Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja Salesforce tworzy nowe białka - znacząca pomoc w leczeniu

2023-02-07  |  12:42
Biuro prasowe

Salesforce ProGen to model języka AI, który wyróżnia się największą dostępną bazą danych o białkach. Został on szerzej opisany w ostatnim wydaniu Nature Biotech, gdzie przedstawiono, jak sztuczna inteligencja może przyczynić się do rozwiązania potencjalnych problemów związanych z chorobami człowieka oraz środowiskiem. Artykuł opisuje również pierwszą znaną strukturę 3D sztucznego białka, które zostało zaprojektowane w pełni przez AI.

Salesforce ProGen w swoim działaniu kieruje się tą samą ideą, co wielojęzyczne chatboty, które niedawno weszły do powszechnego użytku. Salesforce ProGen umożliwia naukowcom i badaczom wykorzystanie sztucznej inteligencji, jako narzędzia do projektowania wysoce dostosowanych białek o pożądanych właściwościach. Zespół Salesforce AI Research wykorzystuje obecnie ProGen do identyfikacji potencjalnych metod leczenia zaburzeń neurologicznych i autoimmunologicznych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów oraz stwardnienie rozsiane.

Sztuczne białka tak dobre, jak naturalne, a nawet lepsze

Co ciekawe, korzystając z ProGen, naukowcy przetestowali laboratoryjnie sztucznie stworzone białka i porównali je z tymi naturalnymi pod kątem funkcji antybakteryjnej. Odbyło się to we współpracy z Tierra Biosciences i laboratorium profesora Jamesa Frasera na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco. Wyniki pokazały, że aż 73% sztucznie wygenerowanych białek ProGen było funkcjonalnych, natomiast odsetek funkcjonalnych białek naturalnych wyniósł 59%.

ProGen stanowi przykład tego, jakie zastosowanie może mieć sztuczna inteligencja w naukach biologicznych i opiece zdrowotnej – mówi Nikhil Naik, dyrektor ds. badań, Salesforce. – Badania pokazują, jak przydatne mogą być modele językowe w projektowaniu nowatorskich białek, które można wykorzystać w rzeczywistych problemach – dodaje ekspert Salesforce.

Korzystając z modelu językowego ProGen firmy Salesforce, naukowcy i badacze mogą teraz wykorzystywać AI jako narzędzie do projektowania wysokiej jakości precyzyjnie dostosowanych białek o pożądanych właściwościach, takich jak np. zdolność do łączenia się z innymi cząsteczkami czy też możliwość funkcjonowania w wysokich temperaturach.

Współpraca ProGen z Salesforce Research zaowocowała także pierwszą znaną strukturą 3D sztucznego białka zaprojektowanego w pełni przez AI.

Jak to działa?

ProGen, to model językowy, który może generować sekwencje białek o przewidywalnej funkcji w dużych rodzinach białek, co przypomina tworzenie gramatycznie i semantycznie poprawnych zdań w języku naturalnym. Model został wytrenowany na 280 milionach sekwencji białek z ponad 19 000 rodzin i jest wzbogacony o znaczniki kontrolne określające ich właściwości. ProGen może być dalej dostrajany do sekwencji i znaczników kontrolnych, aby poprawić wydajność generowania białek z rodzin o wystarczającej liczbie próbek homologicznych. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Medycyna Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski Biuro prasowe
2025-06-24 | 09:30

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Ta strategiczna współpraca wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania - z zakresu probioterapii do pielęgnacji skóry ze skłonnością do trądziku - z planami dalszej
Medycyna Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”
2025-06-16 | 03:00

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Nowy raport agencji doradczej PRCN pokazuje, że Polacy są bardzo ostrożni w kwestii udostępniania danych zdrowotnych na potrzeby rozwoju sektora ochrony zdrowia i nauk
Medycyna Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra
2025-06-05 | 11:05

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Co to jest szyna CPM? Szyna CPM (ang. Continuous Passive Motion – ciągły ruch bierny) to innowacyjne urządzenie medyczne wykorzystywane w rehabilitacji pourazowej

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Polityka

Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.