Transport szczepionek na koronawirusa – temperatura kluczowa dla bezpieczeństwa
- Transport głęboko mrożonych szczepionek na koronawirusa to dla logistyki jedno z najbardziej złożonych zadań w historii.
- Według IATA 25% transportowanych szczepionek po dotarciu na miejsce ulega degradacji z powodu nieprawidłowo przeprowadzonej wysyłki.
- Zapewnienie odpowiedniego poziomy temperatury podczas transportu szczepionek decyduje o ich jakości i bezpieczeństwie.
W najbliższych miesiącach w wielu krajach ma rozpocząć się akcja szczepień na koronawirusa, będąca kluczowym krokiem do zatrzymania pandemii. Szybkie i bezpieczne dostarczenie głęboko mrożonych szczepionek to jedno z największych logistycznych wyzwań oraz złożone zadanie wymagające globalnej mobilizacji. Branża logistyczna i transportowa muszą się do niego dobrze przygotować – operacja wymaga przystosowania magazynów, pozyskania specjalnych kontenerów oraz zorganizowania połączeń lotniczych, mając jednocześnie na uwadze specyficzne wymagania temperaturowe szczepionek. Transport tak wrażliwego i wartościowego towaru – zarówno międzykrajowy jak i wewnątrzkrajowy – musi być wpierany technologią na najwyższym poziomie oraz zostać dokładnie przemyślany, nie pozostawiając miejsca na błędy i wątpliwości.
Warunki transportu nowej szczepionki
Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) 25% transportowanych szczepionek po dotarciu na miejsce ulega degradacji z powodu nieprawidłowo przeprowadzonej wysyłki, a 30% niewykorzystywanych farmaceutyków jest wyrzucanych z powodu problemów logistycznych. Transport szczepionki na koronawirusa wiąże się z dodatkowymi trudnościami – nowa, głęboko mrożona szczepionka wymaga temperatury do -80°C. Ponadto wysyłka farmaceutyków jeszcze nigdy nie musiała zostać przeprowadzona na tak szeroką skalę, w tak krótkim czasie.
Producenci szczepionki informują o opracowaniu specjalnych transporterów, które będą w stanie zapewnić odpowiednie warunki przechowywania przy wykorzystaniu suchego lodu. Transporter utrzymać ma temperaturę przez 10 dni bez jego otwierania. Po otwarciu w punkcie szczepień będzie mógł spełnić funkcję czasowego przechowywania przez okres do 30 dni, przy konieczności uzupełniania suchego lodu co pięć dni. Producenci zaznaczają także, że po rozmrożeniu szczepionkę na koronawirusa można przechowywać do pięciu dni w lodówce w temp. 2-8°C – tak jak ma to miejsce w przypadku większości szczepionek.
Temperatura kluczowa dla bezpieczeństwa
Zapewnienie wymaganych warunków temperaturowych jest kluczowe dla zachowania jakości i bezpieczeństwa szczepionki. Ogromnym wyzwaniem jest zorganizowanie procesu dystrybucji w taki sposób, by warunki te pozostały nieprzerwane – w innym wypadku szczepionka może stracić swoje właściwości. Proces transportu wymaga zapewnienia rygorystycznej kontroli temperatury na każdym z etapów łańcucha dostaw.
– Możliwość natychmiastowego reagowania na zmiany temperatury jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu i przechowywania w tak wymagających warunkach, jakich potrzebują nowe szczepionki. Z pomocą przychodzi automatyzacja i technologie umożliwiające rejestrowanie temperatury o bardzo niskich wartościach w połączeniu z możliwością zdalnego odczytu danych w czasie rzeczywistym – mówi Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury dla logistyki.
Monitoring może pomóc w szybkiej weryfikacji jakości i stanu szczepionki, w odpowiednim czasie wykrywając wahania temperatury i umożliwiając podjęcie działań naprawczych. Stała kontrola warunków i szczegółowe dane na temat transportu są także sposobem na udowodnienie, że temperatura rzeczywiście była bezpieczna.

Suche włosy? Sprawdź, jak skutecznie nawilżyć je dzięki odpowiedniej pielęgnacji

Usług sprzątania i gospodarki odpadami a bezpieczeństwo podmiotów medycznych

Onkologiczne Centrum Kryzysowe udostępniło nową ścieżkę pacjenta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.