Polska spółka technologiczna opracowuje innowacyjny projekt wymazówki

Marek Lorent-Kamiński
Sygnis SA
Żwirki i Wigury 101
02-089 Warszawa
kontakt|sygnis.pl| |kontakt|sygnis.pl
22 668 47 57
https://sygnis.pl/
W niecałe dwa miesiące Sygnis SA, polska firma zajmująca się nowymi technologiami, stworzyła inspirowany naturą projekt, który miał na celu redefinicję jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli pandemii – wymazówki. Dzięki całkowicie nowemu dizajnowi i sposobowi wytwarzania, uzyskano szybszy i tańszy sposób produkcji, a sama pałeczka wymazowa zbiera więcej materiału do badania, niż jej rynkowe odpowiedniki. Tak powstały wymazówki CRN_01 „Koliber”, nagrodzone drugim miejscem na prestiżowym, międzynarodowym konkursie wzorniczym MakeMe.
Cały świat czerpał wiedzę o rozwoju pandemii z masowo wykonywanych testów na COVID-19. W samej Polsce do marca 2022 roku przeprowadzono ich ponad 34,4 miliona. Pałeczki wymazowe były zatem artykułem pierwszej potrzeby, a uproszczenie ich produkcji – realną szansą na wsparcie służby zdrowia. W 2020 roku firma Sygnis SA, obserwując przerwane łańcuchy dostaw i braki w zaopatrzeniu, zdecydowała się stworzyć swoją propozycję pałeczki wymazowej.
Dostępne na rynku wymazówki produkowane są dwuetapowo: wtryskiwane, a następnie flokowane. Dla uzyskania odpowiednich parametrów wymazu potrzebne są konkretne rodzaje floków, a zatem również odpowiednie urządzenia do ich nanoszenia. Projekt CRN_01 charakteryzuje się natomiast szybszym i tańszym, jednoetapowym procesem produkcji – formowaniem wtryskowym.
Kształt wymazówki został zainspirowany językiem kolibra, przystosowanym do pobierania nektaru z wąskich kielichów kwiatów. Zaprojektowane rowkowania i zagłębienia pozwalają na nagarnianie i gromadzenie dużej ilości materiału wymazowego, zapewniając tym samym skuteczność testowania. Co więcej, z uwagi na brak floków, wymazówki CRN_01 “oddają” w teście laboratoryjnym więcej próbki niż ich rynkowe odpowiedniki.
Wymazówka CRN_01 „Koliber” przeszła konsultacje z diagnostami oraz doczekała się realizacji pierwszej formy wtryskowej i pierwszej serii produkcyjnej. Jak mówi autor projektu, Chief Design Officer w Sygnis SA, Maciej Głowacki: - Lata doświadczenia z projektami badawczo-rozwojowymi, zaawansowanym drukiem 3D oraz realizacjami na formy wtryskowe pozwoliły mi stworzyć projekt w duchu “rapid prototyping”. Od pomysłu do realizacji pierwszej serii wtrysków minęły niecałe dwa miesiące, z czego ponad tydzień zajął proces misternego elektrodrążenia czterogniazdowej formy.
Projekt wymazówki zdobył II miejsce na prestiżowym, międzynarodowym konkursie wzorniczym MakeMe. Tak o projekcie wypowiedział się wręczający nagrodę, dr Tomasz Rygalik:
- Pandemia w znaczącym stopniu przyczyniła się także do pogłębienia kryzysu klimatycznego. Mnóstwo jednorazowych higienicznych i medycznych sprzętów oraz artykułów trafiło na wysypiska. Projekt wymazówki w sposób bezpośredni adresuje ten problem. Te dostępne na rynku standardowo produkowane są dwuetapowo i wykonane są z dwóch grup materiałowych, nierozerwalnie ze sobą połączonych. A tu, z inspiracji naturą powstał przedmiot, składający się z jednej części, o uproszczonym jednoetapowym procesie produkcyjnym – szybszym i tańszym, który niesie tą samą bardzo ważną diagnostyczną funkcję (…).
O projekcie wymazówki CRN_01 „Koliber” pisały już ELLE Magazine, Label Magazine i Łódź Design Festival.
***
O Spółce:
Sygnis S.A. to spółka deeptech prowadząca projekty badawczo-rozwojowe w zakresie technologii hardware’owych. Wywodząca się z dziedziny druku 3D, Grupa Sygnis obecnie pracuje nad kilkudziesięcioma projektami, rozwiązując problemy w obszarach nowych technologii przyrostowych, biotechnologii, energetyki i nanotechnologii. Trzonem firmy są interdyscyplinarne zespoły specjalistów i naukowców, a także silny dział sprzedaży dystrybuujący rozwiązania partnerów biznesowych spółki. Sygnis SA jest notowana na rynku NewConnect od grudnia 2021 roku.

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.