Roboty w ochronie zdrowia – jak mogą wesprzeć pracę medyków?

Polski system ochrony zdrowia od dłuższego czasu mierzy się z poważnymi problemami, które utrudniają jego skuteczne funkcjonowanie. W rozwiązaniu części z nich mogą pomóc nowe technologie, a konkretnie roboty cyfrowe. To właśnie dzięki nim personel medyczny może zaoszczędzić bezcenny czas i skupić się na pomaganiu pacjentom. Robotyzacja procesów coraz śmielej wkracza do polskich placówek medycznych. Jak realnie może ona wesprzeć medyków?
Brak wykwalifikowanej kadry, przepracowanie pracowników, niedobory sprzętowe – to tylko niektóre z problemów nękających ochronę zdrowia od kilku lat. Panująca pandemia pogłębiła kryzys oraz obnażyła słabości administracyjne i komunikacyjne całego systemu. Właśnie w tej kwestii medykom mogą pomóc roboty cyfrowe.
Robotyzacja coraz bliżej
W Polsce coraz bardziej widoczne jest zapotrzebowanie na technologię RPA (Robotic Process Automation) w służbie zdrowia. Dostrzega to również Ministerstwo Zdrowia, które niedawno wpisało jedno z polskich narzędzi klasy RPA do rejestru innowacji i rekomenduje jego wykorzystanie.
- Nasze spotkanie z Zespołem ds. Innowacji Ministerstwa Zdrowia potwierdziło, jak bardzo roboty cyfrowe są potrzebne medykom. To jednak nie pierwsza nasza współpraca z tą branżą. Narzędzie Wizlink udostępniliśmy już między innymi firmie TDZ Technika dla Zdrowia, która zajmuje się obsługą techniczną i medyczną jednostek ochrony zdrowia – mówi Michał Wawiórko, Prezes First Byte, właściciela Wizlink. Dodaje: Rynek zdrowia potrzebuje mocnego wsparcia – jestem przekonany, że takim wsparciem są właśnie roboty.
Rozwój technologii i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań aktualnych problemów wiąże się również z potrzebą edukacji. Przykładem takiego działania jest przedsięwzięcie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, który chce szkolić przyszłych medyków również w kompetencjach cyfrowych.
- Pracodawcy, którzy wzięli udział w naszych badaniach, jako jedną z kompetencji przyszłości wskazywali zaawansowane umiejętności cyfrowe, a dyrektor sieci szpitali wskazała, że znajomość działania algorytmów jest wręcz kluczowa dla części personelu medycznego. W kontekście tych wyzwań temat robotyzacji staje się wręcz koniecznym rozwiązaniem. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić do naszych zajęć narzędzie RPA – mówi Jakub Borowczyk, Starszy specjalista ds. współpracy z pracodawcami UM w Łodzi.
W czym roboty mogą wesprzeć medyków?
Nie istnieje technologia, która mogłaby zastąpić pracę lekarzy i pozostałych pracowników medycznych. Można natomiast zautomatyzować wiele procesów i w efekcie – zaoszczędzić bezcenny czas. Chodzi tu przede wszystkim o procesy administracyjne i komunikacyjne.
Co to dokładnie oznacza? Przede wszystkim powierzenie robotom wszelkich czynności biurowych dotyczących pracy z danymi, czyli na przykład przekazywanie danych pomiędzy systemami, zarówno obecnymi w podmiocie medycznym, jak również systemami centralnymi – w tym rejestrami państwowymi. Mogą być to także procesy rutynowe, takie jak obsługa wypełnionych formularzy, nadzorowanie dystrybucji leków na oddziałach, czy „pilnowanie” terminarza – powiadamianie o wizytach pacjentów, przypominanie lekarzom o z terminach.
Bardzo ważną zaletą technologii RPA, która może mieć fundamentalne znaczenie dla usprawnienia pracy w systemie ochrony zdrowia, jest możliwość przekazywania danych pomiędzy różnymi systemami w sposób szybszy, tańszy, a w konsekwencji bardziej efektywny. Dotyczy to bardzo szerokiego zbioru danych, od wyników badań pacjenta, zaleceń lekarskich, danych o materiałach i zażywanych lekach, po dane demograficzne. Wykorzystanie tej podstawowej funkcjonalności RPA usprawnia przepływ informacji, pozwala szybciej wdrażać rozwiązania oraz dostarcza więcej danych do analizy.
Pomysłów na wykorzystanie robotów nie brakuje – nad jednym z nich pracowali opolscy studenci.
W ubiegłym roku jeden ze studentów Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu obronił pracę dyplomową dotyczącą zastosowania robotów. Projekt badawczy dotyczył narzędzia, które pomoże oszczędzić czas ratownikom pracującym na SOR w czasie pandemii Covid-19. Zaprojektowany przez niego robot pozwolił na znaczne skrócenie czasu pracy: nie tylko sprawdzał w systemie wyniki wymazów w kierunku SARS-COV-2, ale również mógł przekazywać te informacje mailowo lub SMS-em.
- Ten przykład, jak myślę, jest najlepszym argumentem za skutecznością edukacji w zakresie automatyzacji – opowiada Michał Wawiórko.
Automatyzacja prostsza niż się wydaje
Procesów, w których robot może wesprzeć człowieka jest wiele, a zaoszczędzony w ten sposób czas, można wykorzystać na te zadania, które wymagają doświadczenia i niezastąpionych kwalifikacji personelu. Co ważne – wdrożenie narzędzia RPA nie musi wiązać się ani z dużymi kosztami, ani z długim czasem implementacji. Stworzenie i obsługa takiego robota nie wymaga umiejętności programistycznych, wystarczy krótkie szkolenie.
Warto śledzić rozwój technologii w branży medycznej. W efekcie skorzystają na nim przede wszystkim pacjenci, poprzez zwiększoną jakość otrzymywanych usług oraz szybkość ich realizacji.

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.