Polska spółka technologiczna opracowuje innowacyjny projekt wymazówki

Marek Lorent-Kamiński
Sygnis SA
Żwirki i Wigury 101
02-089 Warszawa
kontakt|sygnis.pl| |kontakt|sygnis.pl
22 668 47 57
https://sygnis.pl/
W niecałe dwa miesiące Sygnis SA, polska firma zajmująca się nowymi technologiami, stworzyła inspirowany naturą projekt, który miał na celu redefinicję jednego z najbardziej rozpoznawalnych symboli pandemii – wymazówki. Dzięki całkowicie nowemu dizajnowi i sposobowi wytwarzania, uzyskano szybszy i tańszy sposób produkcji, a sama pałeczka wymazowa zbiera więcej materiału do badania, niż jej rynkowe odpowiedniki. Tak powstały wymazówki CRN_01 „Koliber”, nagrodzone drugim miejscem na prestiżowym, międzynarodowym konkursie wzorniczym MakeMe.
Cały świat czerpał wiedzę o rozwoju pandemii z masowo wykonywanych testów na COVID-19. W samej Polsce do marca 2022 roku przeprowadzono ich ponad 34,4 miliona. Pałeczki wymazowe były zatem artykułem pierwszej potrzeby, a uproszczenie ich produkcji – realną szansą na wsparcie służby zdrowia. W 2020 roku firma Sygnis SA, obserwując przerwane łańcuchy dostaw i braki w zaopatrzeniu, zdecydowała się stworzyć swoją propozycję pałeczki wymazowej.
Dostępne na rynku wymazówki produkowane są dwuetapowo: wtryskiwane, a następnie flokowane. Dla uzyskania odpowiednich parametrów wymazu potrzebne są konkretne rodzaje floków, a zatem również odpowiednie urządzenia do ich nanoszenia. Projekt CRN_01 charakteryzuje się natomiast szybszym i tańszym, jednoetapowym procesem produkcji – formowaniem wtryskowym.
Kształt wymazówki został zainspirowany językiem kolibra, przystosowanym do pobierania nektaru z wąskich kielichów kwiatów. Zaprojektowane rowkowania i zagłębienia pozwalają na nagarnianie i gromadzenie dużej ilości materiału wymazowego, zapewniając tym samym skuteczność testowania. Co więcej, z uwagi na brak floków, wymazówki CRN_01 “oddają” w teście laboratoryjnym więcej próbki niż ich rynkowe odpowiedniki.
Wymazówka CRN_01 „Koliber” przeszła konsultacje z diagnostami oraz doczekała się realizacji pierwszej formy wtryskowej i pierwszej serii produkcyjnej. Jak mówi autor projektu, Chief Design Officer w Sygnis SA, Maciej Głowacki: - Lata doświadczenia z projektami badawczo-rozwojowymi, zaawansowanym drukiem 3D oraz realizacjami na formy wtryskowe pozwoliły mi stworzyć projekt w duchu “rapid prototyping”. Od pomysłu do realizacji pierwszej serii wtrysków minęły niecałe dwa miesiące, z czego ponad tydzień zajął proces misternego elektrodrążenia czterogniazdowej formy.
Projekt wymazówki zdobył II miejsce na prestiżowym, międzynarodowym konkursie wzorniczym MakeMe. Tak o projekcie wypowiedział się wręczający nagrodę, dr Tomasz Rygalik:
- Pandemia w znaczącym stopniu przyczyniła się także do pogłębienia kryzysu klimatycznego. Mnóstwo jednorazowych higienicznych i medycznych sprzętów oraz artykułów trafiło na wysypiska. Projekt wymazówki w sposób bezpośredni adresuje ten problem. Te dostępne na rynku standardowo produkowane są dwuetapowo i wykonane są z dwóch grup materiałowych, nierozerwalnie ze sobą połączonych. A tu, z inspiracji naturą powstał przedmiot, składający się z jednej części, o uproszczonym jednoetapowym procesie produkcyjnym – szybszym i tańszym, który niesie tą samą bardzo ważną diagnostyczną funkcję (…).
O projekcie wymazówki CRN_01 „Koliber” pisały już ELLE Magazine, Label Magazine i Łódź Design Festival.
***
O Spółce:
Sygnis S.A. to spółka deeptech prowadząca projekty badawczo-rozwojowe w zakresie technologii hardware’owych. Wywodząca się z dziedziny druku 3D, Grupa Sygnis obecnie pracuje nad kilkudziesięcioma projektami, rozwiązując problemy w obszarach nowych technologii przyrostowych, biotechnologii, energetyki i nanotechnologii. Trzonem firmy są interdyscyplinarne zespoły specjalistów i naukowców, a także silny dział sprzedaży dystrybuujący rozwiązania partnerów biznesowych spółki. Sygnis SA jest notowana na rynku NewConnect od grudnia 2021 roku.

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra

Suche włosy? Sprawdź, jak skutecznie nawilżyć je dzięki odpowiedniej pielęgnacji

Usług sprzątania i gospodarki odpadami a bezpieczeństwo podmiotów medycznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.