Jedynaszansa.pl – rusza kampania edukacyjna dla przyszłych rodziców
„Drugiej szansy nie będzie” – te mocne, a zarazem niezwykle przekonujące słowa zostały użyte w kampanii edukacyjnej na temat pozyskiwania krwi pępowinowej przy porodzie. Celem akcji jest zachęcenie rodziców do zapoznania się z tym tematem i podjęcia świadomej decyzji o tym, co ma się stać z krwią pępowinową ich dziecka przy porodzie. Kampania ruszyła 4 marca 2020 r.
Kampania powstała z inicjatywy PBKM we współpracy ze Stowarzyszeniem EuroCord, a jej celem jest dostarczenie rzetelnej informacji przyszłym rodzicom na temat zabezpieczania krwi pępowinowej, a właściwie zawartych w niej komórek macierzystych. Zgodnie z obowiązującym standardem opieki okołoporodowej i rezolucją Parlamentu Europejskiego każda rodzina oczekująca dziecka w trakcie edukacji przedporodowej powinna dowiedzieć się o takiej możliwości, tymczasem w Polsce świadomość tego, co daje ta usługa, jest na tak niskim poziomie, że aż 98% krwi pozostałej w pępowinie po porodzie ląduje w koszu na śmieci.
– W naszej kampanii stawiamy przede wszystkim na edukację. W dzisiejszych czasach ciężarne przygotowując się do porodu, bazują przede wszystkim na Internecie. Swoje wybory, także te dotyczące zdrowia, podejmują na podstawie opinii innych użytkowników. Anonimowa osoba, która pisze na forum, jest wyrocznią w tak ważnych kwestiach. Stoimy murem za tym, że przyszli rodzice mają prawo powiedzieć: „Wiem, czym jest bankowanie krwi pępowinowej, nie chcę z niego korzystać”, ale chcemy, aby podjęli tę decyzję w oparciu o fakty. Z bankowaniem krwi pępowinowej jest trochę jak z ubezpieczeniem – jeśli nic się nie stało, to uważamy, że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto. A przecież nie ubezpieczamy się po to, żeby się coś stało, tylko dlatego, że jak już się stanie, to jesteśmy na to w pewien sposób przygotowani. Nikt nie da nam gwarancji, że z naszym zdrowiem wszystko będzie w porządku, a w odróżnieniu od jakiejkolwiek polisy, na zabezpieczenie komórek macierzystych swojego dziecka można zdecydować się tylko raz w życiu. Ktoś mógłby zapytać, czy kampania jest rzetelnym źródłem wiedzy, skoro stoi za nią bank krwi pępowinowej? Owszem, bo nie jest to przypadkowy bank, tylko taki, który ma największe w Europie doświadczenie w przekazywaniu komórek macierzystych do leczenia pacjentów – mówi Adriana Wegemund, wolontariusz EuroCord, Stowarzyszenia na rzecz Deponowania i Wykorzystania Komórek Macierzystych.
Kampania PBKM i Stowarzyszenia EuroCord powstała, by zwrócić uwagę przyszłych rodziców na możliwości, jakie daje im współczesna medycyna. Twórcy kampanii wskazują, że ich celem było pokazanie w przystępny sposób, czym jest krew pępowinowa, jak działają komórki macierzyste i jakie są ich ograniczenia. Chodzi również o to, by obalić pewne mity. Krew pępowinowa nie jest świętym Graalem czy lekiem na całe zło, tylko jedną z opcji leczenia i lekiem na niektóre z chorób. Na stronie jedynaszansa.pl dedykowanej kampanii przyszli rodzice znajdą komplet podstawowych informacji, mogą też zapisać się na bezpłatne konsultacje z konsultantem medycznym, aby poznać więcej szczegółów.
Twarzą kampanii i spotu promującego stronę jest Antosia, której krew pępowinowa została zabezpieczona w Polskim Banku Komórek Macierzystych. Chodziło o to, aby pokazać dziecko, którego rodzice mają pełne przekonanie do tej usługi i chcą wspierać szerzenie wiedzy o bankowaniu krwi pępowinowej wśród innych rodziców. W kolejnej odsłonie kampanii zobaczymy film zza kulis tworzenia reklamy, gdzie będzie można usłyszeć, dlaczego podjęli decyzję na tak.
Spot dostępny jest pod adresem: https://youtu.be/HZHdGfEK_kQ
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.jedynaszansa.pl
Polski Bank Komórek Macierzystych przewodzi międzynarodowej Grupie FamiCord zarządzającej bankami komórek macierzystych zlokalizowanymi na terenie Europy. Biorąc pod uwagę liczbę nowo pozyskiwanych próbek w kanałach B2C i B2B Grupa jest zdecydowanie największym bankiem w Europie z ponad 35% udziałem w rynku. Na koniec czwartego kwartału 2019 roku Grupa przechowywała ponad 430 tys. wszystkich próbek biologicznych. Głównym obszarem działalności PBKM jest pozyskiwanie, przetwarzanie i długotrwałe przechowywanie komórek macierzystych pochodzących z krwi pępowinowej i innych tkanek popłodowych na zlecenie rodziców (bankowanie rodzinne). Celem bankowania jest zapewnienie bezpieczeństwa rodziny na wypadek wystąpienia ciężkiej choroby wymagającej przeszczepienia komórek macierzystych u dawcy lub członków jego najbliższej rodziny.
Grupa FamiCord jest obecna na kilkunastu rynkach europejskich. Bezpośrednio oferuje usługi dla klientów w Polsce, Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Węgrzech, Rumunii, Szwajcarii, Włoszech i na Łotwie. Niemal wszędzie jest numerem 1 na rynku. Ponadto, świadczy usługi dla partnerów, którzy pozyskują klientów w Szwecji, Danii, Serbii i krajach bałkańskich, Włoszech oraz na Ukrainie i w Egipcie. Usługi Grupy realizowane są poprzez sieć własnych banków oraz przez banki współpracujące zlokalizowane m.in. w Niemczech, USA i UK.
Dodatkowo Grupa inwestuje w rozwój usług w zakresie wytwarzania produktów leczniczych terapii zaawansowanej (ATMP), uważanych za jeden z najważniejszych kierunków rozwoju medycyny. Grupa PBKM jest również zaangażowana w 5 prób klinicznych fazy II i/lub II/III w ramach których podano pacjentom leki będące frakcją komórek macierzystych (docelowo będzie 8 prób klinicznych).
Od maja 2016 r. PBKM notowany jest na głównym rynku warszawskiej giełdy.
Więcej informacji: www.pbkm.pl
Usług sprzątania i gospodarki odpadami a bezpieczeństwo podmiotów medycznych
Onkologiczne Centrum Kryzysowe udostępniło nową ścieżkę pacjenta
Startuje Wielkopolska Akademia Menedżerów Zdrowia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.