Sztuczna inteligencja Salesforce tworzy nowe białka - znacząca pomoc w leczeniu
Salesforce ProGen to model języka AI, który wyróżnia się największą dostępną bazą danych o białkach. Został on szerzej opisany w ostatnim wydaniu Nature Biotech, gdzie przedstawiono, jak sztuczna inteligencja może przyczynić się do rozwiązania potencjalnych problemów związanych z chorobami człowieka oraz środowiskiem. Artykuł opisuje również pierwszą znaną strukturę 3D sztucznego białka, które zostało zaprojektowane w pełni przez AI.
Salesforce ProGen w swoim działaniu kieruje się tą samą ideą, co wielojęzyczne chatboty, które niedawno weszły do powszechnego użytku. Salesforce ProGen umożliwia naukowcom i badaczom wykorzystanie sztucznej inteligencji, jako narzędzia do projektowania wysoce dostosowanych białek o pożądanych właściwościach. Zespół Salesforce AI Research wykorzystuje obecnie ProGen do identyfikacji potencjalnych metod leczenia zaburzeń neurologicznych i autoimmunologicznych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów oraz stwardnienie rozsiane.
Sztuczne białka tak dobre, jak naturalne, a nawet lepsze
Co ciekawe, korzystając z ProGen, naukowcy przetestowali laboratoryjnie sztucznie stworzone białka i porównali je z tymi naturalnymi pod kątem funkcji antybakteryjnej. Odbyło się to we współpracy z Tierra Biosciences i laboratorium profesora Jamesa Frasera na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco. Wyniki pokazały, że aż 73% sztucznie wygenerowanych białek ProGen było funkcjonalnych, natomiast odsetek funkcjonalnych białek naturalnych wyniósł 59%.
– ProGen stanowi przykład tego, jakie zastosowanie może mieć sztuczna inteligencja w naukach biologicznych i opiece zdrowotnej – mówi Nikhil Naik, dyrektor ds. badań, Salesforce. – Badania pokazują, jak przydatne mogą być modele językowe w projektowaniu nowatorskich białek, które można wykorzystać w rzeczywistych problemach – dodaje ekspert Salesforce.
Korzystając z modelu językowego ProGen firmy Salesforce, naukowcy i badacze mogą teraz wykorzystywać AI jako narzędzie do projektowania wysokiej jakości precyzyjnie dostosowanych białek o pożądanych właściwościach, takich jak np. zdolność do łączenia się z innymi cząsteczkami czy też możliwość funkcjonowania w wysokich temperaturach.
Współpraca ProGen z Salesforce Research zaowocowała także pierwszą znaną strukturą 3D sztucznego białka zaprojektowanego w pełni przez AI.
Jak to działa?
ProGen, to model językowy, który może generować sekwencje białek o przewidywalnej funkcji w dużych rodzinach białek, co przypomina tworzenie gramatycznie i semantycznie poprawnych zdań w języku naturalnym. Model został wytrenowany na 280 milionach sekwencji białek z ponad 19 000 rodzin i jest wzbogacony o znaczniki kontrolne określające ich właściwości. ProGen może być dalej dostrajany do sekwencji i znaczników kontrolnych, aby poprawić wydajność generowania białek z rodzin o wystarczającej liczbie próbek homologicznych.

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.