Jedynaszansa.pl – rusza kampania edukacyjna dla przyszłych rodziców
„Drugiej szansy nie będzie” – te mocne, a zarazem niezwykle przekonujące słowa zostały użyte w kampanii edukacyjnej na temat pozyskiwania krwi pępowinowej przy porodzie. Celem akcji jest zachęcenie rodziców do zapoznania się z tym tematem i podjęcia świadomej decyzji o tym, co ma się stać z krwią pępowinową ich dziecka przy porodzie. Kampania ruszyła 4 marca 2020 r.
Kampania powstała z inicjatywy PBKM we współpracy ze Stowarzyszeniem EuroCord, a jej celem jest dostarczenie rzetelnej informacji przyszłym rodzicom na temat zabezpieczania krwi pępowinowej, a właściwie zawartych w niej komórek macierzystych. Zgodnie z obowiązującym standardem opieki okołoporodowej i rezolucją Parlamentu Europejskiego każda rodzina oczekująca dziecka w trakcie edukacji przedporodowej powinna dowiedzieć się o takiej możliwości, tymczasem w Polsce świadomość tego, co daje ta usługa, jest na tak niskim poziomie, że aż 98% krwi pozostałej w pępowinie po porodzie ląduje w koszu na śmieci.
– W naszej kampanii stawiamy przede wszystkim na edukację. W dzisiejszych czasach ciężarne przygotowując się do porodu, bazują przede wszystkim na Internecie. Swoje wybory, także te dotyczące zdrowia, podejmują na podstawie opinii innych użytkowników. Anonimowa osoba, która pisze na forum, jest wyrocznią w tak ważnych kwestiach. Stoimy murem za tym, że przyszli rodzice mają prawo powiedzieć: „Wiem, czym jest bankowanie krwi pępowinowej, nie chcę z niego korzystać”, ale chcemy, aby podjęli tę decyzję w oparciu o fakty. Z bankowaniem krwi pępowinowej jest trochę jak z ubezpieczeniem – jeśli nic się nie stało, to uważamy, że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto. A przecież nie ubezpieczamy się po to, żeby się coś stało, tylko dlatego, że jak już się stanie, to jesteśmy na to w pewien sposób przygotowani. Nikt nie da nam gwarancji, że z naszym zdrowiem wszystko będzie w porządku, a w odróżnieniu od jakiejkolwiek polisy, na zabezpieczenie komórek macierzystych swojego dziecka można zdecydować się tylko raz w życiu. Ktoś mógłby zapytać, czy kampania jest rzetelnym źródłem wiedzy, skoro stoi za nią bank krwi pępowinowej? Owszem, bo nie jest to przypadkowy bank, tylko taki, który ma największe w Europie doświadczenie w przekazywaniu komórek macierzystych do leczenia pacjentów – mówi Adriana Wegemund, wolontariusz EuroCord, Stowarzyszenia na rzecz Deponowania i Wykorzystania Komórek Macierzystych.
Kampania PBKM i Stowarzyszenia EuroCord powstała, by zwrócić uwagę przyszłych rodziców na możliwości, jakie daje im współczesna medycyna. Twórcy kampanii wskazują, że ich celem było pokazanie w przystępny sposób, czym jest krew pępowinowa, jak działają komórki macierzyste i jakie są ich ograniczenia. Chodzi również o to, by obalić pewne mity. Krew pępowinowa nie jest świętym Graalem czy lekiem na całe zło, tylko jedną z opcji leczenia i lekiem na niektóre z chorób. Na stronie jedynaszansa.pl dedykowanej kampanii przyszli rodzice znajdą komplet podstawowych informacji, mogą też zapisać się na bezpłatne konsultacje z konsultantem medycznym, aby poznać więcej szczegółów.
Twarzą kampanii i spotu promującego stronę jest Antosia, której krew pępowinowa została zabezpieczona w Polskim Banku Komórek Macierzystych. Chodziło o to, aby pokazać dziecko, którego rodzice mają pełne przekonanie do tej usługi i chcą wspierać szerzenie wiedzy o bankowaniu krwi pępowinowej wśród innych rodziców. W kolejnej odsłonie kampanii zobaczymy film zza kulis tworzenia reklamy, gdzie będzie można usłyszeć, dlaczego podjęli decyzję na tak.
Spot dostępny jest pod adresem: https://youtu.be/HZHdGfEK_kQ
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.jedynaszansa.pl
Polski Bank Komórek Macierzystych przewodzi międzynarodowej Grupie FamiCord zarządzającej bankami komórek macierzystych zlokalizowanymi na terenie Europy. Biorąc pod uwagę liczbę nowo pozyskiwanych próbek w kanałach B2C i B2B Grupa jest zdecydowanie największym bankiem w Europie z ponad 35% udziałem w rynku. Na koniec czwartego kwartału 2019 roku Grupa przechowywała ponad 430 tys. wszystkich próbek biologicznych. Głównym obszarem działalności PBKM jest pozyskiwanie, przetwarzanie i długotrwałe przechowywanie komórek macierzystych pochodzących z krwi pępowinowej i innych tkanek popłodowych na zlecenie rodziców (bankowanie rodzinne). Celem bankowania jest zapewnienie bezpieczeństwa rodziny na wypadek wystąpienia ciężkiej choroby wymagającej przeszczepienia komórek macierzystych u dawcy lub członków jego najbliższej rodziny.
Grupa FamiCord jest obecna na kilkunastu rynkach europejskich. Bezpośrednio oferuje usługi dla klientów w Polsce, Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Węgrzech, Rumunii, Szwajcarii, Włoszech i na Łotwie. Niemal wszędzie jest numerem 1 na rynku. Ponadto, świadczy usługi dla partnerów, którzy pozyskują klientów w Szwecji, Danii, Serbii i krajach bałkańskich, Włoszech oraz na Ukrainie i w Egipcie. Usługi Grupy realizowane są poprzez sieć własnych banków oraz przez banki współpracujące zlokalizowane m.in. w Niemczech, USA i UK.
Dodatkowo Grupa inwestuje w rozwój usług w zakresie wytwarzania produktów leczniczych terapii zaawansowanej (ATMP), uważanych za jeden z najważniejszych kierunków rozwoju medycyny. Grupa PBKM jest również zaangażowana w 5 prób klinicznych fazy II i/lub II/III w ramach których podano pacjentom leki będące frakcją komórek macierzystych (docelowo będzie 8 prób klinicznych).
Od maja 2016 r. PBKM notowany jest na głównym rynku warszawskiej giełdy.
Więcej informacji: www.pbkm.pl

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Zdaniem Polaków dostęp do populacyjnych danych medycznych powinni mieć wyłącznie lekarze – wynika z najnowszego raportu PRCN „Polacy o dostępie do danych medycznych”

Szyna CPM – nowoczesne wsparcie w rehabilitacji po przebytej operacji kolana i biodra
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy
Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
Adaptacje poddaszy bez odpowiednich zabezpieczeń to realne zagrożenie pożarowe. Eksperci apelują o lepsze egzekwowanie przepisów

Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w okresie od 1 stycznia do 13 lipca 2025 roku doszło do blisko 77 tys. pożarów. Ponad 17 tys. wybuchło w budynkach mieszkalnych, co jest nieco wyższym wynikiem niż rok temu. Ogień zbyt łatwo rozprzestrzenia się przez nieodpowiednio zabezpieczone kanały wentylacyjne i trasy kablowe. Źródłem problemów są także zaadaptowane poddasza bez zabezpieczeń przeciwpożarowych czy dachy z instalacjami fotowoltaicznymi.
Finanse
Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy

Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.