln litrów mleka, które według statystyk GUS[1] zostały wyprodukowane w 2018 w Polsce, trafiły do etapu zapakowania. W sklepach nie widzimy go w szklanych butelkach, a w plastikowych pojemnikach lub kolorowych kartonach. Te nazwy opakowań brzmią pesymistycznie dla wszystkich zwolenników ekologicznych rozwiązań. Gdzie zdecydowano się na powrót do przeszłości? Gdzie rozgrywają się sceny rodem ze wspomnianego wcześniej kultowego filmu „Nie lubię poniedziałku”? Mleczarnie, które oferują usługę dostarczania mleka w szklanej butelce do domu, wróciły na dobre w Londynie. W pierwszym kwartale tego roku z tej możliwości zakupów skorzystało aż ponad 2,5 tysiąca osób.
Woda źródłem życia?
Ogromnych nakładów rozkładającego się prawie 400 lat plastiku wymagają przede wszystkim butelki z wodą. Zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania dorosły człowiek powinien wypijać dziennie nawet 3 litry płynów! Liczba ta oczywiście ulega zwiększeniu przy upałach i dużym wysiłku fizycznym. San Francisco było pierwszym miastem, gdzie plastikowe butelki zostały zastąpione szklanymi odpowiednikami. Czy inne metropolie pójdą w świat za miastem z zachodniego wybrzeża USA? Oby!
Więcej problemów
Oprócz plastikowych butelek zmorą naszego konsumpcyjnego stylu życia są jednorazowe torby. Używamy ich do codziennych zakupów, zapakowania mięsa, chleba czy nawet przetransportowania wszystkiego do domu. Niestety, wielu z nas wciąż zapomina, że reklamówki użyć można wielokrotnie i przy najbliższej okazji wyrzuca je do śmieci. W Nowej Zelandii wprowadzono całkowity zakaz używania plastikowych toreb.
– Według raportu ONZ "jednorazówki" zostały wycofane ze sprzedaży z ponad 40 krajów na świecie. W Polsce od 1 stycznia 2019 roku nie możemy korzystać z bezpłatnych reklamówek. Jednak mimo wprowadzenia niewielkiej opłaty, szacuje się, że Polak rocznie zużywa ich nadal aż ok. 500 sztuk. Jedna foliowa torebka powstaje kilka sekund, a rozkłada się setki lat. W procesie jej produkcji zużywa się mnóstwo ropy i emituje trujące tlenki węgla. Co więcej, co roku ok. milion zwierząt morskich ginie z powodu spożycia plastiku wyrzuconego do oceanu. Dlatego zastanówmy się, czy nie lepiej tym razem na zakupy wziąć wiklinowy koszyk lub materiałową torbę – opowiada Karolina Nożewska, autorka ebooka pt. „20 wskazówek jak żyć ekologicznie”.
Na szczęście przybywa coraz bardziej świadomych ludzi, którzy zaczynają zmieniać przyzwyczajenia i rezygnują z dotychczasowych rozwiązań na rzecz tych ekologicznych. Tym samym zmienia się sposób prowadzenia domu oraz codziennego życia. Kosze z wikliny zamiast reklamówek, worki jutowe czy mydło w kostce to nie przeszłość – to teraźniejszość. Podobno „potrzeba 21 dni codziennego treningu, aby w pełni zaadaptować u siebie nowy nawyk”. A w zmianie codziennych pomoże ebook autorstwa Karoliny Nożewskiej, który pobrać możemy pod linkiem https://niedalekodoeko.files.wordpress.com/2020/07/ebook-2.pdf.
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rolnictwo-lesnictwo/produkcja-zwierzeca-zwierzeta-gospodarskie/fizyczne-rozmiary-produkcji-zwierzecej-w-2018-roku,3,14.html

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Hydrodynamiczne generatory kawitacyjne: przełom w oczyszczaniu rurociągów

Kolorowe butelki są większym źródłem mikroplastiku, niż białe lub czarne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.