Trendy w cyfrowej opiece zdrowotnej w 2021 roku
Pandemia COVID-19, która rozpoczęła się niespełna rok temu, umieściła systemy opieki zdrowotnej na całym świecie pod ogromną presją. Na początku 2021 roku, przyjrzyjmy się, jak prawdopodobnie rozwinie się cyfrowa opieka zdrowotna w ciągu najbliższych miesięcy. Oto niektóre z najważniejszych trendów, których możemy się spodziewać.
Rozwój telemedycyny
Telemedycyna gwałtownie rozwinęła się podczas pandemii, aby umożliwić zdalną komunikację między pacjentem a lekarzem i ograniczyć kontakt w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się wysoce zakaźnej choroby. Praktyka ta pokazała, że konsultacje za pośrednictwem platformy telemedycznej są możliwe, skuteczne, a w wielu przypadkach nawet preferowane. W 2021 roku telemedycyna będzie się nadal rozwijać, a jej zakres będzie się zwiększać, pozwalając wielu pacjentom uniknąć niepotrzebnych wizyt lekarskich. Różne obszary telemedycyny również będą się rozwijały, w tym telepsychiatria, okulistyka, optometria i teledermatologia, by wymienić tylko kilka. Technologie związane z telemedycyną będą, stawać się bezpieczniejsze i bardziej akceptowane przez społeczeństwo.
Wirtualna poczekalnia
Innym ważnym trendem będzie prawdopodobnie rozwój wirtualnej poczekalni, na który wpłynęły zagrożenia związane z fizyczną obecnością w placówkach medycznych w czasie pandemii. Technologia umożliwi wirtualną poczekalnię, być może w postaci aplikacji na smartfony, dzięki której pacjenci będą mogli otrzymywać powiadomienia, kiedy będą mogli wejść do budynku. Nawet po zakończeniu pandemii technologia ta może pomóc lekarzom i personelowi w organizacji pracy, a także pozwolić ludziom uniknąć niepotrzebnego kontaktu. Wiele firm rozszerza obecnie funkcjonalność produktów o wirtualne poczekalnie.
Monitorowanie pacjentów w podeszłym wieku
Zdalne monitorowanie pacjentów będzie się rozwijać i ulepszać w 2021 r. Technologie te mogą śledzić stan starszych lub przewlekle chorych pacjentów w domu, umożliwiając pacjentom z grupy wysokiego ryzyka uniknięcie potencjalnie niebezpiecznych wizyt w gabinecie. Jeśli coś pójdzie nie tak, aplikacja może dać lekarzowi szybszy sposób interakcji z pacjentem. Lekarze nie będą codziennie monitorować pacjentów za pomocą technologii; technologia będzie monitorować pacjenta za pomocą urządzenia do noszenia z systemem alarmowym w celu ostrzegania pacjenta i innych wyznaczonych opiekunów.
Opieka nad osobami starszymi
W najbliższej przyszłości spodziewamy się znacznego rozwoju w obszarze opieki nad osobami starszymi. Ludność szybko się starzeje z powodu połączenia niskiej dzietności z rosnącą oczekiwaną długością życia. Według Światowej Organizacji Zdrowia liczba osób w wieku 60 lat i starszych w 2020 roku wyniesie 1 miliard, a do 2030 roku liczba osób w wieku powyżej 60 lat wzrośnie do 1,4 miliarda. Tak duża liczba osób starszych to wyższe koszty opieki medycznej. Wraz ze wzrostem populacji osób starszych i dodatkową presją COVID, musimy znaleźć lepsze sposoby opieki nad nimi. WHO opracowała cyfrowe narzędzie technologii medycznej (WHO ICOPE Handbook App), które pomaga pracownikom służby zdrowia poprawić opiekę nad starszymi. Ponieważ dzieci, opiekunowie i pracownicy socjalni opiekujący się osobami starszymi są kompetentni pod względem technologicznym, powinniśmy zobaczyć więcej narzędzi pomagających w zapewnianiu opieki. Różne aplikacje mogą pomóc w powiadamianiu o lekach i spotkaniach, podczas gdy chatboty i inne narzędzia cyfrowe mogą wspierać zdrowe starzenie się.
AI wspomoże decyzje
Firmy zajmujące się naukami przyrodniczymi wykorzystują sztuczną inteligencję do odkrywania i opracowywania nowych leków i szczepionek. W opiece zdrowotnej istnieje wiele możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji, szczególnie we wspomaganiu decyzji klinicznych, aby pomóc lekarzom w diagnozowaniu chorób. To prawdopodobnie jeden z największych obszarów, w którym w 2021 roku zobaczymy postęp AI.
- Nie będzie to sztuczna inteligencja jako taka, ale będzie to inteligencja rozszerzona. To nie komputer do diagnozy, ale rozwiązanie, dzięki któremu że zwiększyć zdolność lekarzy do diagnozowania pewnych schorzeń. W pewnym momencie, gdy sztuczna inteligencja staje się lepsza, możemy dojść do punktu, w którym lekarze bardziej zaufają sztucznej inteligencji niż własnej intuicji, ale to zajmie trochę czasu - powiedział Daniel Piekarz, SVP, Healthcare and Life Sciences w DataArt.
AI wskaże prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych chorób i objawów, ale ostatecznie pozostanie to decyzja lekarza.
Konsumeryzacja opieki zdrowotnej
W 2021 roku nastąpi zmiana w rozwoju technologii w opiece zdrowotnej. W przeszłości rozwój technologiczny był napędzany przez lekarzy, naukowców i firmy ubezpieczeniowe w celu zbierania potrzebnych im informacji. Teraz zaczynamy postrzegać podejście, w którym pacjent jest priorytetem i zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest doświadczenie pacjenta. Jak ułatwiamy ścieżkę pacjentowi? W jaki sposób możemy zapewnić pacjentowi dodatkową wartość, budując system? Należy odpowiedzieć na te pytania. Tak więc, począwszy od 2021 r., szczególny nacisk w opiece zdrowotnej będzie kładziony na doświadczenie pacjenta, a także na zwiększanie skuteczności medycyny. Przewidujemy zmianę w kierunku tego, co nazywamy konsumeryzacją opieki zdrowotnej. Dostawcy opieki zdrowotnej będą wykorzystywać technologię, aby świadczyć dodatkowe usługi i przyciągać więcej pacjentów, zapewniając im wartość dodaną.

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.